Jak úspěšně podnikat na tureckém trhu 2010 Miroslav Kelnar CzechTrade Istanbul.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU NA TRZÍCH V GLOBÁLNÍM SVĚTĚ
Advertisements

1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
1 Podpora exportu a ekonomických zájmů České republiky v zahraničí Nový koncept Ministerstva zahraničních věcí ČR Ministerstvo zahraničních věcí České.
Jak podpořit exportní výkonnost českých firem – exportní financování
Festival Exportu Svaz průmyslu a dopravy ČR jako respektovaný, nezávislý a společensky zodpovědný sociální partner obhajuje zájmy zaměstnavatelů.
Ww Česko Marocká Smíšená Obchodní Komora
HESLO Fórum „HLEDÁNÍ INVESTIČNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ V EVROPĚ A ASII A MOŽNOSTI JEJICH FINANCOVÁNÍ“ Zuzana Synková CENTRUM INFORMAČNÍCH SLUŽEB 1.
Podpora firem na trzích mimo EU Tomáš Rak ředitel odboru exportních služeb.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Exportní strategie České republiky Exportní úspěchy podniků Moravskoslezského kraje Ing. Petr Adrián, MBA poradce pro řízení podpory exportu MPO konference,
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Úloha zahraničních kanceláří CzechTrade Tomáš Rak.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
„Business den: Ázerbájdžán“ 11. února 2015
INEKON GROUP, a.s. VSTŘÍCNOST KOMPLEXNOST NADNÁRODNOST AKCELERACE PROFESIONALITA Josef Hušek, generální ředitel a předseda představenstva Česko-asijské.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Nové výzvy a zkušenosti v úvěrovém pojištění MSV Brno 2007 Pavol Parízek Generální ředitel EGAP.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Více služeb pro české exportéry © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Marek Šimeček Lukáš Zachoval Tomáš Kozák Marek Šimeček Lukáš Zachoval Tomáš Kozák PEF Mendelu – Management – ZS 2012.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
EGAP – ZÁKLADNÍ PILÍŘ STÁTNÍ PODPORY EXPORTU XIV. Exportní fórum Jan Procházka.
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
CZ / /0395 EuroChamber Praha Žadatel:Hospodářská komora hlavního města Prahy Partner: ČBL Komora Kontaktní osoba: Jan Hauser, tel:
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Komerční banka - partner pro příjemce dotací Jitka Haubová zástupce výkonné ředitelky korporátního bankovnictví KB 190. Žofínské fórum, Čerpání.
Aktuální vývoj a příležitosti v česko-německých obchodně- ekonomických vztazích Tomáš EHLER vedoucí obchodně-ekonomického úseku ZÚ Berlín Velvyslanectví.
Teritoriální setkání Arménie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Bulharsko Prezentace zahraniční obchod.
Teritoriální setkání Švédsko Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
Novinky na rok 2009 ODBORY PRODEJE A EXPORTNÍCH SLUŽEB.
Kanadská obchodní komora v České republice Březen 2016.
1 VÁCLAV TOMANDL FACTORING KB Factoring partnerem exportu Ostrava,
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
„Novinky CzechTrade pro exportéry“ Zuzana Synková ředitelka Odboru exportních služeb Zahraniční kanceláře CzechTrade.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
Teritoriální setkání Brazílie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Dny Latinské Ameriky: BRAZÍLIE Česká exportní banka Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků
EGAP a podpora exportu do Ruska Jan Procházka 4. října 2016.
Business den Ruské federace 4. října 2016, Brno. 2 | Cílových zemí podpořeného financování Realizovaných obchodů Mld. CZK objemu podpořeného.
Michal Koščo vedoucí zastoupení v Istanbulu TENERWIKI.
1 | FINANCOVÁNÍ ČESKÉHO EXPORTU Peru a Ekvádor Michal Nejedlý vedoucí oddělení Trade Finance Září 2016.
1 | Financování exportu do Běloruska Monika Vilhelmová ředitelka oddělení Trade & Export Finance září 2016.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
EGAP 25 – čtvrtstoletí pojišťování českého exportu
Finsko k možnostem obchodní spolupráce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zahraničně obchodní politika České republiky a Číny
EGAP a Arménie Michal Janků
MARKETINGOVÝ PLÁN PRO ROK 2009
Podpora podnikatelských kontaktů v Asii
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Vládní program na podporu exportu
Teritoriální setkání Island (ICC, )
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
S čím a jak obchodovat v Srbsku
Podnikatelský plán Iva Jeřábková
Transkript prezentace:

