NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ TÉMA: Počítačové systémy
Škodlivý software = malware Souhrnný název pro: Počítačové viry Trojské koně Spyware Adware Jsou tvořeny za účelem zisku nebo poškození cíle.
Počítačové viry Program který se šíří samovolně. Množí se do boot sektorů, spustitelných souborů a dokumentů. Důvod: ovládnutí stanice (zombie) Odesílání spamu a DDOS útoky
Trojské koně Skrytá část programu nebo celý program tvářící se jako něco jiného. Na rozdíl od virů se sami nešíří. Je to aplikace sloužící ke sledování nebo ovládnutí napadeného zařízení.
Spyware Program který odesílá informace o uživateli. Jsou to informace typu: Navštěvované stránky Nainstalované programy Hesla a čísla IP a MAC adresu
Adware Program který si uživatel instaluje s vědomím. Slouží k reklamním účelům. Důsledky: Více bannerové reklamy Pop-up vyskakovací okna Změna domovské stránky
Malware využívá slabých míst: Neaktualizovaný OS a jiný software Chyby v OS a aplikacích Neznalost a nevědomost uživatele navštěvování stránek s podezřelým obsahem stahování a instalování čehokoli
Ochrana před malware Firewally Antivirové programy Anti-spyware programy Anti-adware programy Znalosti uživatele
Antivirový program Antivir Antispyware Antispam Anti-phishing (ochrana citlivých dat) Ochrana SD, DVD, USB Content Filtering (filtrace obsahu) HIPS (pravidla chovaní systému = prevence ) Vzdálená správa
Zdroje informací: [1] [2] [3] Citace:
Metodický list č. 9 – Malware Zpracoval: Bc. Petr Poledník Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace a cíl: Malware Předpokládaný přínos (výstup): žáci se seznámí s druhy a funkcí škodlivého softwaru Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Prezentace slouží pro výklad nového učiva, s možností použít ji i jako učebnici. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě, jako metodického materiálu.