Mikroklimatické podmínky Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

TZ 21 – navrhování otopných soustav
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Regulace a měření doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Pevné látky a kapaliny.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Hodnocení elektráren - úkolem je porovnat jednotlivé elektrárny mezi sebou E1 P pE1 P E1 vliv na ŽP E2 P pE2 P E2 vliv na ŽP.
ZÁKLADNÍ TERMODYNAMICKÉ VELIČINY
MIKROKLIMA Tepelná zátěž
Vytápění a tepelná pohoda člověka
Fyziologie mikroorganismů
POSOUZENÍ FUNKCE VZDUCHOTECHNIKY METODOU PPD
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.19 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB TZB20- Vytápění Regulace, automatizace a měření ve vytápění.
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. poškození chladem.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Energetické vlastnosti klimatizovaných interiérů Michal Osladil Katedra elektroenergetiky.
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
Stanovení vodní páry v odpadních plynech proudících potrubím
Homeostáza a termoregulace
Biofyzika dýchání. Spirometrie
Tato prezentace byla vytvořena
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
9 Vstupní veličiny subjektu Hmotnost m, výška h → povrch těla A DU (m 2 ) energetický výdej M (W/m 2 ) vnější práce W (W/m 2 ) tepelná izolace.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Úraz elektrickým proudem
TEPELNÁ ZAŘÍZENÍ Sušení TZ9
Využití energie Slunce
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Dýchací systém.
Spirometrie Spirometry.
VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Termoregulace Člověk je tvor homoiotermní
8. První pomoc -TEPELNÁ PORANĚNÍ Mgr
Josef Zeman1 Atmosféra Interakce záření se hmotou Energie Translační Rotační Vibrační Elektronů Sluneční záření:1, W/m 2 Průměrná teplota:15 °C.
Vznik a odstranění únavy
Zpracovala Mgr.Martina Novotná 2007
Fyziologie sportovních disciplín
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Faktory ovzduší Klimatické faktory Antropogenní znečištění.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
VODA Vodní režim rostlin.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Vytápění Otopné soustavy teplovzdušné. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Větrání. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Záchranná služba Krvácení – Ošetření drobných oděrek První pomoc: Ránu umyjeme, vydezinfikujeme. Vezmeme náplast a oděrku přelepíme.
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Spirometrie Spirometry.
Vliv radiace na člověka
Větrání vypracovala: Ing
Vytápění Teplo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Transkript prezentace:

Mikroklimatické podmínky Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU

Fyziologické poznámky Homoiotermie (=teplokrevnost): schopnost zajištění tepelné rovnováhy (člověk: o C) Mechanismy – Endogenní produkce tepla (metabolické teplo) Buněčné mitochondrie Játra, svalová práce – Změna perfuze tkání a orgánů Mechanismy výměny tepla mezi organismem a prostředím – Odpařování (evaporace) Perspiratio insensibilis Perspiratio sensibilis – Proudění (ventilace) – Vedení tepla (kondukce) – Vyzařování tepla (radiace; IR spektrum elmag. záření) Tepelná bilance organismu – Poměr přijatého a vydaného tepla – Vyrovnaná, negativní, pozitivní

Komplex mikroklimatických podmínek Teplota – Základní charakteristika tepelného stavu hmoty (K, o C) – Základní faktor tepelné pohody Relativní vlhkost vzduchu – Poměr okamžitého množství vodních par a množství vodních par ve stavu úplného nasycení při stejné teplotě a tlaku vzduchu (%) Rychlost proudění vzduchu – Pohyb vzduchových mas (m.s -1 )

Nepříznivé působení komplexu mikroklimatických podmínek Teplota – Celkově působící teplo: Přehřátí: nesoustředěnost, změny chování, riziko úrazů, nevolnost, zvracení, průjem, krvácení z nosu a úst, hyperventilace, ztráta pocení, selhání krevního oběhu Prochladnutí: oslabené dýchání, pokles teploty tělesného jádra, únava, selhání krevního oběhu – Lokálně působící teplo: popáleniny, omrzliny Relativní vlhkost – Nízká: vysoušení sliznic s omezením obranných funkcí – Vysoká: nevolnost, dýchací potíže, růst plísní; v indikovaných případech využití ve speleoterapii Proudění vzduchu – Diskomfort – Nadměrné ochlazování těla nebo jeho částí

