Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 16.4.2012 Název:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

Jednoduché stroje.
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Práce při zvedání tělesa kladkami
Těleso otáčivé kolem pevné osy - páka
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Otáčivé účinky síly Páka.
VOLNÁ KLADKA. KLADKOSTROJ
JEDNODUCHÉ STROJE.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
Co je to kladka Kladka je jednoduchý stroj, jehož hlavní částí jsou kolečko a provaz. Kladka se používá především pro zvedání těles a pro změnu směru působení.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
aneb Co nám ulehčí práci
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
PEVNÁ KLADKA aneb Jak si ulehčit práci PaedDr. Jozef Beňuška
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno.
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Jednoduché stroje Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_07NE-8.
Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Nahraď dané činnosti jinými, které ulehčí danou činnost  Vynášení kbelíků.
Gymnázium Jakuba Škody V.B Jan Čech, Lupač Tomáš, Ngo The Vinh, Ondřej Janda
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Gravitace Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s. AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_215_FYZIKA_KLADKA TÉMA: KLADKA ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_14_FYZIKA
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_24_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_FYZIKA
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_FYZIKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Výkon: výpočty příkladů z praxe
JEDNODUCHÉ STROJE KLADKA
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_35_FYZIKA
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_25_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Kladky Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

K LADKY Základní typy kladek, jejich použití v praxi

P ŘIŘAĎ K OBRÁZKU SPRÁVNÝ NÁZEV. Kladka pevná kladkostroj Kladka volná

P OPIŠ KLADKU : Pevná kladka:  těleso otáčivé kolem pevné většinou vodorovné osy  kolo se žlábkem po obvodu  do kola se vkládá lanko  mění směr síly  poloměr značíme r

P ROČ JE VÝHODNÉ POUŽITÍ KLADEK ? Pevná kladka: Působíme silou směrem dolů využijeme tahovou sílu našeho těla zemskou gravitaci. Volná kladka: Působíme poloviční silou, ale táhneme směrem vzhůru. Kladkostroj: Kombinace pevných a volných kladek, má výhody kladky pevné i volné.

V YŘEŠ ÚLOHU : Jak velkou silou udržíš tato tělesa? 14 N Těleso udržíme silou 14 N. 12 N Těleso udržíme silou 6 N.

V YŘEŠ ÚLOHU : Lano pevné kladky se přetrhne působením síly N. Kolik pytlů s cementem můžeme nejvýše naložit, má-li jeden pytel hmotnost 50 kg? Zápis: F = N jeden pytel m =50kg Řešení: F = m. g = m. 10 m = : 10 = 500 kg Lano unese méně než 500kg. Počet pytlů: 500 : 50 = 10 Nejvýše můžeme naložit 9 pytlů.

V YŘEŠ ÚLOHU : Těleso zavěšené na volné kladce má hmotnost 40 kg. Jak velkou silou udržíš těleso v rovnováze, jestliže kladka má hmotnost 3 kg, tření zanedbáme. Zápis: těleso m = 40 kg kladka m 1 =3 kg F = ? Řešení: F = m. g F = F = 430 N Na volnou kladku působíme poloviční silou, pro to na udržení tělesa v rovnováze potřebujeme sílu 215N.

V YŘEŠ ÚLOHU : Na jednoduchém kladkostroji zdviháme cihly o hmotnosti 60 kg. Jak velkou silou zdviháme cihly? Hmotnost kladky volné zanedbáváme. Zápis: m = 60 kg F = ? N Řešení: F = m. g F = F = 600 N Na jednoduchém kladkostroji je kladka volná – působíme tedy poloviční silou 300N.

V YŘEŠ ÚLOHU : Zdviháš-li těleso na pevné kladce, musíš vědět, jakou největší hmotnost může toto těleso mít. Víš to? Maximální hmotnost tělesa = tvoje hmotnost.

D OMÁCÍ ÚKOL : Najdi na internetu, nebo v literatuře příklady používání kladkostrojů. Jaké jiné jednoduché stroje znáš? V jakých strojích se kombinuje více jednoduchých strojů? Porovnej výhody a nevýhody kladky pevné a volné. Uvaž, co je z hlediska naší fyzické kondice, zdraví zad výhodnější. Dopravit pytle s cementem a cihly do 3. patra pomocí kladky, nebo po schodech. Jak se liší síla nutná pro oba způsoby?

A NOTACE Opakování pojmů kladka pevná, volná, kladkostroj, využití v praxi, souvislost se silou nutnou k dopravě těles na místo. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D. Průřezová témata:

 Vlastní tvorba   Fyzika 2. Praha: SPN a.s., ISBN  JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN  JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN  JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN,  BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN