PhDr. Tomáš Vyhnánek Centrální nákup státu. 2 Osnova 1.Pojetí centrálního nákupu státu v ČR 2.Zkušenosti z pilotního projektu 3.Harmonogram CNS na roky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Změna legislativy při zadávaní veřejných zakázek
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Elektronické učebnice Ing. Zdeněk Pavlík. Hlavním cílem tvorby elektronických učebnic je zlepšení podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování.
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Konference Evropa regionů – priorita ELS-ED
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Účetní reforma v druhém roce
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Konference INMED a 11. listopad Pardubice CEJIZA, s.r.o. – CEntrální JIhomoravský ZAdavatel.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Realizační tým ICZ duben 2005
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Aktuální informace k zavádění eGovernmentu Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Dne:
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Sekce náměstka ministryně pro řízení úřadu. Ministerstvo práce a sociálních věcí, sekce náměstka ministyrně pro řízení úřadu Sekce náměstka ministryně.
Sdružené nákupy – cesta k úsporám rozpočtových prostředků krajů, měst a obcí Setkání se starosty měst a obcí MSK.
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
Elektronický nástroj vortalGOV © All rights are reserved Ing. Lukáš Zazvonil.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
Luhačovice, Libor Lukáš Statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Řídící výbor KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY Zlínského kraje.
Agendové IS MPSV a ÚP Plán konsolidace a rozvoje Petr Krůček 1. náměstek ministryně 29. května 2013.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Současný stav v nákupu léčivých přípravků a zdravotnických prostředků v přímo řízených nemocnicích Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Pavel Brož ředitel divize rozvojových projektů CS-PROJECT Minimální požadavky na vytvoření a.
Centralizované zadávání - národní strategie ISSS Hradec Králové 2012 Ing. Jan Novotný Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek NIPEZ ISSS Hradec Králové 2012 RNDr. Jiří Svoboda MMR ČR Odbor veřejného investování.
1 Zkušenosti se zaváděním centralizovaného zadávání v resortu Ministerstva vnitra Ministerstvo vnitra, červen 2012.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Národní plán zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek a Zpráva o plnění Národního plánu za rok 2007 Ministerstvo pro místní rozvoj.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Kalamitní situace - opatření
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
GDPR General Data Protection Regulation
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
územního plánování na obcích v roce 2007
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Transkript prezentace:

PhDr. Tomáš Vyhnánek Centrální nákup státu

2 Osnova 1.Pojetí centrálního nákupu státu v ČR 2.Zkušenosti z pilotního projektu 3.Harmonogram CNS na roky Aktuálně připravované standardy a zakázky 5.Další rozvoj CNS – Využití NEN pro CNS – Možnosti rozšíření CNS na další subjekty? 6.Související dokumentace

3 Pojetí centrálního nákupu státu v ČR Systém CNS a přijatá rozhodnutí Komodity nakupované individuálně jednotlivými úřady Komodity nakupované centrálně v rámci jednotlivých resortů (resortních systémů centralizovaného zadávání, RSCZ) MF / MV stanovuje v rámci systému centralizovaného zadávání standard komodity a vydává vzorový nákupní postup (doporučující/závazný) Nejprve vybudovat systém centrálního nákupu pro resorty (tj. cca 500 organizací), až poté rozšiřovat na další subjekty V maximální možné míře využít, co již bylo vytvořeno, tj. resortní systémy centralizovaného zadávání Nastavit CNS jako nástavbu nad RSCZ pro vybrané průřezově nakupované a velmi dobře standardizovatelné komodity Nezakládat CNS na budování robustního IT nástroje či specializované nákupní agentury, ale na meziresortní spolupráci a využití stávajících nástrojů Postupovat v co možná minimálními dodatečnými náklady na veřejné rozpočty (personální náklady, IT vybavení) Poučit se z předchozí implementace RSCZ a navrhnout realistický výčet komodit vhodných pro CNS a realistický harmonogram pro roky Postupovat cestou dílčích usnesení vlády, nikoliv speciálním zákonem Ponechat v opodstatněných a zdokumentovaných případech resortům prostor pro řádně zdůvodněné výjimky a specifika Komodity nakupované centrálně pro všechny resorty MF / MV stanovuje v rámci systému centralizovaného zadávání standard komodity, sbírá požadavky a nakupuje Systém CNSSouvisející rozhodnutí

