MUMIE.  Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova :

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TUTANKHAMON.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Egyptské božstvo a mumifikace
Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Starověký EGYPT.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Markéta Černá ZŠ Ilji Hurníka 6.A
TUTANNCHAMON.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
Kultura starého Egypta
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
ŽIVOT V EGYPTĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Mumifikace a pohřeb.
MUMIFIKACE VE STARÉM EGYPTĚ
Egyptští bohové.
Pohřbívání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Opakujeme dějepis na II. stupni. Druhá světová válka - Testík Název : Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: 47 Autor: Mgr. Soňa Blažková.
Opakujeme dějepis na II. stupni.. I. světová válka - TESTÍK Název : Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: 59 Autor: Mgr. Soňa Blažková.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Doba bronzová  Šablona: III/2  Číslo: 69  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“
Lidské tělo - kostra.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Faraon Tutanchámon v Bruselu…
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
TUTANCHAMON.
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
Lidské tělo.
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KELTOVÉ na našem území.
LIDSKÝ ORGANISMUS STAVBA TĚLA.
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Opakujeme dějepis na II. stupni
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Kateřina Maznová egypt Pohřbívání.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Opakujeme dějepis na druhém stupni
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

MUMIE

 Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova : mumifikace, mumie, kanopy, Kniha mrtvých, natrium, amulety, sarkofág  Třída : dějepis 6 Datum:

 Prezentace je zhotovena pro výklad o mumiích  1)- 3) úvodní stránky  4) Co jsou mumie?  5)-7) obrázky mumií  8) mumie zvířat  9) Jak se dělá mumie?  10) Kanupy  11) Jak se mumie balila?  12) amulety  13) masky mumií  14)- 16) maska, rakev Tutanchamona  17) rakve mumií  18) sarkofág  19) egyptská Kniha mrtvých  20) papyrus „Boží soud“  21) mumifikovaná hlava  22) otázky pro opakování  23) zdroje

 zachovaná těla zemřelých lidí nebo zvířat  poprvé nazvána těla starých Egypťanů  mumie = každé mrtvé tělo, jež trvá ve své kůži

 Zachovala se náhodou  V suchém písku  Ve zmrzlé zemi  V močálu

 Nejdříve se tělo vysuší pomocí NATRONU (přírodní sůl) vysouší, zabíjí bakterie, rozpouští tuky asi 40 dní  Vyndají se důležité orgány – nechá je jen srdce  Tělo je omyto palmovým vínem a aromatickými látkami  Tělo je potřeno směsí oleje, vosku, natronu, arabské gumy (aby nepraskala kůže)  Tělo bylo vycpáno plátnem, pískem nebo pilinami

 Do pruhů plátna  Do širokých a dlouhých pláten = rubášů  Na 1 mumii se počítalo s 20 vrstvami bandáže  1. vrstva –rubáš  2. vrstva omotání prstů u rukou a nohou  3. vrstva - pás se vedl od pravého ramene k hlavě přes hlavu pod bradou a zauzlil se na temeni  Jednotlivé postupy balení se měnily- proto poznáme, z které doby mumie pochází  Mezi bandáž se vkládaly ochranné amulety, které měly podobu zvířat, rostlin nebo lidských hlav  Vkládaly se sem i šperky zemřelého  Plátno se potíralo lepkavou, tekutou smolou  Schnutí trvalo asi 15 dní

 Maska chránila obličej  Někdy nahrazovala celou hlavu  Dána proto, aby se duše vrátila do hrobu do správného těla  Masky faraonů byly z ryzího zlata (zlato představovalo tělo boha Slunce)  Masky chudších – z kartonáže – za vlhka se modelovala přímo na tváři – slepena sádrou a smůlou

 Sbírka magických formulí  Sepsána asi 1400 př.n.l. na svitky papyru  Formule měla pomoci mrtvému na onen svět  Sbírka obsahuje 200 formulí nazývána jako „magická slova pro vycházení na světlo denní“ Každý člověk má několik duší. Nejdůležitější je KA a BA. Ka = energie k životu Ba = představuje povahu a schopnost přemísťovat se obvykle zobrazována jako pták

 1) Dokážeš vysvětlit co je to MUMIE ?  2) Jak se postupuje při mumifikaci těla ?  3) Co to je AMULET ?  4) Proč se mumiím dávaly masky?  5) Kam se ukládaly vnitřnosti zemřelého?  6) Jak nazýváme kamenný náhrobek mumií?  7) Co víš o egyptské Knize mrtvých?

 Obrázky byly vybrány z prohlížeče Google a jsou jim vloženy hypertextové odkazy dne:  JAMES PUTNAM. Mumie. Vydání první. Praha: Fortuna Print, ISBN