Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Výzkum a aplikace elektrické a elektromagnetické energie  Silnoproudá a slaboproudá  Typická pro vyspělé země (kvalifikovaná pracovní síla)  Odvětví:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Zahraniční obchod.
Potravinářské veletrhy a výstavy ve východních teritoriích
Jak podpořit exportní výkonnost českých firem – exportní financování
CzechInvest Koncepce podpory investic
Český klastr přípojných vozidel a nástaveb, družstvo.
HESLO Fórum „HLEDÁNÍ INVESTIČNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ V EVROPĚ A ASII A MOŽNOSTI JEJICH FINANCOVÁNÍ“ Zuzana Synková CENTRUM INFORMAČNÍCH SLUŽEB 1.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Hospodářská komora hlavního města Prahy Partnerství je součást zdravého podnikání Prezentace pro Městskou část Praha 13.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic.
Českomoravská elektrotechnická asociace partner Veletrhy Brno a.s. MSV 2009 Českomoravská elektrotechnická asociace, odborný garant MSV 2009 a spolupořadatel.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
Ing. Zdeněk Kočárek MSV Brno Export mimo Evropskou unii, jak na to?
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Export jako šance pro růst České republiky Václav Kubata, poslanec, člen Hospodářského a Zahraničního výboru.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
2.Marketingové prostředí
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Podpora exportu - role komerčních bank
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Více služeb pro české exportéry © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
EGAP – ZÁKLADNÍ PILÍŘ STÁTNÍ PODPORY EXPORTU XIV. Exportní fórum Jan Procházka.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Ing. Jan Mládek, CSc. Ministr Vývoj české ekonomiky 11.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Komerční banka - partner pro příjemce dotací Jitka Haubová zástupce výkonné ředitelky korporátního bankovnictví KB 190. Žofínské fórum, Čerpání.
Aktuální vývoj a příležitosti v česko-německých obchodně- ekonomických vztazích Tomáš EHLER vedoucí obchodně-ekonomického úseku ZÚ Berlín Velvyslanectví.
Observatoř trhu práce a konkurenceschopnosti Propagace řemeslných a technických oborů Centrum mezinárodního obchodu (CMO) při RHK Brno Integrace.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Bulharsko Prezentace zahraniční obchod.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NIZOZEMSKO malá země s velkým potenciálem významný partner České Republiky 30. ledna 2008 Hanka van der Mark CzechTrade Rotterdam.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
„Novinky CzechTrade pro exportéry“ Zuzana Synková ředitelka Odboru exportních služeb Zahraniční kanceláře CzechTrade.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
OBCHOD JAKO VÝZNAMNÝ ZAMĚSTNAVATEL Seminář Udržitelnost pro výrobu a obchod Marta Nováková prezidentka SOCR ČR.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Dlouhodobý vývoj zahraničního obchodu České republiky V Praze, dne 6. října 2008.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Finsko k možnostem obchodní spolupráce
Marketingový plán podniku
Zahraničně obchodní politika České republiky a Číny
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Podpora podnikatelských kontaktů v Asii
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Teritoriální setkání Island (ICC, )
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy Vary,

2 1. Nizozemská ekonomika v době krize 2. Aktuální tržní příležitosti 3. Obory perspektivní pro spolupráci 4. Kontakty s nizozemskými obchodníky 2 Obsah

3 3 Nizozemská ekonomika Nizozemsko - vyspělá země otevřená světu  6tý největší světový exportér  jeden z největších světových investorů  sídlo řady mezinárodních holdingů-> daňové důvody  tradiční vazby na trhy třetích zemí -> příležitost i pro české firmy - spolupráce Hledání úspor nákladů  pracovní síla začala být v Nizozemsku příliš drahá  hledání alternativ s nižšími náklady -> přesun části výrob či výroby do zahraničí – ČR vždy byla pro Nizozemce 1ní volbou v regionu SVE

