Nizozemsko „Malá země velkých příležitostí“ Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Štěpán PETRUŠ Vedoucí CzechTrade Nizozemsko Exportní seminář, Karlovy Vary,
2 1. Nizozemská ekonomika v době krize 2. Aktuální tržní příležitosti 3. Obory perspektivní pro spolupráci 4. Kontakty s nizozemskými obchodníky 2 Obsah
3 3 Nizozemská ekonomika Nizozemsko - vyspělá země otevřená světu 6tý největší světový exportér jeden z největších světových investorů sídlo řady mezinárodních holdingů-> daňové důvody tradiční vazby na trhy třetích zemí -> příležitost i pro české firmy - spolupráce Hledání úspor nákladů pracovní síla začala být v Nizozemsku příliš drahá hledání alternativ s nižšími náklady -> přesun části výrob či výroby do zahraničí – ČR vždy byla pro Nizozemce 1ní volbou v regionu SVE
4 Nizozemská ekonomika – aktuální situace známky oživení ekonomiky a průmyslu viditelné od 3. čtvrtletí 2009 ekonomika ztratila kvůli krizi 5% HDP hlavní brzdou ekonomické aktivity MSP byla a je špatná dostupnost financování Opatření vlády na pomoc MSP: - rozšíření existujících garancí za půjčky - uvolnění podmínek ke získání garancí a lepší informovanost firem - otevření depozitního garančního schématu centrální bankou - zavedení dočasné regulace omezení pracovní doby * HDP růst3,6 %2 %- 4 %1,5 % Inflace1,6 %2,5 %1.2 %1,25 % Nezaměstnanost4,5 %3,9 %4,9 %6,5 % Zdroj: Statistický úřad CBS, *odhad CPBwww.cbs.nl
5 5 Bilaterální obchodní vztahy Nizozemsko je dlouhodobě mezi 10ti nejvýznamnějšími obchodními partnery ČR po vstupu ČR do EU vzrostl náš export do NL o 80% obchodní bilance dlouhodobě pasivní -> 2008 zlom pokles obratu obchodu o 20% v roce 2009 – návrat na úroveň roku bilance nadále aktivní VÝVOZ -> zařízení na zpracování dat, díly ke strojům, osobní motorová vozidla a součásti, konstrukce a výrobky ze železa a oceli, televizory a kancelářská technika DOVOZ -> díly ke strojům, elektronické integrované obvody a mikrosoustavy, paměťové jednotky, silniční traktory a návěsy, motorová vozidla, léčiva, chemikálie...
6 6 Nizozemské zahraniční investice v ČR Největší zahraniční investor v ČR podíl 12 % z celkové sumy -> mil. EUR ( ) Rok 2009 – čistý odliv NL kapitálu! Ahold (síť obchodů Albert) CTP Invest (průmyslové parky) Potravinářství (Unilever) Petrochemie (IOC, Shell) Bankovnictví a pojišťovnictví (ING) Telekomunikace (KPN , kabelový provozovatel UPC) Elektronika (Philips a Océ) LG.Philips Displays (Korejsko-nizozemské JV, Hranice)
7 7 Exportní příležitosti na nizozemském trhu Výrobní spolupráce – „subdodávky“ Dodávky do řetězců – privátní značky Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Technologie pro životní prostředí Kreativní průmysl - průmyslový a umělecký design Spolupráce na trzích 3-tích zemí
8 8 Výrobní spolupráce s NL firmami Průmysl tvoří ¼ nizozemského HDP Nedostatek kvalifikované síly v NL a vysoké náklady na mzdy – k udržení pozice vůči mezinárodní a místní konkurenci na domácím trhu jsou NL firmy nuceny k přesunu výroby či její části Průmyslové subdodávky tvoří stále většinu poptávek z teritoria Hlavní podobory - kovovýroba a zpracování kovů, strojírenství, přesné strojírenství, letecký a kosmický průmysl, elektrotechnika, plastikářský průmysl Veletrh ESEF, (9 – 12/3/2010) – úspěšná společná expozice CT – 13 českých firem
9 VELETRH ESEF 2010 Stánek České Republiky - CzechTrade 9
10 Technologie pro životní prostředí Obory podporované nizozemskou vládou - technologie v oblasti životního prostředí, odpadové hospodářství a vodní hospodářství Dotace státní agentury SenterNovem - na inovace v této oblasti - Velké investice - na snížení ekologické zátěže, efektivnější využití energie a v oblasti odpadového hospodářství- zvýšení podílu recyklace Zkušenost nizozemských firem z oblasti vodního hospodářství -> realizace projektů po celém světě -> možná spolupráce např. i na trzích třetích zemí, společně s firmami-dodavateli z ČR
