Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Jádrové a periferní oblasti
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
NIKAZAM „Posílení konkurenceschopnosti absolventů MENDELU v oblasti rozvojové spolupráce a managementu přírodních zdrojů v zemích třetího světa“ ,
Světové organizace.
Gramotnost: definice pojmu
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Demografie je věda, která se zabývá:
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Světové hospodářství.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Stupeň rozvoje států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Společenské a hospodářské prostředí
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Chudoba jako sociální problém
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
MEZINÁRODNÍ DEN GRAMOTNOSTI Negramotnost.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Projekt Rovná šance Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.08/ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Konflikt, koření života
VY_32_INOVACE_20_ČR – člen mezinárodních organizací
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Demografie je věda, která se zabývá:
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016

Gramotnost (literacy) základní pojmy 1.Gramotnost základní. Původní význam slova: osvojení základů čtení, psaní a počítání 2.Gramotnost funkční- schopnost ovládat různé druhy komunikace a početních úkonů za účelem využívání textových informací v rozmanitých životních situacích.(Průcha, 2009) 3.Negramotnost 4.Význam gramotnosti v sociální práci

Gramotnost – civilizační jev  Ukazatel vzdělanosti národa  Faktor hospodářského vývoje země  Předpokladem konkurenceschopnosti  Prostředkem integrace minoritních skupin, jedinců  Pojetí gramotnosti v evropských státech a rozvojových zemích se liší

Gramotnost ve světě  80% obyvatel světa je gramotných  Nejvyšší gramotnost je v Evropě, USA, Austrálii  Arabské státy 70%  Subsaharské státy 60%  Jižní Asie – 59%  Mezinárodní společenství, cíl – do roku 2015 vzdělání všech dětí na světě (UNESCO)  Negramotní dospělí: Mali 23%, Burkina Faso29%, Niger 30%, zde též 2/3 žen (Wiki) Údaje se liší v různých zdrojích, časových údajích.

Důsledky negramotnosti  Nízká ekonomická úroveň  Nízká sociokulturní úroveň  Brzda dalšího vývoje země  Snadná manipulovatelnost lidmi  Obtíže v dalším vzdělávání  V případě žen – negativní vliv na výchovu dětí

Negramotnost v číslech  Nárůst gramotnosti – v polovině zemí je gramotnost vyšší než 95% Negramotnost  774 miliónů lidí dosud neumí číst a psát  123 miliónů mladistvých, z toho 76 mil žen (WIKI 2011)  162 mil. v Africe, 666 mil. v Asii, 11 mil. v Latinské Americe (Morkes, 1990)  20% dívek a 17% chlapců nemá přístup ke vzdělání

Negramotnost globální problém lidstva  Negativně ovlivňuje hospodářské, zemědělské, sociální a zdravotní programy  Je dána kulturním a historickým vývoje země, socioekonomickými podmínkami (chudoba, přírůstky obyvatelstva)  Nedostupnost škol, náboženské a etnické faktory

Alfabetizační programy Důvody:  Sociální (obavy z napětí, radikalizace)  Ekonomické (kvalifikovaná pracovní síla vytváří hodnoty pro svoji zemi, menší ekonomická závislost na podpoře rozvinutých zemí)  Humánní Největší význam má vzdělávání dětí.

Organizace UNESCO  UIS: UNESCO Institut for Statistics  OECD: Organization for Economic Cooperation and Development  Eurosat: the statistical office for the European Union  A další organizace v Asii, Africe…

OECD – Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj  Vytvořena jako protějšek NATO, je financována členskými zeměmi, výše rozpočtu je cca 336 mil EUR/rok (  Vzdělání je jedním z témat. Direktorát v Paříži pomáhá formulovat vzdělávací politiku členských států. Vydává přehledy vzdělávacích systémů v členských i nečlenských státech.  ČR – jen 22% Čechů získává vyšší vzdělání než jejich rodiče, dospělí mají vyšší úroveň čtenářské a matematické gramotnosti než je průměr OECD, vliv výše vzdělání na příjmy

Stupně gramotnosti  Ve vyspělých zemích různé druhy gramotnosti vzhledem ke společenským, kulturním a ekonomickým podmínkám  Základní gramotnost – číst, psát, počítat  Funkční gramotnost – dovednost přemýšlet o informacích, funkčně je využívat pro řešení různých situací, formulovat vlastní názory

Druhy gramotnosti  Čtenářská  Matematická  Přírodovědná  Počítačová gr. Informační technologie  Komunikace v cizích jazycích  Sociální gramotnost

Faktory ovlivňující gramotnost Vnější 1.Rodina 2.Školní prostředí 3.Životní prostředí (společnost) Vnitřní (subjektivní) vrozené předpoklady 1.Zvláštnosti CNS 2.Osobnostní charakteristiky (motivace, vůle)

Zjišťování gramotnosti  Obtíže v chápání pojmu dotazovanými (Umíte číst a psát?)  Způsob zjišťování – UNESCO (zajišťuje celosvětově) - sčítání obyvatel - zjišťování v rodinách Základní 3 ukazatelé: 1.Navštěvuje primární vzdělávání 2.Dokončení povinné školní docházky 3.Ukazatelé pokroku ve vzdělávání

Literatura  TOŽIČKA T. A kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON, 2011  PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009  Webové stránky UNESCO, ADRA  Dalrymple, Theodor. Ztraceni v ghettu.Voznice:LEDA, 2011