NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ TEMA: Stylové rozvrstvení jazykových a syntaktických prostředků
Stylové rozvrstvení jazykových a syntaktických prostředků Spisovný jazyk má reprezentativní funkci. Běžnější je užívání hovorové češtiny a nespisovných jazykových útvarů – slang, profesní mluva aj. Z hlediska užití slov v daném funkčním stylu dělíme jazykové prostředky na: a) slova slohově neutrální (bezpříznaková)- bez citového zaujetí b) slova slohově zabarvená (příznaková)
Prostředky stylově bezpříznakové (neutrální) jádro slovní zásoby (voda, matka), využitelné ve všech funkčních stylech kratší větné celky, VH na počátku souvětí, VV přívlastková nejčastější
Prostředky stylově příznakové (zabarvené) užíváme v mluveném i písemném projevu řadíme zde slova: 1) hovorová (holka) 2) knižní (poceloval děvu) 3) básnická(luna) 4) slova dobové platnosti – historismy (řemdich), archaismy (kšaft), neologismy (robot) Úkol : Na základ ě rozd ě lení stylov ě p ř íznakových slov p ř i ř a ď vhodný funk č ní styl a projev.
klíč 1) mluvený, prostě sdělovací styl 2) psaný projev, odborný, publicistický styl 3) psaný, umělecký styl 4) převážně psaný projev, umělecký styl
Vyhledej slova příznaková. Pokus se je určit. Vydoloval z kredence otlučenou plechovou bandasku na mléko, na důle ji vymyl, přelil do ni polévku: „A hotovo. Koukej, je to šikovnější. Má to ucho a pukličku. S tím můžeš jet kilometry a nevybryndáš nic.“ (Zelňačka, René Fallet)
klíč kredenc – archaismus (skříň na nádobí, kuchyňská skříňka, příborník bandaska – nádoba na tekutiny důle – hovorový tvar (dole, dno) koukej – hovorově podívej puklička – poklice (kotouč na přikrývání hrnů), hovorový výraz nevybryndat – hovorově, nevhodně rozlévat
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: slova bezpříznaková a příznaková. Obsahuje úlohu k procvičení a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce vyd. Praha: Fragment, ISBN