Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyšetřovací metody v bakteriologii
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
 nativní – pozorování skute č ného tvaru, pohybu  fixovaný barvený - barvení bun ěč né st ě ny nebo struktur, bu ň ky jsou usmrcené fixací nad plamenem.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Iva Jaborníková Použité kultury, se kterými jsem pracovala:  Bacillus mycoides CCM 145  Lactobacillus brevis CCM 3805T  Micrococcus luteus.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Karolina Pátková Název : VY_32_INOVACE_7C_12_Téma_Člověk_a_zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro ZLLM0421c.
Pátráme po mikrobech Díl II. Mikroskopická diagnostika II Gramovo barvení + pouzdra Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Základní mikrobiologický rozbor vody
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
Mikrobiologie Andrea Teshim Podzim 2012
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Escherichia coli Šedo-bílé kolonie tyčky G- Zápach! Bičíky
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
VIRY.
Makroskopické pozorování mikroorganizmů, Gramovo barvení
Cytologie a morfologie bakterií Bi7330
Adsorpce na fázovém rozhraní
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Počítání krevních buňek
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Skládání sil, rovnováha sil
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kontrola prostředí a sterility
Sklíčkové kultury Cytologie a morfologie bakterií – cvičení
Pátráme po mikrobech Díl I
Nátěr krve na skle Bourková L., OKH FN Brno.
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Vzájemné silové působení těles
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Co nás obklopuje?.
Adsorpce na fázovém rozhraní
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Degradace různých plastů pomocí bakterií:
Transkript prezentace:

Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014

Hodnocení minulého cvičení  Půdy: 2. týden kultivace půdy s 3 druhy papíru (buničina, filtrační, noviny) - zhodnotit % rozkladu  Očkování mikroorganismů 1) očkování vpichem 2) tekutá půda – zákal 3) očkování na šikmý agar - hádek 4) očkování na pevnou půdu – křížový roztěr? Jasně viditelné rozdílné kolonie?  Kontaminace?

Dnes  Pozorování a popis kolonií  Pozorování bakterií v nativním a barveném preparátu

Proč barvení?  Další krok k identifikaci  1) pozorování kolonií a jejich morfologie  2) při barvení – barvitelné vs. nebarvitelné, typy a struktury  Kolonie = klon jedné buňky  Nejlépe pozorovatelné v místě „hádka“ při křížovém roztěru

Popis kolonií

Barvení, pozorování  Řada způsobů  Základ: Gram, negativní, nativní, acidorezistentní (Ziehl-Neelsen), Giemsa-Romanowski; barvení spor, pouzder, granulí, bičíků apod.  Pozorování: mikroskopie, pro bakterie - imerze (100x10); paraziti (40x10), viry – elektronový mikroskop  Fluorescenční mikroskop - barvení fluorochromy (fluorescein), imunofluorescence

Barvení  Určení: TVARU, STRUKTUR  Diagnostické znaky

Nativní preparát  Nebarvený, v kapce fyziologického roztoku či destilované vody  Skutečný tvar (nedeformovaná buňka barvením), pohyb, růst a množení  Postup: kapka dest.vody, do ní malé inokulum, přiklopit krycím sklíčkem (bez bublin) a pozorovat (bez imerze)  Pozorování – fázový kontrast

Barvený preparát  Princip: nanesení vzorku na sklíčko, fixace a barvení.  Popíšeme si podložní sklíčko (nálepka a tužka) - do kapky fyziologického roztoku resuspendujeme přiměřené množství biomasy z izolované kolonie, výsledná suspenze by měla být jen lehce zakalená  kapka se nechá zaschnout a fixuje se protažením podložního sklíčka plamenem (3x) NÁTĚREM NAHORU !!! = usmrcení bakterií a jejich přichycení k sklíčku  Vlastní barvení

Gramovo barvení  Nejčastější, nejjednodušší, slouží k primární identifikace – G+/G-  = rozdíl ve složení buněčné stěny !!!

Gramovo barvení  G+ - silná vrstva peptidoglykanu brání vymývání – FIALOVÉ  G- - slabá vrstva peptidoglykanu – průnik rozpouštědla – odbarvování – ČERVENÉ !!!  Co se neobarví? Bakterie bez BS (mykoplazmata), gram labilní - některé spirálovité bakterie (borelie) a silně acidorezistentní druhy (mykobakterie)

Gramovo barvení - postup  Krystalová violeť (30s)  Lugolův roztok (30s)  Etanol (aceton) (20s)  Safranin (karbolfuchsin) (60s)  V mezikrocích omýt vodou  Pozorování pod imerzí  Postup: nastavit si menší zvětšení a postupovat až k přidat imerzní olej

Gramovo barvení - postup

Acidorezistentní barvení  = Ziehl-Neelsen  Ve stěně až 30% lipidů (vosky, atd) – špatně absorbují barviva a musejí se barvit za horka (takto přijatá barviva se nedají odmýt ani velmi silnými rozpouštědly), barví se karbolfuchsinem a dobarvují se malachitovou zelení  Organismy – růžové, okolí - zelené  Např. mykobakterie, nokardie

Co byste měli vidět…  Escherichia coli - G- rovné tyčky, jednotlivě, peritrichální bičík  Pseudomonas sp. - G- rovné, mírně zahnuté tyčky, polární bičík  Serratia marcescens – G- rovná tyčka, peritrichální bičík  Kocuria rosea – G+ kok, po dvou, tetrády, shluky  Micrococcus luteus – G+ kok, po dvou, tetrády  Bacillus subtilis - G+ rovné tyčky, řetízky, spory !  Staphylococcus aureus – G+ koky, po dvou, shluky  Saccharomyces cerevisiae – velké, kulaté, eukaryota !!  PLEOMORFISMUS !

Úkol  Zkontrolovat misky, popsat kolonie  1. preparát s jedním druhem (z křížového roztěru)  2. preparát se směsí (z křížového roztěru, nebo směs 2 bakterií)  Pozorování pod mikroskopem -> poznamenat si tvar, strukturu, uspořádání