Teorie regulace a ochrana hospodářské soutěže 4. Oligopoly a kartelové dohody, fúze 23.10.2012 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie II – Přednáška č. 7: Oligopol
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Struktura přednášky Oligopol
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Teorie her pro manažery
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie her, teorie redistribučních systémů a teorie veřejné volby
Teorie her, volby teorie redistribučních systémů a teorie veřejné
Monopolistická konkurence
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
7. OLIGOPOL.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
7. OLIGOPOL.
Transkript prezentace:

Teorie regulace a ochrana hospodářské soutěže 4. Oligopoly a kartelové dohody, fúze

Motto „People of the same trade seldom meet together, even for merriment and diversion, but the conversation ends in a conspiracy against the public, or in some contrivance to raise prices.“ Adam Smith The Wealth of Nations,

Outline Opakování monopolu Cournotův model duopolu Stackelbergův model duopolu Bertrandův model duopolu Kartely Mergers/fúze 3

Opakování monopolu Poptávková křivka: P(Q) = a - Q Konstantní mezní náklady: c [a-c]/2 Q P DMR c [a+c]/2 E 4

Cournotův duopol Dvě firmy Homogenní produkt Konstantní mezní náklady stejné pro obě firmy: c Poptávka po produktu: P(Q) = a - Q Cournot: obě firmy simultánně volí objem produkce –Maximalizace ziskové funkce maxΠ 1 (Q 1, Q 2 ) = Q 1 P(Q) - Q 1 c = Q 1 [a - (Q 1 + Q 2 ) – c] maxΠ 2 (Q 1, Q 2 ) = Q 2 P(Q) – Q 2 c = Q 2 [a - (Q 1 + Q 2 ) – c] 5

Cournotův duopol Q2Q2 Q1Q1 (0, a-c) (a-c, 0) (0, [a-c]/2) ([a-c]/2, 0) [a-c]/3 R 1 (Q 2 ) R 2 (Q 1 ) E 6

Stackelbergův duopol Dvě firmy Homogenní produkt Konstantní mezní náklady stejné pro obě firmy: c Poptávka po produktu: P(Q) = a - Q Stackelberg: dominantní firma (vůdce - F 1 ) volí objem produkce první, až poté druhá firma (Stackelbergův následovník – F 2 ) –Maximalizace ziskové funkce (zpětná indukce) 1) maxΠ 2 (Q 1, Q 2 ) = Q 2 P(Q) – Q 2 c = Q 2 [a - (Q 1 + Q 2 ) – c] 2) maxΠ 1 (Q 1, Q 2 ) = Q 1 P(Q) - Q 1 c = Q 1 [a - (Q 1 + R 2 (Q 2 )) – c] 7

Stackelbergův duopol Q2Q2 Q1Q1 (0, a-c) (a-c, 0) (0, [a-c]/2) ([a-c]/2, 0) R 1 (Q 2 ) R 2 (Q 1 ) E 8

Bertrandův duopol Dvě firmy Homogenní produkt Konstantní mezní náklady stejné pro obě firmy: c Poptávka po produktu: Q(P) = a - P Bertrand: obě firmy postupně stlačí cenu na úroveň mezních nákladů – stejný výstup jako při dokonalé konkurenci Při nehomogenním produktu –Poptávka: Q 1 (P 1, P 2 ) = a – P 1 + bP 2 9

Srovnání: Stackelberg vs. Cournot vs. Bertrand Q1Q2Q1+Q2PΠ1Π2Π1+ Π2 Sdílený monopol (a-c)/4 (a-c)/2(a+c)/2(a-c) 2 /8 (a-c) 2 /4 Cournot(a-c)/3 2(a-c)/3(a+2c)/3(a-c) 2 /9 2(a-c) 2 /9 Stackelberg(a-c)/2(a-c)/43(a-c)/4(a+3c)/4(a-c) 2 /8(a-c) 2 /163(a-c) 2 /16 Bertrand(a-c)/2 a-cc000 10

