Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016
Gramotnost (literacy) základní pojmy 1.Gramotnost základní. Původní význam slova: osvojení základů čtení, psaní a počítání 2.Gramotnost funkční- schopnost ovládat různé druhy komunikace a početních úkonů za účelem využívání textových informací v rozmanitých životních situacích.(Průcha, 2009) 3.Negramotnost 4.Význam gramotnosti v sociální práci
Gramotnost – civilizační jev Ukazatel vzdělanosti národa Faktor hospodářského vývoje země Předpokladem konkurenceschopnosti Prostředkem integrace minoritních skupin, jedinců Pojetí gramotnosti v evropských státech a rozvojových zemích se liší
Gramotnost ve světě 80% obyvatel světa je gramotných Nejvyšší gramotnost je v Evropě, USA, Austrálii Arabské státy 70% Subsaharské státy 60% Jižní Asie – 59% Mezinárodní společenství, cíl – do roku 2015 vzdělání všech dětí na světě (UNESCO) Negramotní dospělí: Mali 23%, Burkina Faso29%, Niger 30%, zde též 2/3 žen (Wiki) Údaje se liší v různých zdrojích, časových údajích.
Důsledky negramotnosti Nízká ekonomická úroveň Nízká sociokulturní úroveň Brzda dalšího vývoje země Snadná manipulovatelnost lidmi Obtíže v dalším vzdělávání V případě žen – negativní vliv na výchovu dětí
Negramotnost v číslech Nárůst gramotnosti – v polovině zemí je gramotnost vyšší než 95% Negramotnost 774 miliónů lidí dosud neumí číst a psát 123 miliónů mladistvých, z toho 76 mil žen (WIKI 2011) 162 mil. v Africe, 666 mil. v Asii, 11 mil. v Latinské Americe (Morkes, 1990) 20% dívek a 17% chlapců nemá přístup ke vzdělání
Negramotnost globální problém lidstva Negativně ovlivňuje hospodářské, zemědělské, sociální a zdravotní programy Je dána kulturním a historickým vývoje země, socioekonomickými podmínkami (chudoba, přírůstky obyvatelstva) Nedostupnost škol, náboženské a etnické faktory
Alfabetizační programy Důvody: Sociální (obavy z napětí, radikalizace) Ekonomické (kvalifikovaná pracovní síla vytváří hodnoty pro svoji zemi, menší ekonomická závislost na podpoře rozvinutých zemí) Humánní Největší význam má vzdělávání dětí.
Organizace UNESCO UIS: UNESCO Institut for Statistics OECD: Organization for Economic Cooperation and Development Eurosat: the statistical office for the European Union A další organizace v Asii, Africe…
OECD – Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj Vytvořena jako protějšek NATO, je financována členskými zeměmi, výše rozpočtu je cca 336 mil EUR/rok ( Vzdělání je jedním z témat. Direktorát v Paříži pomáhá formulovat vzdělávací politiku členských států. Vydává přehledy vzdělávacích systémů v členských i nečlenských státech. ČR – jen 22% Čechů získává vyšší vzdělání než jejich rodiče, dospělí mají vyšší úroveň čtenářské a matematické gramotnosti než je průměr OECD, vliv výše vzdělání na příjmy
Stupně gramotnosti Ve vyspělých zemích různé druhy gramotnosti vzhledem ke společenským, kulturním a ekonomickým podmínkám Základní gramotnost – číst, psát, počítat Funkční gramotnost – dovednost přemýšlet o informacích, funkčně je využívat pro řešení různých situací, formulovat vlastní názory
Druhy gramotnosti Čtenářská Matematická Přírodovědná Počítačová gr. Informační technologie Komunikace v cizích jazycích Sociální gramotnost
Faktory ovlivňující gramotnost Vnější 1.Rodina 2.Školní prostředí 3.Životní prostředí (společnost) Vnitřní (subjektivní) vrozené předpoklady 1.Zvláštnosti CNS 2.Osobnostní charakteristiky (motivace, vůle)
Zjišťování gramotnosti Obtíže v chápání pojmu dotazovanými (Umíte číst a psát?) Způsob zjišťování – UNESCO (zajišťuje celosvětově) - sčítání obyvatel - zjišťování v rodinách Základní 3 ukazatelé: 1.Navštěvuje primární vzdělávání 2.Dokončení povinné školní docházky 3.Ukazatelé pokroku ve vzdělávání
Literatura TOŽIČKA T. A kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON, 2011 PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009 Webové stránky UNESCO, ADRA Dalrymple, Theodor. Ztraceni v ghettu.Voznice:LEDA, 2011