Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_25_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Kladky Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
K LADKY Základní typy kladek, jejich použití v praxi
P ŘIŘAĎ K OBRÁZKU SPRÁVNÝ NÁZEV. Kladka pevná kladkostroj Kladka volná
P OPIŠ KLADKU : Pevná kladka: těleso otáčivé kolem pevné většinou vodorovné osy kolo se žlábkem po obvodu do kola se vkládá lanko mění směr síly poloměr značíme r
P ROČ JE VÝHODNÉ POUŽITÍ KLADEK ? Pevná kladka: Působíme silou směrem dolů využijeme tahovou sílu našeho těla zemskou gravitaci. Volná kladka: Působíme poloviční silou, ale táhneme směrem vzhůru. Kladkostroj: Kombinace pevných a volných kladek, má výhody kladky pevné i volné.
V YŘEŠ ÚLOHU : Jak velkou silou udržíš tato tělesa? 14 N Těleso udržíme silou 14 N. 12 N Těleso udržíme silou 6 N.
V YŘEŠ ÚLOHU : Lano pevné kladky se přetrhne působením síly N. Kolik pytlů s cementem můžeme nejvýše naložit, má-li jeden pytel hmotnost 50 kg? Zápis: F = N jeden pytel m =50kg Řešení: F = m. g = m. 10 m = : 10 = 500 kg Lano unese méně než 500kg. Počet pytlů: 500 : 50 = 10 Nejvýše můžeme naložit 9 pytlů.
V YŘEŠ ÚLOHU : Těleso zavěšené na volné kladce má hmotnost 40 kg. Jak velkou silou udržíš těleso v rovnováze, jestliže kladka má hmotnost 3 kg, tření zanedbáme. Zápis: těleso m = 40 kg kladka m 1 =3 kg F = ? Řešení: F = m. g F = F = 430 N Na volnou kladku působíme poloviční silou, pro to na udržení tělesa v rovnováze potřebujeme sílu 215N.
V YŘEŠ ÚLOHU : Na jednoduchém kladkostroji zdviháme cihly o hmotnosti 60 kg. Jak velkou silou zdviháme cihly? Hmotnost kladky volné zanedbáváme. Zápis: m = 60 kg F = ? N Řešení: F = m. g F = F = 600 N Na jednoduchém kladkostroji je kladka volná – působíme tedy poloviční silou 300N.
V YŘEŠ ÚLOHU : Zdviháš-li těleso na pevné kladce, musíš vědět, jakou největší hmotnost může toto těleso mít. Víš to? Maximální hmotnost tělesa = tvoje hmotnost.
D OMÁCÍ ÚKOL : Najdi na internetu, nebo v literatuře příklady používání kladkostrojů. Jaké jiné jednoduché stroje znáš? V jakých strojích se kombinuje více jednoduchých strojů? Porovnej výhody a nevýhody kladky pevné a volné. Uvaž, co je z hlediska naší fyzické kondice, zdraví zad výhodnější. Dopravit pytle s cementem a cihly do 3. patra pomocí kladky, nebo po schodech. Jak se liší síla nutná pro oba způsoby?
A NOTACE Opakování pojmů kladka pevná, volná, kladkostroj, využití v praxi, souvislost se silou nutnou k dopravě těles na místo. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D. Průřezová témata:
Vlastní tvorba Fyzika 2. Praha: SPN a.s., ISBN JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN, BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN