Děti a pohyb MUDr. Sára Vasiliu, MUDr.Kateřina Krejčí, MUDr.Zdeňka Spilková Dětské oddělení, Městská nemocnice Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
OBEZITA.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Zásady výživy sportovce
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
Žena a sport.
ČASTÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI- úvod
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Lze předejít vzniku diabetes mellitus 2.typu?
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Tělesné sebepojetí.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Cholesterol skrytý nepřítel vašeho srdce. Cholesterol – skrytý nepřítel Jednoduchou krevní zkouškou lze zjistit, zdali vaše hladina cholesterolu je normální,
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Psychologie pro sportovní praxi
Zhoubné nádory dětí a sport Jan Novotný, Hana Hrstková*, Martina Novotná Pedagogická fakulta MU, Brno *Lékařská fakulta MU, Brno.
MUDr.Kateřina Kapounková
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Význam výživy ve sportu
Vytvořil: Šimon Rudolf Zdraví životní styl. 2 Chcete-li žít zdraví životní styl musíte vědět co jíte! Správné stravování je důležitým faktorem pro lidské.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Výchova ke zdraví Projekt POHYB.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
OBEZITA U DĚTÍ prim. MUDr. Martin Zítek Dětské oddělení Krajská nemocnice Liberec,a.s.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Téma: Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
1 26. září 2016 Svaz léčebných lázní ČR Specifika lázeňské léčby dětí a dorostu prim. MUDr. Jana Rydlová, Vedoucí lékařka dětských léčeben, Lázně Luhačovice,
Děti a pohyb MUDr. Sára Vasiliu, MUDr.Kateřina Krejčí, MUDr.Zdeňka Spilková Dětské oddělení, Městská nemocnice Ostrava.
Definice, základní pojmy
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Číslo v digitálním archivu školy
Didaktika TV; Martina Matúšková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
„Zdravý životní styl + obezita“
Rodičovství biologické a pěstounské
Specifika a požadavky těchto skupin
Transkript prezentace:

Děti a pohyb MUDr. Sára Vasiliu, MUDr.Kateřina Krejčí, MUDr.Zdeňka Spilková Dětské oddělení, Městská nemocnice Ostrava

„Pozitivní vliv pohybové aktivity (PA) na zdraví a optimální rozvoj jedince je s ohledem na množství empirických důkazů nesporný a všeobecně přijímaný.“ Šafář M. Bio-psycho-sociální rizika vrcholového sportu dětí a mládeže. Pediatrie pro praxi, 2012;13(6):

JAK? Minimálně do 5-ti let spontánně! „ Autoři se shodují, že v dětském věku neexistuje závažné riziko přetížení spontánní PA, neboť ta je plně sycena vnitřní motivací a radostí z pohybu. Dítě je tedy schopno tuto aktivitu přirozeně regulovat tak, aby nedošlo k přetížení organismu.“ Šafář M. Bio-psycho-sociální rizika vrcholového sportu dětí a mládeže. Pediatrie pro praxi, 2012;13(6):

a JAK dále? aneb když je třeba zasáhnout Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva, World Health Organization, 2011

U dětí, které nikdy neprováděly žádnou PA, je jakákoliv PA vždy lepší, než žádná. Tyto děti by měly začít s PA postupně, zprvu s malou zátěží, frekvencí a intenzitou a tyto postupně zvyšovat do optimálních hodnot. Optimální délku PA je možné rozdělit do dílčích časových časových úseků (např. 2xdenně po 30 minutách), výsledný čas by ale měl vždy nakonec čítat minimálně daných 60 minut.

