Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Projekt Děti na startu. CO JSOU DĚTI NA STARTU  Celonárodní projekt všeobecné sportovní přípravy dětí předškolního a mladšího školního.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování (150)
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Sportovní psychologie - aplikace
jen pro vnitřní potřebu
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Dobrý den Horská klinika 2011.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
jen pro vnitřní potřebu
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
jen pro vnitřní potřebu
Vliv sportu na rozvoj a motivaci mládeže Richard Beneš
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název prezentace (DUMu):
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
VY_32_INOVACE_
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Pedagogika školního sportu
Využití softwaru při tréninku a hodnocení sportovních aktivit
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
WORD Tabulky - ohraničení
Spirometrie.
Cyklistický trénink dětí v triatlonu Petr Polívka
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR

Sportovní trénink Kondice - schopnosti Technika - dovednosti Lyžování Formy lyžování O B S A H Základní pojmy, tělesná zátěž, reakce - superkompenzace, adaptace - kumulativní efekt, hodnocení zátěže, cvičení dětí, žen a ve stáří Pohybové schopnosti - síla, rychlost, vytrvalost, koordinace, pohyblivost Didaktické pokyny, model motorického učení, závěry pro praxi Česká škola lyžování - komplexní pojetí, schéma a struktura výcviku Hlavní formy a organizační formy lyžování - výcvik, závody, turistika, závěry 1 hod.

zatížení zotavení životospráva sportovní výkonnost genetika Základní pojmy kondice technika psychika taktika Sportovní trénink

Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny

Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon) SUPER kompenzace

ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Ukazatele hodnocení zátěže: Kvalita * Četnost * Objem * Intenzita * Hustota

Nárazové Kondiční Výkonnostní Vrcholové EFEKT kumulativní Základní typy zatěžování a účinku (KE) EFEKT kumulativní EFEKT Bez EFEKTU

Upraveno podle řady pramenů Hodnocení zátěže (zóny intenzity a ukazatele)

BARVA BARVA slabě červená červená až bílá POCENÍ POCENÍ slabé značné i pod pasem DÝCHÁNÍ DÝCHÁNÍ zrychlené velmi rychlé, ústy, nepravidelné POHYBY POHYBY správné nekoordinované POCITY POCITY bez stížností únava, bolí nohy a hlava, závratě, zvracení MALÁúnava Hodnocení zátěže (subjektivní příznaky) Podle: ZOTOV (1950) VELKÁúnava

Podle KUČERA (1996) Věk - 10 let % Každý rok má klesat o 10 % všestrannost 10 % a naopak může o 10 % stoupat speciální rozvoj Jak „cvičit“ s mládeží ?

Rozdíly somatické menší postava ( cca o 12 cm) rozdílná stavba těla, méně svalstva ( až o 10 kg) více tuku fyziologické menší fyziologická kapacita svalů, kardio - respirace, anaerobní i aerobní výkon ( cca o 15 % ) psycho-sociální rozdílná sociální role (zvláště od puberty), méně času pro sport, jiné sportovní zájmy Upraveno podle: KUČERA aj. (1996) Jak „cvičit“ se ženami ? Podle STRAKOVÁ (1967), BARTŮŇEK (1976) Motorická výkonnost žen vzhledem k mužům

Pokles a úpadek motoriky Podle KUČERA (1996) Jak „cvičit“ ve stáří ? Zhoršené vnímání (zrak, sluch) Úbytek svaloviny Oslabení kostí, kloub ů Ztráta výkonnosti Značně nižší zátěž a rozsah pohybů Potíže koordinace při složitých pohybech dovednosti nacvičit velmi pečlivě + důkladně se vždy rozcvičit (i „docvičit“) + dostatečně dlouho regenerovat

Kondice - schopnosti Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané osvojené znaky - dovednosti (fenotyp) v pohybovém chování

Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990) Síla - rychlost - vytrvalost - obratnost - pohyblivost a jejich vzájemné propojení

Technika - dovednosti Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie

Česká škola - komplexní pojetí Lyžování Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999)

Schéma členění lyžařského výcviku Podle PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999)

ÚZL - SL ČR (2007)

Struktura výuky běhu na lyžích ÚZL - SL ČR (2007)

Formy lyžování Obsahové formy lyžování * výcvik * trénink a závody * turistika * rekreační lyžování Typické organizační formy * družstvo * terénní a volné jízdy * hry a soutěže na lyžích

Diagnostika

Kontrola - testy Rozcvičení Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!!

Organizace 1 2

3 4 5

Fyziologickou efektivitu výcviku zjistíme podle subjektivních příznaků únavy (viz tabulka ZOTOVA), záznamem času pohybu, kontrolou tepové frekvence (palpačně, sporttester) v kontrolních běžeckých (vytrvalost) a sjezdových (síla, obratnost a pohyblivost) závodech Stupeň osvojení a šíři uplatnění motorických dovedností zjistíme kontrolními cviky (viz cíle - učivo - kontrola), soutěžemi kvality (demo jízdy skupin), nebo závěrečnou klasifikací (viz zkušební prvky) jízdou v terénu (lyžařská túra, sjezdovky různé obtížnosti: modrá - červená - černá) a v kontrolních a závěrečných závodech Hodnocení 1) Fyziologický účinek výcviku a výkonnost 2) Stupeň osvojení a šíře uplatnění dovedností

Ukázka dokumentace programové přípravy lyžařské túry

ZÁVĚRY: Instruktor volí takové organizační formy, které vedou k pestré, fyziologicky přiměřeně náročné a motoricky úspěšné pohybové aktivitě s výrazným prožitkem každého účastníka akce. ručí za bezpečnost a zdraví: * uvědomělá kázeň, bezpečnost a přiměřenost (podstatné podmínky pestré a účinné činnosti) dbá didaktických zásad: * soustředěná pozornost žáků * co nejdříve první pokusy všech členů * opravy + pobídky hromadné i individuální

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.