ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ A PRAKTICKÁ ŠKOLA BŘEZEJC SVINY VELKÉ MEZIŘÍČÍ Letecký snímek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ A PRAKTICKÁ ŠKOLA BŘEZEJC
PROGRAM PODPORY ZDRAVÍ VE ŠKOLE KDO JSME? ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE Název školy: Základní škola speciální a praktická škola Březejc, Sviny 13 Sídlo školy: Sviny 13, Velké Meziříčí, Zřizovatel školy: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ředitelka školy: PaedDr. Blanka Klapalová Počet pedagog. pracovníků: 9 Počet žáků: 26 Telefon: FAX: Prezentační stránky školy:
CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Jsme úplnou školou pro žáky s kombinovaným postižením. U všech žáků je hlavním typem postižení mentální retardace – ve většině případů kombinovaná s tělesným postižením i dalšími doprovodnými vadami (vady řeči, smyslové vady). Škola sídlí v budovách Dětského střediska Březejc, které je odloučeným pracovištěm ÚSP pro tělesně postižené – Kociánka Brno. Prostory pro výuku zde má zabezpečeny formou nájmu. Areál střediska je bezbariérový a nachází se ve velmi pěkném přírodním prostředí nedaleko města Velké Meziříčí. Většina dětí pochází z kraje Vysočina a má v ÚSP týdenní pobyt. V současné době je ve škole 5 tříd – z následujících typů škol: ZŠ speciální, ZŠ praktická, Praktická škola jednoletá, Praktická škola dvouletá. Každá třída má svou kmenovou učebnu, z toho slouží jedna jako odborná pro keramické práce a tkaní.
Nově zařízená psychorelaxační místnost využívající metodu snoezelen. Jsme zapojeni v síti škol M. R. K. E. V. zabývajících se ekologickou výchovou a aktivně pracujeme v oblasti environmentální výchovy (spolupráce se SEV Ostrůvek ve Velkém Meziříčí). Celoročně se věnujeme i prevenci sociálně – patologických jevů. Při škole funguje několik zájmových kroužků: - hmatové modelování - anglický jazyk - hra na zobcovou flétnu - pěvecký Škola každoročně pořádá několik akcí, jimiž se snaží přiblížit se více veřejnosti a spolupracovat s ní. NOVINKA : Od 1.září bude při naší škole zahájena činnost speciálně pedagogického centra, které bude poskytovat poradenské služby především žákům s tělesným postižením a žákům s více vadami, jejich rodičům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky.
NÁPLŇ NAŠEHO PROJEKTU VYCHÁZÍ ZE ZÁKLADNÍHO PRINCIPU PROGRAMU PODPORY ZDRAVÍ VE ŠKOLE
PLNĚNÍ PRVNÍHO PILÍŘĚ: POHODA PROSTŘEDÍ Pohoda věcného prostředí vkusně a funkčně vybavené třídy ( výškově nastavitelné lavice i židle, moderní nábytek, barevné ladění tříd, výzdoba ) upevňování estetického cítění žáků a pozitivní vztah k vytvořeným hodnotám (osobní zapojení žáků do výzdoby třídy, péče o pořádek ) relaxační koutky využívání psychorelaxační místnosti ( metoda snoezelen) společně stanovená pravidla péče a vybavenost tříd, společná kontrola jejich plnění třídění odpadu
UČÍME SE VŠE POTŘEBNÉ …
TVOŘÍME VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ
PRACUJEME S KERAMICKOU A ŠAMOTOVOU HLÍNOU
PSYCHORELAXAČNÍ MÍSTNOST (METODA SNOEZELEN)
PLNĚNÍ PRVNÍHO PILÍŘĚ: POHODA PROSTŘEDÍ Pohoda sociálního prostředí vytvoření funkčních třídních samospráv (žáci přebírají svůj díl odpovědnosti za dění ve třídě + učí se tvůrčímu dialogu (musejí se umět domluvit) třídní schránky důvěry – připomínky (náměty) řešit dle potřeby hovořit s žáky o jejich problémech, prožitcích, zájmech realizace projektů k prevenci sociálně – patologických jevů účast na se kurzech k rozvíjení komunikace a spolupráce
EXKURZE – DEN ZDRAVÍ (VÝSTAVA VE VELKÉM MEZIŘÍČÍ) PREVENCE AIDS
PLNĚNÍ PRVNÍHO PILÍŘĚ: POHODA PROSTŘEDÍ Pohoda organizačního prostředí přestávkové aktivity (volně přístupné knihy, časopisy, hry, hračky, drobné kompenzační pomůcky) pitný režim během vyučování Zdravý krámek: 1x týdně prodej a nákup zdravých pamlsků žáky zařazování relaxačních chvilek, využití pobytu v přírodě částečné učení v blocích zahájení nového školního týdne rozhovorem o prožitcích, případně problémech
RELAXAČNÍ KOUTEK
prodáváme ve ZDRAVÉM KRÁMKU
POHYBOVÉ AKTIVITY V OKOLÍ ŠKOLY
PLNĚNÍ DRUHÉHO PILÍŘĚ: ZDRAVÉ UČENÍ podporovat u žáků jejich vlastní aktivitu začleňování prožitkové učení do výuky práce s počítačem – výukové programy exkurze- náhled do praktického života uspořádání tříd, které umožňuje komunikaci „ z očí do očí“ projektové dny slovní hodnocení, příp. kombinace slovního hodnocení (dle potřeby) okamžitá zpětná vazba vytvoření žákovských portfolií
PŘI VÝUCE VYUŽÍVÁME MODERNÍ TECHNIKU
třídní projekt JABLEČNÝ TÝDEN
školní projekt STRAŠIDLÁCKÉ DNY
TAJUPLNÝ VEČER S LUCERNAMI
BRUSLENÍ NA ZIMNÍM STADIONU
JEZDÍME NA VÝLETY A EXKURZE keramička Maříž
JADERNÁ ELEKTRÁRNA DUKOVANY
ÚŘAD PRÁCE VELKÉ MEZIŘÍČÍ
VÁNOČNÍ VÝSTAVA V JUPITER CLUBU
PLNĚNÍ TŘETÍHO PILÍŘĚ: OTEVŘENÉ PARTNERSTVÍ podpora aktivity třídních samospráv řešení připomínek ze schránek důvěry zapojení rodičů do dění ve škole prostřednictvím Školské rady dotazník pro rodiče zavedení schránky na dotazy pro rodiče spolupráce se školami v nejbližším okolí účast na akcích pořádaných knihovnou ve VM, SEV Ostrůvek ve VM uveřejňování článků z akcí pořádaných školou v regionálním tisku prezentace výrobků našich žáků na výstavách ve Velkém Meziříčí pořádání výstav prací našich žáků v prostorách školy
POŘÁDÁME DIVADLA A KARNEVALY
Karneval jako v RIO DE JANEIRO
ŠKOLA NABÍZÍ DĚTEM RŮZNÉ ZÁJMOVÉ KROUŽKY
ANGLIČTINA
PĚVECKÝ KROUŽEK BERUŠKY
Z VERNISÁŽE VÝSTAVY V SYNAGOZE VELKÉ MEZIŘÍČÍ
KROUŽEK HMATOVÉHO MODELOVÁNÍ
HIPOTERAPIE na Kociánce v Brně
ZOOTERAPIE – návštěva ze ZOO Brno
… TO BYL JEN STŘÍPEK Z NEPŘEBERNÉHO MNOŽSTVÍ AKTIVIT NAŠÍ ŠKOLY, PROTO MŮŽE BÝT I POZVÁNKOU PRO VAŠI NÁVŠTĚVU