Jak úspěšně podnikat na tureckém trhu 2010 Miroslav Kelnar CzechTrade Istanbul

2 Naši klienti

3 Zastoupení produktů českého exportu 3 název zbožíVývoz v tis. USD 2008 pořadí Zařízení telekom., přísl. přístrojů pro záznam (1) Díly a příslušenství vozidel motorových (12) Automobily osob. aj. vozidla pro dopravu (1) Zařízení k automatickému zpracování dat, jednotky periferií (94) Vlna, vlákna živočišná ostatní (5) Přístroje elektrické ke spínání (23) Přístroje elektrické jiné (21) Ploché válcované výrobky ze železa, oceli (11) Pneumatiky pryžové a duše (27) Zařízení k ohřevu a chlazení a jejich díly (36) Přijímače televizní i kombinované (0)

4 Proč obchodovat s Tureckem  velký trh s poptávkou po sofistikovaném zboží  dynamický trh rozvíjející se stále extenzívním způsobem – růst počtu obyvatelstva  bezcelní dovoz (Turecko kandidát na členství v EU)  růst mezinárodního ratingu Turecka  trh relativně blízký dosažitelný i pro střední a malé firmy  sjednocování legislativy s EU, platí princip stejného zacházení se zahraničním a domácím investorem  pozitivní obraz ČR v teritoriu  snaha se již spíše orientovat na země EU než na levné asijské země  možnost využití systému investičních pobídek  možnost využití úvěrů českých bank, které činí české zboží více konkurenceschopné na trhu 4

5 Cesty k navázání spolupráce s místní firmou  oslovení ze strany turecké firmy  vlastní screening databází a internetu  využití kanceláře CT  účast na veletrzích  webové stránky CT: nabídky, tendrová vypsání  mapa oborových příležitostí na stránkách CT: i-prilezitosti/mapa-oborovych- prilezitosti-czechtrade/ /43360/ 5

6 Jak vložit nabídku do portálu TOBB TOBB - The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey - Otevřít webovou stránku dole klepnout na „tyklayiniz - Son bülten için tıklayınız (pdf-390 Kb)“ Vyplnit formulář v angličtině Vyplněné formuláře zaslat na: Mr. Senol, 6

7 S čím je možno se setkat při obchodování s tureckými firmami  dlouhý proces jednání, složitá komunikace, možné přerušování kontaktů ze strany tureckých firem, někdy neznalost angličtiny  existence netarifních celních přirážek při dovozu zboží, problémy na tureckých celnicích  intenzívní tlak na levné ceny  trh silně atakován levným asijským zbožím  možná korupčnost a lobbismus ve státních i soukromých firmách  obtížné domáhání se práva při vzniku pohledávek  webové stránky jsou ve velké míře jen v turečtině  vízová povinnost pro turecké občany při cestě do ČR  nutnost striktně respektovat „Intercultural differencies“ a vžité tradice země 7

8 Vztahy výrobce-kupující,výrobce- zástupce  velké firmy preferují mít vztah přímo na výrobce  zástupce – u menších firem a komodit, kde je nutná instalace a servis  volit více neexklusivních zástupců pro počáteční aktivity (3-4), avšak poskytnout exklusivitu na projekt  pracovat na bázi provize z prodeje  nejvhodnější –dát zástupci cenu FCA a „prodej, za kolik umíš“ (zástupce nerad sděluje provizi)  minimální limit na prodej ve smlouvě je málo stimulující  využít zástupce plně k marketingových aktivitám 8