4 Nizozemská ekonomika – aktuální situace známky oživení ekonomiky a průmyslu viditelné od 3. čtvrtletí 2009 ekonomika ztratila kvůli krizi 5% HDP hlavní brzdou ekonomické aktivity MSP byla a je špatná dostupnost financování Opatření vlády na pomoc MSP: - rozšíření existujících garancí za půjčky - uvolnění podmínek ke získání garancí a lepší informovanost firem - otevření depozitního garančního schématu centrální bankou - zavedení dočasné regulace omezení pracovní doby * HDP růst3,6 %2 %- 4 %1,5 % Inflace1,6 %2,5 %1.2 %1,25 % Nezaměstnanost4,5 %3,9 %4,9 %6,5 % Zdroj: Statistický úřad CBS, *odhad CPBwww.cbs.nl

5 5 Bilaterální obchodní vztahy Nizozemsko je dlouhodobě mezi 10ti nejvýznamnějšími obchodními partnery ČR  po vstupu ČR do EU vzrostl náš export do NL o 80%  obchodní bilance dlouhodobě pasivní -> 2008 zlom  pokles obratu obchodu o 20% v roce 2009 – návrat na úroveň roku bilance nadále aktivní  VÝVOZ -> zařízení na zpracování dat, díly ke strojům, osobní motorová vozidla a součásti, konstrukce a výrobky ze železa a oceli, televizory a kancelářská technika  DOVOZ -> díly ke strojům, elektronické integrované obvody a mikrosoustavy, paměťové jednotky, silniční traktory a návěsy, motorová vozidla, léčiva, chemikálie...

6 6 Nizozemské zahraniční investice v ČR Největší zahraniční investor v ČR podíl 12 % z celkové sumy -> mil. EUR ( ) Rok 2009 – čistý odliv NL kapitálu! Ahold (síť obchodů Albert) CTP Invest (průmyslové parky) Potravinářství (Unilever) Petrochemie (IOC, Shell) Bankovnictví a pojišťovnictví (ING) Telekomunikace (KPN , kabelový provozovatel UPC) Elektronika (Philips a Océ) LG.Philips Displays  (Korejsko-nizozemské JV, Hranice)

7 7 Exportní příležitosti na nizozemském trhu Výrobní spolupráce – „subdodávky“ Dodávky do řetězců – privátní značky Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Technologie pro životní prostředí Kreativní průmysl - průmyslový a umělecký design Spolupráce na trzích 3-tích zemí

8 8 Výrobní spolupráce s NL firmami Průmysl tvoří ¼ nizozemského HDP Nedostatek kvalifikované síly v NL a vysoké náklady na mzdy – k udržení pozice vůči mezinárodní a místní konkurenci na domácím trhu jsou NL firmy nuceny k přesunu výroby či její části Průmyslové subdodávky tvoří stále většinu poptávek z teritoria Hlavní podobory - kovovýroba a zpracování kovů, strojírenství, přesné strojírenství, letecký a kosmický průmysl, elektrotechnika, plastikářský průmysl Veletrh ESEF, (9 – 12/3/2010) – úspěšná společná expozice CT – 13 českých firem

9 VELETRH ESEF 2010 Stánek České Republiky - CzechTrade 9

10 Technologie pro životní prostředí Obory podporované nizozemskou vládou - technologie v oblasti životního prostředí, odpadové hospodářství a vodní hospodářství Dotace státní agentury SenterNovem - na inovace v této oblasti - Velké investice - na snížení ekologické zátěže, efektivnější využití energie a v oblasti odpadového hospodářství- zvýšení podílu recyklace Zkušenost nizozemských firem z oblasti vodního hospodářství -> realizace projektů po celém světě -> možná spolupráce např. i na trzích třetích zemí, společně s firmami-dodavateli z ČR

11 Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Posun zájmu NL firem - obecně k výrobkům s vyšší přidanou hodnotu Vysoká úroveň sektoru v Nizozemsku x Možnost nalezení specifických tržních segmentů pro české firmy Nutnost nabídnout inovativní řešení a unikátní produkt Možnost spolupráce také v R&D – průmyslové aplikace biotechnologií či nanotechnologií

