Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Podobnost Matematika – 9. ročník *.
Advertisements

Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měřítko mapy a plánu 1 : a na mapě ve skutečnosti na plánu
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
Podobnost rovinných útvarů
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
Užití podobnosti v praxi
Anotace Prezentace, ve které je zaveden pojem podobnosti rovinných útvarů, poměr podobnosti a věty o podobnosti trojúhelníků. Obsahuje také příklady na.
VY_42_INOVACE_396_MĚŘÍTKA MAP A PLÁNKŮ
Měřítko plánu a mapy Mgr. Petra Jelínková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
Měřítko plánu a mapy.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
18.
PODOBNOST trojúhelníků Mgr. Petra Toboříková VOŠZ A SZŠ Hradec Králové 2013.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
VY_42_INOVACE_28_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
OBSAH KRUHU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_11_Obsah kruhu Téma: Matematika 8.ročník.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jednotky měr Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Zdeněk Kubík Název: VY_32_INOVACE_00_A_06_prvocisla_a_slozena_cisla Téma: Matematika 6. ročník.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Lichoběžník – jeho vlastnosti a konstrukce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Trojúhelníky ABC a KLM jsou si podobné s koeficientem podobnosti k = 2 . V jakém poměru jsou jejich obsahy?
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DÉLKA KRUŽNICE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Transkript prezentace:

Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi Téma: Matematika 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

AutorMgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě9.A 9.B Vzdělávací oblastMatematika a její aplikace Vzdělávací oborMatematika Tematický okruhMatematika 9. ročník TémaUžití podobnosti v praxi Klíčová slovaPoměr podobnosti, podobnost, měřítko

UŽITÍ PODOBNOSTI V PRAXI

1. PLÁNY A MAPY Měřítko mapy = poměr podobnosti Opakuj !Co je měřítko mapy? poměr délky úsečky na mapě ku délce jí odpovídající úsečky ve skutečnosti mapa : skutečnost 1 : cm na mapě odpovídá cm ve skutečnosti Obě délky úsečky musí být ve stejných jednotkách

Příklad 1 Vzdálenost dvou obcí je na mapě 2 cm, ve skutečnosti 8 km. Urči měřítko mapy. Řešení: 8 km = cm 2 : = 1 : Měřítko mapy je 1 :

Příklad 2 Vzdálenost z Hostinného do Trutnova je zhruba 20 km. Jak dlouhou úsečkou bude znázorněna na mapě v měřítku 1 :

Řešení 2 20 km = cm Jedná se o zmenšení v poměru 1 : Jdu ze skutečnosti do mapy, tedy dělíme!!! : = 4 cm Vzdálenost z Hostinného do Trutnova měří na mapě 4 cm.

Příklad 3 Na mapě zhotoveném v měřítku 1 : je cesta z místa A do místa B znázorněna úsečkou délky 5,2 cm. Urči skutečnou délku této cesty.

Řešení 3 Jedná se o zvětšení v poměru 1 : , = cm = 130 m Skutečná délka cesty je 130 metrů.

2. URČOVÁNÍ VÝŠEK A VZDÁLENOSTÍ Smrk vrhá stín dlouhý 12 metrů v okamžiku, kdy metrová kolmá tyč vrhá stín dlouhý 80 centimetrů. Vypočítej výšku smrku. 1m 12m 0,8m x

Řešení: Předpoklad: - tyč i smrk stojí kolmo k vodorovnému zemskému povrchu -sluneční paprsky můžeme považovat za rovnoběžné Oba trojúhelníky jsou podobné věta uu k = 12 : 0,8 = 120 : 8 =15 k =15 poměr podobnosti x = k.1 = = 15 m Strom je vysoký 15 metrů.

Doplň tabulku: Délka tyčeStín tyčeStín stromuVýška stromu 1,5 m1,8 m15 m 2 m1,6 m12 m 0,5 m0,8 m24 m

Délka tyčeStín tyčeStín stromuVýška stromu 1,5 m1,8 m15 m12,5 m 2 m1,6 m12 m15 m 0,5 m0,8 m24 m15 m

Procvičuj podobnost v praxi 1. Stavební parcela má na katastrální mapě s měřítkem 1 : 2880 tvar obdélníku se stranami 2,5 cm a 1,9 cm. Vypočítejte skutečnou výměru parcely.

2. Žáci si plánovali školní výlet. Na mapě naměřili délku trasy 48 cm. Jakou vzdálenost mají urazit, jestliže mapa má měřítko 1:

3. Délka stínu továrního komínu je 42 m, délka stínu svislé tyče vysoké 1,4 m je 1,6 m. Urči výšku domu.

VÝSLEDKY ÚLOH 1.a = ,5 = 7200 cm = 72 m b = ,9 = 5472 cm = 54,72 m S = a. b = ,72 =3939,84 m 2 = 39 a Skutečná výměra parcely je asi 39 a = cm =24 km Žáci ujdou na školním výletě 24 kilometrů. 3.k = 42 : 1,6 = 26,25 x = 26,25. 1,4 = 36,75 m Tovární komín je vysoký 37 metrů.

Anotace: Tato prezentace ukazuje využití podobnosti v praxi. Nejdříve si připomínáme měřítko plánu, mapy a technického výkresu. Žáci počítají délku trasy podle mapy. Na konkrétním příkladě je ukázán způsob použití podobnosti k výpočtu výšky stromu. Tabulku doplňují žáci sami. Kontrola probíhá na interaktivní tabuli. Na závěr žáci řeší tři úlohy. Kontrola proběhne na interaktivní tabuli. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3., Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408, SPN /3, Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 9. ročník ZŠ 2.díl, 1.vydání 2000, Prometheus, počet stran 91, ISBN