9 Jak omezit rizika v obchodu  pro spolupráci volit firmu spíše větší než menší a disponující určitým majetkem  prověřit si firmu před začátkem obchodu a potom opakovaně v intervalech (Creditreform, turecké specializované společnosti, EXIMBANK)  volit vhodné dodací a platební podmínky (FCA, L/C)  preferovat platbu přímo „zákazník – výrobce“  věnovat patřičnou pozornost smlouvě s partnerem  zajistit pojištění dodávky u EGAP  odmítat požadavky na „předběžné výdaje se zákazníkem“ 9

10 Jak si ověřit, že právě můj výrobek má šanci na úspěch  marketingové analýzy  průzkum na veletrhu (ceníky konkurence)  mapa oborových příležitostí  statistiky zahraničního obchodu  využití místních zástupců, informace od obchodních komor a asociací 10

11 Co může CT nabídnout k propagaci značky výrobce?  svou vlastní tureckou webovou stránku  reklama v místním tisku (odborném časopise)  publikaci nabídky na stránkách Istanbulské obchodní komory  publikaci na stránkách příslušné asociace  publikaci reklamy ve veletržním katalogu  publikace na stránkách TOBB 11

12 Účast na veletrzích-marketing  individuální účast na veletrhu organizovaná CT, OFÚ  organizace workshopů (nejlépe přes asociace – jinak mívají velmi malou návštěvnost, doplnění o občerstvení a event. záštitu silné obchodní komory)  co může CT nabídnout v rámci organizovaného veletrhu  co lze očekávat od účasti na veletrhu (s eznam veletrhu je možno najít na a nebo na Marketingová propagace  naše výrobky dosud nejsou v Turecku známy (kromě Škoda auto. JAWA, armádní pistole CZ, sklo Jablonex)  turecký zákazník je zvyklý, že se mu příslušný výrobce neustále připomíná  preference tištěných katalogů proti CD a webovým stránkám – nejlépe v místním jazyce ( ové nabídky jsou velmi málo efektivní) 12

13 Perspektivní obory –velké projekty  Výstavba nových tras metra v Istanbulu  Projekt 3. mostu přes Bospor  Stavba tunelu na propojení evropské části Istanbulu s asijskou částí  Největším rozvojovým projektem GAP (Projekt rozvoje jihovýchodní Anatolie) - postupnou přeměnu oblasti jihovýchodu Turecka na významný zemědělsko - průmyslový region s orientací na vývoz zemědělské a další produkce ve finální úpravě. 13

14 Perspektivní obory – stavebnictví  Velký stavební rozvoj v sektoru, mezi 225 největšími stavebními firmami je 22 tureckých firem a tyto jsou vývozem stavebních prací třetí nejúspěšnější na světě  od roku za poslední tři roky průměrný růst stavebnictví o 19%, velké stavební projekty  turecké firmy stavějí v Rusku, na Ukrajině, Iráku, Kazachstánu, Uzbekistánu 14

15 Perspektivní obory - energetika  rozvoj souvisí jak s industrializací, tak s nárůstem obyvatelstva  v roce 2009 – 2011 se očekává nedostatek elektrické energie, současná instalovaná kapacita je cca 40 tis. MW  do roku 2010 by bylo třeba zvýšit kapacitu o MW a v dalších letech o MW ročně a do roku 2020 zdvojnásobit výrobní kapacity elektrické energie  pro elektrárenský sektor je odhad nových investic 3 – 4 mld. USD ročně,  potřeba rekonstrukce starých elektráren, současně stavby nových elektráren - Afsin Elbistan C a D – pronájem ložisek lignitu  atomový program (3 nové atomové elektrárny – 5000 MW) 15