4 Pojetí centrálního nákupu státu v ČR Role MF a MV jako gestorů CNS, zvolené komodity MFMV Nadresortní koordinační skupina ICT komodity Vozový park a PHM Kancelářské potřeby Energie a správa budov Doprava a ubytování KSS NKS Gesce Komoditní standardizační skupiny

5 Zkušenosti z pilotního projektu Veřejná zakázka 6 resortů na nákup kancelářského papíru Zapojeno 6 resortů (MF, MMR, MŽP, MD, MSp, MO), cca 170 organizací Technicky velmi jednoduchá komodita (kancelářský papír) Poptávány 3 kvalitativní specifikace (A, B, C), velikost A3 a A4 Zadávací řízení rozděleno na 8 částí podle regionů NUTS2 (zohlednění požadavku na podporu malých a středních podniků) V každé části veřejné zakázky záměr uzavřít rámcovou smlouvu se 3-5 dodavateli (uchazeči se mohli hlásit do 1, více i do všech částí) Následný odběr na základě operativních objednávek jednotlivých organizací Rámcový objem cca 800 tis. balíků / rok (cca 50 mil. Kč / rok) Délka trvání smluvních vztahů 2 roky (roky ) Hodnocení nabídek formou elektronické aukce

6 Zkušenosti z pilotního projektu Výhody, nevýhody a rizika centralizace nákupu (1/3) Výhody – Vytvoření platformy pro operativní meziresortní spolupráci, která se často i bez centrální koordinace posouvá do výměny zkušeností a spolupráce v dalších oblastech – Možnost využití znalostí a zkušeností právních a zadávacích útvarů 6 resortů – sdílení řady konkrétních zkušeností a dobré praxe při řešení problémů spojených se správným nastavením zadávací dokumentace (lze do značné míry využít napříč resorty při přípravě dalších zakázek i pro jiné než centralizovaně zadávané komodity) – Zvýšený tlak na přípravu kvalitních podkladů pro rozhodování a řízení rizik (projednávání všech významných rozhodnutí v pracovní skupině na základě řádně zpracovaných podkladů pro jednání, vyšší tlak na řízení veškeré dokumentace již v přípravné fázi veřejné zakázky, všechna rozhodnutí zdokumentována zápisy z jednání) – Zajištění analytické podpory a tržní konzultace pro všech 6 zapojených resortů ze strany Ministerstva financí (eliminace části administrativní zátěže i části rizik, které by byly spojeny s přípravou 6 zadávacích řízení na 6 resortech) – Přirozené omezení vlivu externích dodavatelů na zadávací podmínky plynoucí ze zapojení významného počtu organizací do přípravy zadávací dokumentace a všech dílčích změn

7 Zkušenosti z pilotního projektu Výhody, nevýhody a rizika centralizace nákupu (2/3) Nevýhody – Časová a organizační náročnost přípravy zadávací dokumentace (viz dále) – Komplikace plynoucí z velkého objemu nákupu (příprava společné nadresortní veřejné zakázky prakticky vylučuje možnost využití některých zadávacích institutů, např. nemožnost poptávat v tak velkém objemu náhradní plnění, neboť potenciální dodavatelé nejsou schopni v tak velkém objemu náhradní plnění zajistit) – Organizační náročnost zajištění dodávek na straně dodavatelů pro tak velký rozsah různých organizací (negativní dopady na nabízenou cenu, které mohou vymazat výhodu agregace velkého objemu) Rizika – Riziko monopolizace dodávek pro stát největšími dodavateli na trhu (potenciál pro zlepšení jejich tržní pozice vedoucí k následnému zvýšení tlaku na ceny) – Velmi vysoká administrativní náročnost všech fází přípravy a realizace zadávacího řízení v případě nedostatečné IT podpory procesu – Nutnost dvoustupňového přístupu k organizaci zadávacího řízení, kterou zákon nepředpokládá (nutnost překlenout nedostatečnou legislativní oporu CNS)

