Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_17 Název materiáluSpotřebitelský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Advertisements

Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Nástroje finančního trhu
Peníze - půjčky Splátkový prodej Úvěrová karta Spotřebitelský úvěr
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
 banka byla založena v lednu roku 1990  tehdy se jednalo o státní peněžní ústav, který byl 5. března 1992 transformován na akciovou společnost  v červenci.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Aktivní úvěrové operace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Finanční gramotnost Hospodaření domácnosti Pořízení automobilu.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Nominální a reálná úroková sazba
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_06 Název materiáluDluhopis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_01 Název materiáluReklama.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 15 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_09 Název materiáluObchodování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_20 Název materiáluKapitálový.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_04 Název materiáluBurza cenných.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Úvěry od nebankovních institucí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_20 Název materiáluHypotéka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_19 Název materiáluLeasing.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_14 Název materiáluSložené.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_18 Název materiáluÚvěry a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_03 Název materiáluSpotřebitelská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_16 Název materiáluStavební.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_18 Název materiáluSplátkový.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_14 Název materiáluPřímé bankovnictví.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_16 Název materiáluKurzovní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_10 Název materiáluPříjmy v.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_33 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_10 Název materiáluSplátkový.
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Kód vzdělávacího materiálu:
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_17 Název materiáluSpotřebitelský úvěr AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník4 Datum tvorbyleden 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Spotřebitelský úvěr

 půjčka fyzické osobě na financování jejích nepodnikatelských potřeb  poskytovány bankami i nebankov- ními společnostmi  může jej získat občan ČR starší 18 let s pobytem na území ČR  při sjednávání úvěru banky vyžadují potvrzení čistých příjmů za poslední 3 měsíce

Možné využití spotř. úvěru  zařízení a vybavení domácnosti  koupě spotřebního zboží  pořízení, rekonstrukce nebo moder- nizace bytu či rodinného domu  nákup dovolené  koupě automobilu  náklady na tuzemské či zahraniční studium

Možné využití spotř. úvěru  splacení závazků mezi občany (vypořádání mezi dědici či manželi či uhrazení členského podílu v bytovém družstvu apod.)  hrazení zájmové činnosti (sběratelské záliby, sport, apod.)

Účelový spotřebitelský úvěr  poskytovány přímo na určitý předem známý produkt nebo službu (např. nákup automobilu, elektroniky, spotřebního zboží)  výhodou oproti neúčelovým úvěrům je nižší úroková míra  většinou je vyplácen bezhotovostně přímo na účet prodejce po předložení faktury klientem

Neúčelový spotřebitelský úvěr  může být využit na cokoliv  banka po klientovi nevyžaduje doložení účelu úvěru  vyšší úrokové sazby  banka klientovi vyplatí peníze v hotovosti, nebo mu je bezhotovostně převede na účet

Kde si bezpečně půjčit peníze  u subjektů, které jsou pod kontrolou ČNB (banky a platební instituce)  u subjektů organizovaných v České leasingové a finanční asociaci, ČLFA (leasingové společnosti, větší úvěrové společnosti)  u malých společností a osob, které nejsou pod kontrolou ČNB ani ČLFA, hrozí riziko nekalých praktik

Příklady podezřelých praktik  zprostředkovatel nutí klienta podepsat bianco směnku  zprostředkovatel nezkoumá, jestli žadatel bude moci půjčku splácet  zprostředkovatel již při poskytnutí půjčky ví, že klient nebude schopen dohodnuté podmínky dodržet, na což je připraven

Příklady podezřelých praktik  zprostředkovatel slibuje žadateli o půjčku ústně něco jiného, než mu později předloží ve smlouvě  zprostředkovatel požaduje neúměrně vysokou záruku – chce, aby i za velice nízký úvěr klient ručil mnohonásobně hodnotnější nemovitostí

Příklady podezřelých praktik  vyřízení půjčky probíhá na telefonní lince s vysokým tarifem, což žadatel netuší  zprostředkovatel nabízí finanční produkty jménem renomované finanční instituce bez jejího vědomí a zneužívá přitom její identitu

Příklady podezřelých praktik  zprostředkovatel vybírá poplatky dopředu, půjčku však klient po zaplacení poplatků neobdrží  zprostředkovatel své služby aktivně nabízí nemajetným, nezaměstna- ným, nevzdělaným, starým nebo sociálně vyloučeným lidem

Zodpovědné chování dlužníka  poznat svůj úvěr a znát celkovou cenu úvěru  poznat svůj vlastní limit – co si může dovolit a jak moc zatíží splátky jeho rozpočet  domyslet další okolnosti – uvědomit si, jaké mohou přijít nenadálé životní situace, které mohou změnit schopnost splácet půjčku, a jaké může mít nesplácení dopady

Jaké informace získat, než se rozhodneme pro úvěr  o poskytovateli úvěru  o ceně úvěru (úroková sazba, poplatky)  o délce úvěru (splatnost úvěru),  o riziku (například navýšení variabilní sazby úroku)  o zajištění úvěru  o následcích v případě nesplácení

Otázky a úkoly 1.Vysvětlete termíny dlužník a věřitel. 2.Pokuste se vysvětlit, proč mají účelové úvěry obecně nižší úrokové sazby než neúčelové. 3.Nalezněte na internetu seznam členů ČLFA. 4.Prostudujte si na stránkách ČOI sekci o spotřebitelských úvěrech.stránkách ČOI

Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN Finance.cz [online]. Dostupné z: Měšec.cz [online]. Dostupné z: