Co bylo cílem ROP Střední Morava Ing. Ivan Matulík ředitel Úřadu Regionální rady Střední Morava Přerov
1.Cíle a strategie realizace 2.Poznatky z realizace ROP SM 3.Řídící a kontrolní systém, audit a kontrola 4.Efekty a hlavní problémy administrace 5.Zkušenosti a poznatky z období Obsah:
ROP Střední Morava – strategie realizace Globální cíl Přispět ke „zvýšení ekonomické vyspělosti, zlepšení konkurenceschopnosti regionu a životní úrovně jeho obyvatel ve svém komplexu “. Vyjednaný dokument ROP SM Partnerství ROP SM Koncentrace investic do území Model řízení a kontroly
Nástroje koordinace k dosažení cílů NSRR v rámci realizace operačních programů Naplnění cílů ROP SM vycházelo: -Ze schváleného ROP a OP – definování a vymezení „překryvů“ v NSRR a OP (vymezení intervencí) -Schválení koordinačních mechanismů na úrovni NSRR, resp. NOK MMR -Uplatnění koordinačních nástrojů v praxi ŘO – pravidla NOK MMR, auditované systémy řízení a kontroly OP
Principy systému řízení a kontroly ROP SM vychází z rolí a odpovědností orgánů (AO,PCO) uvedených v Nařízení ES (plnění závazků z legislativy) systém řízení a kontroly ROP SM se vzájemně doplňuje se: -systémem NOK MMR – odpovídá za jednotné metodické prostředí a vydávání závazných pravidel pro realizaci OP -systémem AO – odpovídá za zajištění auditů vč. systémového -systémem PCO - odpovídá za provedení plateb podle závazné metodiky (metodika finančních toků) -Řídící orgán - zlepšování řídicího systému na základě výsledků vlastní řídící a kontrolní práce a na základě výsledků auditů
Principy systému řízení a kontroly ROP SM Plánování -Plánování financování včetně uplatnění controllingu -Zaměření se na finanční plnění na úrovni OP, prioritních os, projektů -Vyhodnocování efektů -Využití finanční alokace – plnění věcných cílů, ke kterým jsme se zavázali Koncentrace -plánovaná (IPRM, IPRÚ), -Koncentrace prostřednictvím „regulování“ v návaznosti na výsledky realizace
Na území NUTS II SM přispět ke zlepšení „ke zlepšení podmínek pro ekonomický růst a zaměstnanost…“ Strategické řízení v rámci NOK MMR ROP Střední Morava ÚRR Tematické operační programy ŘO TOP Přeshraniční spolupráce Národní strategický referenční rámec Plánování investic na období Nástroje koordinace
Poznatky z realizace ROP SM Nástroje kohezní politiky se dosud zásadním způsobem nepodílely na žádoucí restrukturalizaci ekonomiky, jak zmiňuje vize regionu SM váhový poměr mezi třemi klíčovými sektory se zásadně nezměnil, dokonce v průběhu období došlo ke zvýšení váhy zpracovatelského průmyslu na regionálním HDP; Realizace měla nepřímo přispět ke zvýšení atraktivity regionu a zejména pro investory Představy ve vizi regionu tímto směrem cílí.Podpora však dosud nezpůsobila vstup investorů, kteří zajistí tvorbu a nová kvalifikovaná pracovní místa...