Hodnocení komplexu mikroklimatických podmínek Objektivizace měřením – Teplota Klasický teploměr Vernon-Joklův kulový teploměr (globeoteplota t g ) – Vlhkost Vlasový vlhkoměr Psychrometr: poměr suché a vlhké teploty je přímo úměrný vlhkosti vzduchu Elektrolytický vlhkoměr: vzdušná vlhkost po reakci s elektrolytem mění velikost elektrického náboje – Rychlost proudění vzduchu Anemometr mechanický (pohyb vzduchové masy) Anemometr aerodynamický (tlakové změny vzduchové masy vyvolané změnami rychlosti proudění na čidle) Anemometr zchlazovací (ochlazovací účinek vzduchové masy) Subjektivní (statistické vyhodnocení) – Pohoda (0), mírná nepohoda (1), nepohoda (2), značná nepohoda (3) – >20 % nespokojených osob v lehkém oděvu nebo >10 % v těžkém oděvu je důvodem pro opatření

Požadavky na mikroklima Cílem je dosáhnout vyrovnané energetické bilance. Tzn., že optimální mikroklimatické podmínky jsou závislé na druhu činnosti. Třída práce Energetická náročnost [W.m -2 ] CharakteristikaTeplota t g [ O C]Relativní vlhkost [%] Rychlost proudění vzduchu [m.s -2 ] I≤ 80Kancelářská práce opt.22 až až 0,2 II a-b81 - (105) - 130Lehká manuální práce vsedě až 0,3 III a-b131 – (160) - 200Manuální práce ve stoje až 0,3 IV a-b201 – (250) - 300Rozsáhlá svalová činnost až 0,5 V> 301Rozsáhlá a intenzivní svalová činnost až 0,5

Vymezení (ne)přijatelné zátěže teplem Dlouhodobě únosná zátěž teplem je vymezena množství ztracené vody potem a dýcháním – 3,9 litru při povrchu těla 1,8 m 2 – Úhrada možná ochrannými nápoji: slabě až středně mineralizovaný s obsahem cukru do 6,5 obj. %, nejvýše 1 obj. % alkoholu s přípustným obsahem látek zvyšujících obranyschopnost organismu Krátkodobě únosná zátěž teplem je vymezena množstvím akumulovaného tepla – Vzestup vnitřní teploty o 0,8 O C – Vzestup teploty kůže o 3,5 O C – Vzestup srdeční frekvence nejvýše na 150 tepů.min -1 Zátěž chladem – Teplota na pracovišti nižší, než 10 O C

Větrání Cíle: – zajištění optimálních mikroklimatických podmínek – Odstranění znečišťujících látek – Epidemiologické hledisko – Estetické hledisko – Vyjma havarijních situací není cílem obnovení obsahu kyslíku Množství vzduchu min. 25 m 3 /osobu a hodinu. Technická řešení – Přirozené (krátkodobé) provětrání, aerace, šachtové větrání – Nucené rovnotlaké, přetlakové, podtlakové – Kombinované – Klimatizace – Místní nebo celkové provedení

Vytápění Podle druhu paliva – Tuhá, kapalná, plynná, alternativní zdroje Podle způsobu – Lokální nebo ústřední – Teplovodní – Parní a horkovodní – Teplovzdušné – Sálavé vytápění

Ochlazovače a pračky vzduchu Recirkulační přístroj Pasivní filtrace – Hepa filtr (high efficiency particulate air filter) Aktivní filtrace – Elektrostratické filtry Ionizátor – Lehké záporné ionty působí příznivě na zdraví lidí Zvlhčovač – Vodní (pasivní odpařování, rozprašovací) – Parní Rizika: – Mikrobiální kontaminace, hlavně zvlhčovače (plísně, bakterie, Legionella pneumophilla) – Hluk – Ekonomická náročnost provozu