8 Zkušenosti z pilotního projektu Výhody, nevýhody a rizika centralizace nákupu (3/3) Přípravná fáze trvala 9 měsíců, vyžadovala 9 setkání zapojených resortů na pracovní úrovni + další intenzivní průběžnou komunikaci mezi resorty i v rámci jednotlivých resortů (ministerstva a jim podřízené organizace) po celou dobu – sběr dat, jejich validace, připomínkování smluv o centrálním zadávání, zadávací dokumentace i návrhů rámcových smluv všemi zapojenými stranami, aktivní a velmi operativní podpora ze strany ekonomických náměstků zapojených resortů (jinak by trvalo ještě déle); probíhalo bez přímé podpory elektronického nástroje, protože jednotlivé resorty využívají v současné době různé nástroje (samotné zadání proběhlo v elektronickém nástroji používaném MF) Září 2015 – dosud – probíhá zadávací řízení Aktuální stav: Běh lhůty pro podání námitek (před podpisem smluv s vítěznými uchazeči)

9 Harmonogram CNS na roky Meziresortní standardizace

10 Harmonogram CNS na roky Příprava nadresortních veřejných zakázek

11 Aktuálně připravované standardy a zakázky Standardy – Osobní vozidla – elektromobily, vozidla na CNG – PC a notebooky – Letenky (diskutuje se možnost zajištění in-house pro všechny resorty ze strany MZV) Veřejné zakázky – Osobní vozidla – SW licence (Oracle, Cisco, IBM) – Jednodušší úklidové práce (deratizace, desinfekce, desinsekce) Sdílení zkušeností, aktivní sdílení podkladů a zadávacích dokumentací mezi resorty – Nákup pohonných hmot – Nákup energií na komoditní burze – Kancelářské potřeby a kancelářský nábytek – Pojištění majetku a řada dalších oblastí

12 Další rozvoj CNS Využití NEN pro CNS – MMR připravuje pro tuto oblast pracovní skupinu, MF se bude i s dalšími resorty aktivně účastnit (cílem je zajištění funkcionality NEN pro potřeby CNS) Možnosti rozšíření CNS na další subjekty? – Ostatní ústřední orgány státní správy / kraje / obce – Brání tomu legislativa? – Bylo by skutečně účelné a efektivní organizovat z jednoho centra? – Mají o to tyto organizace zájem? Bude zájem trvat i poté, co MF jako centrální zadavatel stanoví společný standard nakupované komodity (bez standardizace realizovat nelze)? – Je pak v praxi skutečně možné nediskriminovat malé a střední podniky, jak vyžadují zakázkové směrnice? – Je možné v tak velkých zakázkách zohledňovat sociální a environmentální aspekty nebo se tím ještě více prohloubí praxe soutěžení na nejnižší nabídkovou cenu? – Je možné tak velké zakázky při zkušenostech se zadáváním v ČR a poměrně extenzivním uplatňováním námitek stěžovatelů u ÚOHS úspěšně dosoutěžit?

13 Související dokumentace Usnesení vlády České republiky ze dne 12. listopadu 2014 č. 924 k Informaci o plnění úkolu z programového prohlášení vlády v souvislosti se zavedením centrálního nákupu státu Usnesení vlády České republiky ze dne 22. dubna 2015 č. 289 o seznamu komodit určených pro standardizaci a o pravidlech pro centrální nákup státu Usnesení vlády České republiky ze dne 9. listopadu 2015 č. 913 k Informaci o stavu příprav centrálního nákupu státu a k návrhu Rámcového harmonogramu centrálního nákupu státu pro roky řada dalších veřejně dostupných materiálů k CNS zde: sektor/smart-governance/centralni-nakup-statuhttp:// sektor/smart-governance/centralni-nakup-statu

14 Kontakty PhDr. Tomáš Vyhnánek náměstek pro řízení sekce Finanční řízení a audit