CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Obsahuje pracovní listy a související text o vesmíru. Využívá mezipředmětových vztahů k popisu obrázku na základě vlastních zkušeností a fantazie. Připomíná ohebné slovní druhy. Ve skupinové práci je žáci vyhledávají v textu. Slovesa můžeme pantomimicky vyjádřit a přídavná jména zpracovat v miniprojektu. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas. Vytváří na základě obrázku a zkušeností krátký písemný projev. Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu. Druh učebního materiáluPracovní listy, miniprojekt Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postupJe podrobně vysvětlen v pracovních listech
CO JE TO VESMÍR ? Zamysli se a napiš několika větami, co vidíš na obrázku. Přečti své pozorování spolužákům. ocko.idnes.cz
Nyní si přečti, co píše o vesmíru spisovatel: CO JE TO VESMÍR? Josip Kleczek Vesmír je staré slovanské slovo a znamená všechen svět / ves mir /, všechno, co je. Naši předkové také říkali všehomír, všemír, vesmírno,… Do pojmu vesmír patří i Země a vše, co je na ní. Rčení „ lety do vesmíru“ nebo „ dobyli jsme vesmír“ nejsou správná. Jako bychom po návratu z procházky domů řekli : „ Byl jsem se projít v České republice“ nebo dobyl jsem Českou republiku.“ Náš domov je přece v České republice. Naše Země, bio- sféra a člověk jsou součástí vesmíru. / Čítanka pro pátý ročník, Nová škola / Zjisti, co znamená slovo biosféra.
Připomeň si : Ohebná slova mohou měnit svůj tvar, můžeme je skloňovat, nebo časovat. Jsou to : Zájmena Podstatná jména Přídavná jména Slovesa Číslovky
Spoj, co k sobě patří: PODSTATNÁ JMÉNA Vyjadřují počet, pořadí, číselný význam. PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují činnost nebo děj. ZÁJMENA Jsou to názvy osob, zvířat, … ČÍSLOVKY Jsou to vlastnosti osob, zvířat, … SLOVESA Zastupují názvy. Který slovní druh není v úvodním článku vůbec zastoupen?
Skupinová práce: Podtrhejte v textu odlišnou barvou zbývající slovní druhy. PANTOMIMA – hra se slovesy: Vylosuj si lístek se slovesem a předveď pohybem, co vyjadřuje. HÁDANKA – Jaké je to zvíře? Poznej podle přídavných jmen a sloves, která ho nejlépe vystihují. Využij tyto informace a obrázky v miniprojektu. Při troše fantazie se ti jistě podaří zapojit i zájmena a číslovky, např. formou popisků. Poznámka : Tuto práci lze aplikovat i na spolužáka.