11 Hi-tech obory s vyšší přidanou hodnotou Posun zájmu NL firem - obecně k výrobkům s vyšší přidanou hodnotu Vysoká úroveň sektoru v Nizozemsku x Možnost nalezení specifických tržních segmentů pro české firmy Nutnost nabídnout inovativní řešení a unikátní produkt Možnost spolupráce také v R&D – průmyslové aplikace biotechnologií či nanotechnologií
12 Dodávky do řetězců – privátní značky - Potenciál trhu – stále rostoucí podíl zboží prodávaného pod privátní značkou v sortimentu řetězců – více jak 1/3 obratu velkých nizozemských obchodních sítí Možnost prezentace na veletrhu – organizace společné národní expozice na největším evropském veletrhu v oboru Úspěšné případy – české firmy se staly dodavateli pro velké obchodní sítě – i díky CT Veletrh PLMA (18–19/5/2010) - Národní pavilon České Republiky – 108 m2
13 Kreativní průmysl Možnost spolupráce – Nizozemsko je v této oblasti na špičkové úrovni, sektor zaměstnává 230 tis. lidí -> výměna zkušeností Pilotní program vlády – podpořit ekonomický potenciál tvořivosti firem – ambicí je využít výsledky těchto oborů také v jiných odvětvích Re: Seminář Průmyslový design (3/6/2009 Praha) – setkání českých a nizozemských profesionálů -
14 Spolupráce na 3tích trzích Zkušenosti a historické vazby NL firem + Výborné technické znalosti CZ firem = Možnost spolupráce při realizaci projektů na trzích 3tích zemí - české firmy jako subdodavatelé pro velké průmyslové a investiční projekty realizované nizozemskými firmami v zahraničí
15 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Nizozemci jsou především vynikající obchodníci – přívětiví, otevření a věcní Komunikační jazyky: - angličtina (v obchodě univerzální jazyk) - méně němčina (i když na školách se učí) - nizozemština většinou není nutná Nizozemci x Vlámové – rozdíly: - Nizozemci jsou méně formální - Menší hierarchie ve firmách - Více průbojní a jednání s nimi je rychlejší
16 Kontakty s Nizozemskými obchodníky Přímý styl jednání – neznalé cizince může dokonce urazit Osobní kontakty – velmi důležité -> je třeba je udržovat – Nizozemci upřednostňují dlouhodobou spolupráci Etiketa – na formálnosti ani hierarchii si moc nepotrpí, struktura firem je plošší Obchodní jednání – nutno domluvit s větším předstihem – nemají rádi neohlášené návštěvy Jak vidí Čechy Nizozemci: - prakticky nikdy nevysloví hned svůj názor - jsou skromní, neptají se, nenamítají - sebeprezentace jim dělá problém - mistři v improvizaci a tvořivosti - jsou loajální a důvěryhodní
17 Co se od Vás očekává? Dobré rady Konzistentní postup - dodat výrobek, na kterém jste se dohodli, včas a na správné místo -> důvěra nizozemského partnera - pokud toto není možné, informujte své partnery včas - případné změny v nabídce jasně zdůvodněte – Nizozemci jsou citliví zejména na ceny Ověření partnera – reference - při jednání s novým partnerem je dobré si vyžádat reference - je vhodné si také ověřit registraci u obch. komory (KvK) – v NL je povinná - (registr) Kontrakt – základ dobrých obch. vztahů!
18 Naši současní klienti 18 VST Engineering – ochrana průmyslových provozů proti požáru a výbuchu – AGRO-EKO – unikátní technologie na zpracování biologicky rozložitelných odpadů – Slezský Kámen – litinové drtě na otryskávání kovových povrchů – B-Natur – ochucené oleje a octy –
19 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Strojírenství a kovovýroba: Kontejnery Kovobel Spolupráce s NL firmou Menzing – desítky českých dodavatelů SV Metal Dodávky jeřábů Unex Intebo, Škoda TVC, VMM-IPSO
20 CzechTrade Nizozemsko - vybrané úspěšné případy Nábytek: dodávky pro Starbucks – nové příležitosti! zařizování řetězce hotelů českým nábytkem Úspěšné dodávky různých firem do mezinárodních řetězců díky účasti na veletrhu PLMA: Oříšky přes NL do NordwestAirlines Zdravá výživa, pivo, čokoláda, mléčné výrobky aj. Non food – např. prací prášky aj. 20
21 Užitečné odkazy Zastupitelský úřad ČR v Haagu: Souhrnná teritoriální informace o Nizozemsku (v češtině): Nizozemská agentura na podporu obchodu EVD: Statistický úřad: Obchodní komory a obchodní rejstřík: Významné veletrhy:
CzechTrade Nizozemsko Troonstraat 60 B-1050 Brussels Tel.: , Mob: Fax: Štěpán PETRUŠ Děkuji za pozornost a Váš zájem o Nizozemsko. Česká agentura na podporu obchodu