16 Perspektivní obory – železniční doprava  rozsáhlý program rozvoje železnic – největší státní výdaje jdou na rozvoj dopravy  výstavba nových vysokorychlostních tratí Istanbul –Ankara (rychlost 200 km/hod.) Ankara – Konya, Ankara – Samsun, Istanbul – Edirne  výstavba trati na propojení měst Kars- Tbilisi- Baku  rozvoj příměstské dopravy tzv. Light Metro 16

17 Perspektivní obory – petrochemie  Turecko- most pro dopravu ruské, kaspické, íránské a irácké ropy a plynu do Evropy  V roce 2007 dokončen ropovod Baku- Tbilisi-Ceyhan, jehož výstavbu financovalo konsorcium vedené British Petroleum  Nové projekty na dopravu plynu - Nabucco, (bude napojeno 5 států) Současná potrubní doprava – km ropovodů, 708 km potrubí zemního plynu a dalších km produktovodů. 17

18 Jak založit dobré partnerské vztahy  chovat se mile, uctivě, ohleduplně  hovořit v pozitivním duchu  nesdělovat špatné zprávy a pochybnosti, nesdělovat, co si skutečně myslíte (pozor na upřímnost)  tvařte se, že důvěřujete partnerovi, avšak opatrnost je vždy na místě  dbát na společenské chování (při vstupu do místnosti každému podejte ruku a zeptejte se, jak se má, naučte se pozdravit turecky)  pří návštěvě přivezte dárek partnerovi  než přistoupíte k obchodním záležitostem, nejdříve konverzujte na obecné téma  jste-li kuřák, nabídněte cigaretu všem okolo 18

19 Čemu se vyhnout při jednání neodmítat pohoštění pozor na vhodné oblečení kontrolovat své jednání, nedat najevo rozladění, nervozitu, spěch, stres, pozor na povýšenecké chování nepoužívat kapesník, zvláště ne u jídla neplatit v restauraci každý za sebe negativní stanoviska nepředkládat vlastním jménem vyhýbat se při rozmluvě tématům jako politika a náboženství nevyžadovat sdělení výše provize z uzavíraného obchodu 19

20 Kde hledat rezervy při jednání  příprava na jednání v zahraničí  vysílání nekompetentních lidí  nepřipravenost na „vybroušenou“ jednací taktiku partnera  nedostatek protiargumentů  někdy pasivní role českých exportérů při jednání  nedostatečné využívání možnosti aktivní podpory CT  nedocenění role mezilidských a partnerských vztahů a neznalost „Intercultural differencies“  malá ochota podniků přinést „oběť“ na konto první reference 20

21 Úspěšný případ – služba ZK, dlouhodobá spolupráce s firmou MOSTRO/MPOWER Praha -neformální posezení u kávičky -první zakázka pro firmu MOSTRO na ZK – vytipování zákazníků /distributorů pro místní trh -založení aliance „Czech Valves“ na CT -pokračování spolupráce – společná prezentace produktů aliance na veletrhu „Potrubí 2007“ Istanbul -exportní tréninkové centrum na ZK Istanbul - prezentace aliance na státních i soukromých firmách ze sektoru energetiky, petrochemie a hutnictví -dosavadní úspěšné vývozy: dodávka ventilů pro elektrárnu CAN (15 tis. Kč) dodávka pro fa TRANSELEKTRO–el. KANGAL (2,110 tis. Kč) dodávka ventilů pro elektrárnu SOMA (2,910 tis.Kč) dodávka ventilů pro elektrárnu KANGAL (400 tis. Kč dodávka ventilů pro elektrárnu SEYTOMER (5,2 mil. Kč) 21

22 Kontakt na nás CzechTrade Istanbul Miroslav Kelnar Abdi Ipekci Caddesi Istanbul –Macka Tel:

Děkuji za pozornost a těším se na Vaše dotazy