Vliv pravidelné sportovní aktivity do dospělosti Somatický: kardiovaskulární systém respirační systém redukce abdominálního tuku, obezity, ovlivnění lipidového spektra, reakce na inzulin, metabolismus vápníku Psychický: zvyšuje sociální adaptabilitu posiluje rodinné vztahy redukuje stres Fyzická aktivita a skladba vol‘ného času v populácii detí na Slovensku „ Dr.E.Vitariusová,2.dětská klinika LF UK a DFNsP Bratislava,Dr.K.Babinská

Pozitivní vs. negativní vliv PA Pozitivní (kardiovaskulární systém, pohybové ústrojí, faktor prevence obezity…psychická pohoda!) Negativní (jednostranná zátěž, nadměrná zátěž vzhledem k věku, pohlaví, konstituci… rizika vrcholového sportu-psychická pohoda?)

Kdy může PA škodit? Nevychází z vnitřní motivace dítěte Není sycena spontaneitou a radostným prožitkem Cíleně, dlouhodobě a jednostranně se zaměřuje na rozvoj specifických schopností a dovedností Současně výrazně překračuje doporučené hodnoty objemu a intenzity PA pro dané věkové rozmezí Šafář M. Bio-psycho-sociální rizika vrcholového sportu dětí a mládeže. Pediatrie pro praxi, 2012;13(6): … bohužel často otázka vrcholového sportu u dětí a mládeže… ale to je další velké téma

Které aktivity jsou vhodné a v jakém věku? Děti nepotřebují hned organizovanou činnost, k tomu, aby rozvíjely základní pohybové schopnosti, „Přirozený vývoj a zdravý životní styl nemusí nezbytně obsahovat závodní sportovní aktivitu,“ říká Edward Laskowski (M.D., co-director of the Sports Medicine Clinic at Mayo Clinic). „Důležitější je, aby se vaše děti pravidelně zabývaly nějakou pohybovou aktivitou, jako jsou jízda na kole, fotbálek, basket, plavání, nejlépe společně s vámi nebo kamarády.“

Novorozenci a kojenci správné polohování hra důraz na přirozený vývoj

Od 2 do 3 let Děti začínají zvládat mnoho základních pohybů, ale jsou ještě příliš mladé na organizované sportování. běhání, chytání, skákání a chození na zahradě nebo hřišti houpání na houpačce hry ve vodě, na brouzdališti pod dohledem odborně vedená jednoduchá cvičení

Od 4 do 6 let tanec hry na „babu“ a podobné hry skákání přes švihadlo házení, chytání míče, trefování terčů jízda na tříkolce, na kole s opěrnými kolečky a postupně bez nich ve věku okolo 6-ti let se všechny pohybové schopnosti dětí zdokonalují natolik, že jsou schopny zahájit přípravu u některých sportů kolektivních i individuálních.

Od 7 do 10 let Gymnastika Plavání Bruslení Fotbal Lední hokej Tenis 10 let a více Volejbal Veslování Softbal

Závěr: Pohyb patří k základním biologickým projevům a potřebám lidského života. V posledních desetiletích však v důsledku změny životního stylu podstatně klesá jeho množství, přestože se genetické vybavení jedince, a tedy i jeho potřeba pohybu nemění. Narůstá incidence onemocnění způsobených nedostatkem pohybové aktivity, např. obezita. Na druhou stranu se stále častěji můžeme setkat s problémy spojenými s intenzivní fyzickou aktivitou sportujících dětí a adolescentů. Zdravotní komplikace mohou vznikat v důsledku dlouho době kvantitativně nebo kvalitativně neadekvátní zátěže, užívání zakázaných látek – doping, nežádoucích účinků potravinových doplňků nebo v důsledku rozvoje poruch příjmu potravy. Spolupráce praktických dětských lékařů pro děti a dorost s tělovýchovnými lékaři je obzvláště důležitá. zdroj: Rizika sportovní aktivity v dětském věku (MUDr. Dalibor Pastucha, Ph.D., MUDr. Jana Malinčíková, Ph.D., MUDr. Renata Tichá, Klinika tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace, FN a LF UP Olomouc) Ideální je „zlatá střední cesta“

Děkujeme za pozornost