Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Práce, energie, teplo Téma:Pístové spalovací motory
Anotace Výkladová prezentace Rozdělení pístových spalovacích motorů podle zapálení pohonné směsi a podle počtu pracovních dob Prezentace je doplněná řadou obrázků a pohybovými animacemi
Pístové spalovací motory
Ve spalovacích motorech se přeměňuje při hoření paliva část vnitřní energie paliva na pohybovou energii pístu Předností je spalování paliva přímo v pracovním válci
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi Zážehové motory Vznětové motory Podle počtu pracovních dob Dvoudobé motory Čtyřdobé motory
Zážehový motor Jako palivo používá směs benzínu a vzduchu V automobilech nejčastěji zážehový čtyřdobý motor Účinnost 30 %
Zážehový motor Svíčka Sací ventil Výfukový ventil Válec Píst Ojnice Pístní čet Klikový hřídel
Čtyřdobý zážehový motor SáníStlačováníRozpínáníVýfuk
Zážehový dvoudobý motor Je jednodušší Nemá sací a výfukový ventil Má menší hmotnost Účinnost 20 % Používají ho většinou malé motocykly, travní sekačky,…
Nevýhody dvoudobého motoru Je ekologicky nešetrný Nedokonalé spalování směsi do ovzduší uniká více škodlivých látek Spotřeba paliva je větší Výfukové plyny obsahují i novou směs
Dvoudobý zážehový motor
Vznětový čtyřdobý motor Dieselův motor Má obdobnou konstrukci jako zážehový čtyřdobý motor Nemá svíčku Jako palivo používá motorovou naftu Účinnost 40 % V nákladních automobilech, lodích, lokomotivách i osobních automobilech
Vznětový čtyřdobý motor
Chlazení motorů Pístové motory je nutné během provozu chladit Chlazení probíhá vzduchem ( u motocyklů) vodou nebo jinou kapalinou, která proudí v chladiči ochlazovaném zevně vzduchem
Zdroje Učebnice fyziky pro 8. ročník, R. Kolářová, J. Bohuněk, nakladatelství Prometheus Naskenované obrázky str. 91, 93, japonsky-standard japonsky-standard motoru.html motoru.html &menu_id= &menu_id=