Cournotův duopol - koluze Q2Q2 Q1Q1 (0, a-c) (a-c, 0) (0, [a-c]/2) ([a-c]/2, 0) [a-c]/3 R 1 (Q 2 ) R 2 (Q 1 ) E M 11

Kartely a kartelové dohody Firmám v nedokonalé konkurenci se vyplatí implicitně (koluze) či explicitně (kartel) spolupracovat Kartely a koluze v naprosté většině zemí zakázány, na mezinárodní scéně však kartely existují – např. OPEC, de Beers Praktiky, jak zachovat kartel: –Jednotné ceny –Pokuty za nedodržení dohody –Výměna informací –Dopředu dohodnuté změny cen 12

Kartely a kartelové dohody Avšak každé z firem samostatně se vyplatí podvádět (vězňovo dilema) Faktory přispívající k nestabilitě kartelů –Nedokonale homogenní produkt –Nízké náklady vstupu do odvětví –Rozdílné firmy co do velikosti a nákladové struktury –Obtížný monitoring ostatních firem v kartelu –Tvrdá právní nařízení proti kartelům, vysoké pokuty, Leniency program Vyšetřované případy kartelu/koluze v ČR –např. provozovatelé benzínových pump, pekárny 13

Koluze je jednodušší když… Počet firem v odvětví je malý Existují významné bariéry na vstupu do odvětví Zákazníků je mnoho Celková poptávka je relativně stabilní –nízká důchodová elasticita poptávky –nízká cenová elasticity poptávky Output firmy se dá snadno kontrolovat/sledovat Těžko se poskytují slevy 14

Cena kartelu 15

Kartel 16 Z ekonomického pohledu dává koluze/kartel smysl… Podle EU Competition Law může pokuta dosáhnout až 10% obratu firmy Pět nejvyšších udělených pokut (od roku 1969)

Leniency Program Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS, po vzoru EU) nabízí v rámci tzv. Leniency programu účastníkům kartelů shovívavost a případně i možnost neudělení pokuty. Pokud soutěžitel kartel ohlásí a poskytne k němu veškeré jemu dostupné informace a důkazy, může se kompletně vyhnout postihu či dosáhnout alespoň podstatného snížení pokuty. 17

Vězňovo dilema 18

Vězňovo dilema pokud se oba dva navzájem udají, budou odsouzeni na pět let pokud jeden udá druhého a druhý zůstane mlčet, bude udavač volný a druhý odsouzen na plných dvacet let pokud oba dva zůstanou mlčet, odsoudí oba za drobnější přestupky na jeden rok => oba budou mluvit (je to racionální nikoliv optimální) 19

Mergers (fúze) Horizontální vs. Vertikální ÚOHS/EC má právo zablokovat merger! “If the annual turnover of the combined businesses exceeds specified thresholds in terms of global and European sales, the proposed merger must be notified to the European Commission, which must examine it (on the grounds that some mergers may reduce competition in a market; usually by creating or strengthening a dominant player). This is likely to harm consumers through higher prices, reduced choice or less innovation.” 20

Mergers (fúze) 21

Horizontální fúze Úspory fúze mohou být dostatečně velké na to, aby vyvážily zvýšení tržní síly a mohou se tak projevit snížením cen. Zvýšení efektivnosti po technické stránce je snadné dokázat EU Merger Regulation Tržní síla, definice relevantního trhu, zvýšení efektivity Merger může vytvořit podmínky, které usnadňují vznik kartelu nebo koluze –Sníží se počet firem na trhu –Symetričtější rozdělení aktiv 22

Vertikální fúze Základní předpoklad – vertikální fúze zvyšují efektivitu Vertikální fúze mohou usnadnit vznik kartelu nebo koluze Možný anti-competitive vliv jen v případě, že firma má dostatečnou tržní sílu –Franchise fee contracts –Resale price maintenance –Quantity fixing –Exclusivity clauses: exclusive territories, exclusive dealing, selective distribution –Tying –Royalties Zaleží na tržní síle, ne na typu dohody! 23