12 Dodávky do řetězců – privátní značky - Potenciál trhu – stále rostoucí podíl zboží prodávaného pod privátní značkou v sortimentu řetězců – více jak 1/3 obratu velkých nizozemských obchodních sítí Možnost prezentace na veletrhu – organizace společné národní expozice na největším evropském veletrhu v oboru Úspěšné případy – české firmy se staly dodavateli pro velké obchodní sítě – i díky CT Veletrh PLMA (18–19/5/2010) - Národní pavilon České Republiky – 108 m2

13 Kreativní průmysl Možnost spolupráce – Nizozemsko je v této oblasti na špičkové úrovni, sektor zaměstnává 230 tis. lidí -> výměna zkušeností Pilotní program vlády – podpořit ekonomický potenciál tvořivosti firem – ambicí je využít výsledky těchto oborů také v jiných odvětvích Re: Seminář Průmyslový design (3/6/2009 Praha) – setkání českých a nizozemských profesionálů -

14 Spolupráce na 3tích trzích Zkušenosti a historické vazby NL firem + Výborné technické znalosti CZ firem = Možnost spolupráce při realizaci projektů na trzích 3tích zemí - české firmy jako subdodavatelé pro velké průmyslové a investiční projekty realizované nizozemskými firmami v zahraničí

15 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Nizozemci jsou především vynikající obchodníci – přívětiví, otevření a věcní Komunikační jazyky: - angličtina (v obchodě univerzální jazyk) - méně němčina (i když na školách se učí) - nizozemština většinou není nutná Nizozemci x Vlámové – rozdíly: - Nizozemci jsou méně formální - Menší hierarchie ve firmách - Více průbojní a jednání s nimi je rychlejší

16 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Přímý styl jednání – neznalé cizince může dokonce urazit Osobní kontakty – velmi důležité -> je třeba je udržovat – Nizozemci upřednostňují dlouhodobou spolupráci Etiketa – na formálnosti ani hierarchii si moc nepotrpí, struktura firem je plošší Obchodní jednání – nutno domluvit s větším předstihem – nemají rádi neohlášené návštěvy Jak vidí Čechy Nizozemci: - prakticky nikdy nevysloví hned svůj názor - jsou skromní, neptají se, nenamítají - sebeprezentace jim dělá problém - mistři v improvizaci a tvořivosti - jsou loajální a důvěryhodní

17 Co se od Vás očekává? Dobré rady Konzistentní postup - dodat výrobek, na kterém jste se dohodli, včas a na správné místo -> důvěra nizozemského partnera - pokud toto není možné, informujte své partnery včas - případné změny v nabídce jasně zdůvodněte – Nizozemci jsou citliví zejména na ceny Ověření partnera – reference - při jednání s novým partnerem je dobré si vyžádat reference - je vhodné si také ověřit registraci u obch. komory (KvK) – v NL je povinná - (registr) Kontrakt – základ dobrých obch. vztahů!

18 Naši současní klienti 18 VST Engineering – ochrana průmyslových provozů proti požáru a výbuchu – AGRO-EKO – unikátní technologie na zpracování biologicky rozložitelných odpadů – Slezský Kámen – litinové drtě na otryskávání kovových povrchů – B-Natur – ochucené oleje a octy –

19 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Strojírenství a kovovýroba: Kontejnery Kovobel Spolupráce s NL firmou Menzing – desítky českých dodavatelů SV Metal Dodávky jeřábů Unex Intebo, Škoda TVC, VMM-IPSO

20 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Nábytek: dodávky pro Starbucks – nové příležitosti! zařizování řetězce hotelů českým nábytkem Úspěšné dodávky různých firem do mezinárodních řetězců díky účasti na veletrhu PLMA: Oříšky přes NL do NordwestAirlines Zdravá výživa, pivo, čokoláda, mléčné výrobky aj. Non food – např. prací prášky aj. 20

21 Užitečné odkazy Zastupitelský úřad ČR v Haagu: Souhrnná teritoriální informace o Nizozemsku (v češtině): Nizozemská agentura na podporu obchodu EVD: Statistický úřad: Obchodní komory a obchodní rejstřík: Významné veletrhy:

CzechTrade Nizozemsko Troonstraat 60 B-1050 Brussels Tel.: , Mob: Fax: Štěpán PETRUŠ Děkuji za pozornost a Váš zájem o Nizozemsko. Česká agentura na podporu obchodu