Poznatky z realizace ROP SM Realizace přispěla ke zvýšení životní úrovně jeho obyvatel ve svém komplexu… naplněním cílů ROP SM došlo ke zvýšení kvality života ve městech a na venkově (kvalita veřejných služeb, vybavenost území) a v rámci cestovního ruchu ke zvýšení atraktivity území;
Nástroje koordinace s ŘO k naplnění cílů ROP SM NástrojCharakteristika účinnosti Využití v období Monitorovací výbor - zastoupení ŘO ROP v Monitorovacím výboru IOP funkční Ano Koordinační výbor SC 4 NSRRmálo účinný Ano Pracovní skupina pro koordinaci intervencí ROP a IOP s Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EAFRD) formální Ano Věcné a územní vymezení intervencí a vymezení příjemců funkční NDUD/RSK Souhlas krajů s projekty předkládanými IOP funkční Ne
Nástroje koordinace s ŘO k naplnění cílů ROP SM NástrojÚčinnostVyužití Dohoda o vzájemné spolupráci a koordinaci při implementaci IOP a regionálních operačních programů mezi všemi Regionálními radami a MMR funkční RSK Poskytování informací málo účinný Ano Konzultace málo účinný Ano Koordinační mechanismus v tematických oblastech málo účinný NDUD Pravidelná vzájemná informovanost a spolupráce málo účinný NSK/RSK Účast zaměstnanců řídících orgánů na školeních a seminářích významný ano
Zlepšování administrace ROP Střední Morava ROP Střední Morava využil tzv. více etapový model administrace: -cílem bylo zvýšit efektivitu administrace, zvýšit kvalitu podpořených projektů, uspořit náklady (neúspěšných) žadatelů -Po vyhodnocení byl na jaře 2009 zaveden více etapový model -v první etapě žadatel předkládá žádost ve zjednodušeném rozsahu nižší nároky na zpracování žádosti a příloh do soutěže projektů časová i finanční úspora Model výběru projektů postaven na soutěži projektů Úspory příjemců dle odhadů dosáhly až 250 mil. Kč
-ukazatel Vnitřní míra výnosnosti investice (ERR) byl jedním z klíčových parametrů při hodnocení a následném výběru projektů k podpoře -pomocí ukazatele ERR je možné odhadnout absolutní roční hodnotu socioekonomického přínosu projektů podpořených z ROP Střední Morava ve výši cca. 4,4 mld. Kč Roční přínos a rentabilita projektů v jednotlivých prioritních osách: Efektivita realizovaných investic ROP Střední Morava Prioritní osa Způsobilé výdaje Roční přínosRentabilita PO 1 - Doprava10,6 mld. Kč1,7 mld. Kč56,8 % PO 2 - Integrovaný rozvoj a obnova regionu10,1 mld. Kč1,6 mld. Kč53,4 % PO 3 - Cestovní ruch6,0 mld. Kč1,0 mld. Kč59,7 % ROP Střední Morava26,7 mld. Kč4,4 mld. Kč59,2 % Celková rentabilita znamená, že každá investovaná koruna do projektu se vrátí a přinese navíc 59,2 haléřů. Výpočet: eCBA s.r.o.
Hlavní problémy administrace ROP Střední Morava -Hlavním problémem jsou zjištění v zakázkách a nezajištění rovného přístupu k následné kontrole projektů v čase (rovný přístup nebo retroaktivita?) -Pokud neplatí, že každá následná kontrola je měkčí – důsledkem je nepředvídatelnost rozhodnutí pro příjemce -Současně se kontroly „zaměřují“ na větší detaily a rizikovější aspekty veřejných zakázek apod. (např. problematika „nepravdivých referencí“) Důsledkem je zvyšování finančních korekcí a „znevěrohodnění“ celého systému poskytování dotací…
Zkušenosti a poznatky z období Zvýšení efektů a dopadů strukturálních fondů na rozvoj území je možné dosáhnout zvýšením kvality plánování v území… (partnerství, strategické zaměření, kvalita řízení, kvalita plánovacího procesu, synergie atd. ) „ Česká administrativa“ nezvládá řešit dlouhodobé projekty a cíle, chybí nám „velkorysost a strategické myšlení“ (předseda vlády Jiří Rusnok)
Realizace Dohody o partnerství a OP probíhá v rámci nových podmínek a pravidel: -jiný model řízení – EU, DOP, OP -zúžení intervencí -Metodiky vydávané NOK jsou schvalovány vládou, ŘO jsou pouze ministerstva -Větší cílená koncentrace (především ITI) -V území je vytvořena Regionální stálá konference - RSK, která vytváří novou formu partnerství (na rozdíl od období ) Zkušenosti a poznatky z období
Závěrem Dovolte mi poděkovat „všem“, kteří se na realizaci a využití ROP Střední Morava podíleli… Společným úsilím jsme v Olomouckém a Zlínském kraji využili příležitosti, kterou nám uplynulé programové období nabídlo…
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Ing. Ivan Matulík ředitel Úřadu Regionální rady Střední Morava