Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.12 Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Počátky Národního obrození
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Národní obrození.
České země – součást Rakouska
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Moravskoslezského kraje Téma: Česká republika jako součást.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.3 Města Jihočeského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.9 Města Pardubického kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.4 Města Plzeňského kraje Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Švýcarsko Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Francouzská republika Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.4 Republika Rakousko Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Ž ánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.1 Sousední státy Č R Téma: Č eská republika jako sou č ást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.5 Města Karlovarského kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR – Opakování IV. Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Čeští vynálezci Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ světová válka Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.5 Slovenská republika Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR - opakování I. Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Zlínského kraje Téma: Česká republika jako součást Evropy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města Jihomoravského kraje Téma: Česká republika jako součást.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vznik Československé republiky Téma: Člověk a jeho svět -
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.7 Města Libereckého kraje Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Města ČR – Opakování II. Téma: Česká republika jako součást.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.8 Města Královéhradeckého kraje Téma: Česká republika jako součást.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Evropa Téma: Česká republika jako součást Evropy.
České země ve 2. polovině 18. století
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.9 Evropa – jeden ze světadílů Téma: Česká republika jako součást.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Města Středočeského kraje Česká republika jako součást Evropy
Opakování I.- sousední státy ČR Česká republika jako součást Evropy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
Česká republika jako součást Evropy
Česká republika jako součást Evropy
Česká republika jako součást Evropy
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Výkladová hodina pro žáky 5.ročníku, významné okamžiky českých dějin. Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, pro dataprojektor nebo do počítačové učebny.

N ÁSTUP KAPITALISMU Manufaktury a později továrny získávaly pracovní síly z venkova a zemědělství Většina obyvatel žila na venkově. Největší město – Praha a Brno Rozklad feudalismu

V LÁDA  Císařství vládli Habsburkové z Vídně  Jedinou úřední řečí se stala němčina  V českých zemích nastalo poněmčování V úřadech, v armádě, ve vyšších školách se mluvilo výhradně německy. Knihy se tiskly převážně v němčině.

P OČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ  Zrušení nevolnictví – možnost studovat i pro další obyvatele  Uvědomovali si nutnost zachránit češtinu  Začali studovat český jazyk, dějiny i kulturu  Říkalo se jim vlastenci (vystupovali na obranu vlasti)  nebo národní buditelé ( probouzeli český národ)  Začaly se psát české knihy  Vzniklo první české knihkupectví a vydavatelství – Česká expedice

D IVADLO  Přispívalo k šíření češtiny  V Praze postavena dřevěná budova – Bouda, kde se hrály divadelní hry v češtině  Na venkově pomohli loutkáři – nejznámější byl Matěj Kopecký  Proces pokračoval další desítky let. Český jazyk se podařilo zachránit

F RANTIŠEK P A LACKÝ  Mezi lidmi stoupal zájem o českou minulost  František Palacký – chtěl přiblížit historii lidem  Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě

J OSEF K AJETÁN T YL  Významnou úlohu sehrálo i divadlo ( mnoho obyvatel neumělo číst, mluvené slovo bylo důležité)  Chyběly dobré české hry  J.K.Tyl – hrál i řídil divadlo  - napsal řadu divadelních her  Založil kočovnou společnost, se kterou jezdil po venkově - aneb_%C5%BD%C3%A1dn%C3%BD_hn%C4%9Bv_ a_%C5%BE%C3%A1dn%C3%A1_rva%C4%8Dka

P OSTUP OBROZENÍ  Začala vznikat i česká muzea  Opava, Brno, Praha  Do sbírek přispívali i obyčejní lidé  Na vesnicích vznikala ochotnická divadla, čtenářské spolky a jiné vlastenecké kroužky

Z AJÍMAVOSTI  Typickým oblečením dam v 1.polovině 19.století byla KRINOLÍNA KRINOLÍNA

B ÁLY A PLESY  Nejdříve se pořádaly taneční zábavy a večírky, kde se recitovaly české básně  První české bály se konaly v Praze  Nejznámějším tancem byl valčíkvalčík  Teprve poté vznikl český národní tanec - polkapolka valčík

C O SIS ZAPAMATOVAL ? Manufaktur a továren Němčina Zachránit český jazyk Divadlo a noviny Rozklad feudalismu zapříčinil vznik Jedinou úřední řečí byla Národní obrození mělo za úkol Snaha byla dostat na venkov české …

C HCEŠ VĚDĚT VÍC ?

C ITACE  CHALUPA, Petr a Věra ŠTIKOVÁ. Vlastivěda 5: Česká republika jako součást Evropy. Brno: Nová škola, s.r.o., ISBN  HRONEK, Milan. Vlastivěda 5. Olomouc: Prodos, ISBN  KOVÁŘ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _hymna.jpg _hymna.jpg 