Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Vymezení a funkce volného času
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Koncepce péče o staré občany
OSOBNOST.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Rozdíly mezi osobnostmi
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Aplikovaná psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do učiva občanské výchovy
Duševní zdraví a psychohygiena
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Komunitní a otevřená škola
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Psychologické aspekty zdraví
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Základy speciální pedagogiky
Kupní chování a EU.
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
INTERVENČNÍ TÉMA – KVALITA ŽIVOTA Tipy a nástroje k vytváření a prezentacím snímků v širokoúhlých formátech.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Definice, základní pojmy
Lépe slyšet, lépe žít Doc MUDr Mojmír Lejska, CSc AUDIO-Fon centr Brno.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Pedagogické disciplíny
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
4. Pedagogika sportu v systému věd
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
teorie oboru ošetřovatelství
Vymezení a funkce volného času
Pedie Co mají společné?.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Sociálně aktivizační služby
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno

Definice zdraví podle WHO Stav fyzické, psychické a sociální pohody Nový pojem : Kvalita života

Foniatrie Foniatrie – významný vliv na sociální pohodu, psychickou pohodu i fyzickou pohodu cestou postižení komunikačních funkcí Psychická deprivace, změny osobnosti

Nový pojem : Quality of Life QOL je pojem amorfní, který absorbuje a současně i obohacuje informacemi z řady vědních disciplín – geografie, literatura, zdraví, ekonomika, lékařství, sociální vědy, sociologie, psychologie a další. QOL Jedná se tedy o multidimenzionální pojem, který má také multidimenzionální obsah a teoreticky by měl obsahovat všechny aspekty individuálního života člověka. QOL je pak závislý hlavně na tom, kdo jej užívá a v jaké situaci jej využívá.

QOL Poprvé se tento pojem objevil jako nadpis kapitoly v Medlinu byl pojem oficiálně přijat WHO Od 1991 je při WHO speciální skupina WHOQOL = World Health Organisation Quality of the Life Group

Definice „QOL je definována jako individuální vnímání své vlastní pozice v životě s přihlédnutím ke kulturním a hodnotovým systémům té které společnosti, a to v porovnání s vlastními cíli, očekáváními, normami a zájmy.“ „QOL je proto široký pojem, který je také ovlivňován způsobem života jedince, jeho fyzickým zdravím, psychologickým stavem, úrovní jeho nezávislosti, sociálním postavením a vztahem k hlavním rysům svého okolí.“

Zdroje QOL Jsou tři: Being (bytí / existence) Belonging (vlastnictví / sounáležitost ) Becoming (naplnění osobních cílů a tužeb)

Being (bytí / existence) A. Fyzická existence - Celkový zdravotní stav - Potravinová a nutriční situace B. Psychická existence - Být (udržovat se) bez starostí a stresů - Být v pohodě (in the mood) C. Duševní existence - Mít perspektivu do budoucna - Rozlišit dobré a špatné představy o svém budoucím životě

Belonging ( vlastnictví / sounáležitost) A. Fyzické vlastnictví a vztahy - Dům nebo byt - Lidé, kteří žijí v sousedství B. Obecně společenské vlastnictví a vztahy - Existence (mít, vlastnit) partnera - Uzavřená (kompletní) rodina C. Společenství, kde žiji - Mít možnost dosáhnout na odborné služby (zdravotní, sociální, bezpečnost atd) - Mít dostatek finančních prostředků

Becoming (naplnění osobních cílů a tužeb) A. Praktické tužby a schopnost jejich naplnění - Naplnění snů o bydlení - Mít uspokojivou práci B. Tužby na volný čas - Aktivity přijímané z okolního světa (příjem kultury, sportu, informací atd. ) - Vlastní aktivity volného času (televize, kluby, sport atd.) C. Představy o budoucnosti - Zlepšování a udržování fyzického zdraví (být zdráv) - Být připraven na změny ve svém životě

Jak určit QOL ? Velmi složité postupy Často závisí na úhlu pohledu a stanoveném cíli V medicíně nejčastěji pomocí testů: Testy se nazývají „handicapové“ V AFC: poruchy sluchu, hlasu, řeči a handicapové testy pro tinnitus a závratě