M IMETICKÁ TOUHA zpracovali Andrea Štolfová, Kateřina Kohoutová, Jan Dobrovský, Ondřej Holub.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dávání – životní postoj křesťana Matouš 6:1 Varujte se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte odměnu u svého Otce v nebesích.
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Realistický román.
Carské Rusko v 2. pol. 19. století
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Osvícenství.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jsem přijat(a) za vlastní(ho). Způsoby chápání křesťanství Křesťanství zákona (povinností, řádu) Křesťanství akce, výkonu a pojistky.
Victor Hugo ( ).
KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
KŘESŤANSTVÍ.
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Alexandr Sergejevič Puškin
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Křesťanství autor VM:Ondřej Vojáček.
Německý preromantizmus
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Český jazyk a literatura
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Evropské umění počátku 20. století
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Světová literatra mezi světovými válkami
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
NÁBOŽENSTVÍ A NÁSILÍ HKSN 2. ročník Lucie Melicharová Tereza Petrášová Veronika Šrámková Veronika Tománková.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Významní představitelé renesanční literatury
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
ROMANTISMUS.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Kritický realismus v literatuře
Náboženství a fanatismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Petr I. Veliký, Kateřina II.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SSSR mezi světovými válkami
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Teorie mezinárodních vztahů Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Smrt ukončuje život člověka. Smrt ukončuje život člověka.
Transkript prezentace:

M IMETICKÁ TOUHA zpracovali Andrea Štolfová, Kateřina Kohoutová, Jan Dobrovský, Ondřej Holub

M IMETICKÁ TOUHA Girard a ostatní autoři Touha x potřeba Příklad – 2 děti

L EŽ ROMANTISMU A PRAVDA ROMÁNU Vyšla romanopisců - Cervantes, Flaubert, Stendhal, Proust a Dostojevský Romantismus – stálá touha naší povahy x román – odvozená touha, imitace, touha druhých je to touha našeho vzoru Vnitřní x vnější zprostředkování

K ONFLIKT A OBĚTNÍ BERÁNEK Problematika mimetické rivality Nutnost nalezení obětního beránka Způsob usmrcení Prvotní funkce náboženství a rituálu - regulace násilí

O BĚTNÍ BERÁNEK V KŘESŤANSTVÍ Je zdůrazněna nevina oběti Oběť = oběť, vražda = vražda „Téměř pokaždé se člověk rozhoduje pro násilí, dnes více než kdy jindy.“

O DMÍTNUTÍ B OŽÍ Bůh vystupuje proti principu obětního beránka a lidi od něj zrazuje i v SZ Zakazuje pomstu na Kainovi Abrahám neobětuje Izáka

O DMÍTNUTÍ J EŽÍŠOVO Principu obětního beránku už za života Bůh přijímá Ježíšovu oběť od něj, nikoli od lidí X Farizejům Slepého napodobování ostatních – viz. Apoštol Petr

D AN B ROWN – A NDĚLÉ A DÉMONI Rok Římské kostely plní američtí čtenáři Andělů a démonů Turistický ruch aneb chyť se příležitosti Nemáte 60 euro? stopach-dana-browna-jak-vypadaji-mista-ctyr- vrazd-z-jeho-knihy-1ie-/kolem- sveta.aspx?c=A110908_212256_igsvet_skrhttp://cestovani.idnes.cz/rim-po- stopach-dana-browna-jak-vypadaji-mista-ctyr- vrazd-z-jeho-knihy-1ie-/kolem- sveta.aspx?c=A110908_212256_igsvet_skr

I NSPIRACE ZLOČINU – „ COPYCAT CRIMES “

R OMANTISMUS První polovina 19. století Důraz na: City Vášně Ideály Návrat k přírodě Odmítnutí řádu Individualita Vzor prostý nezkažený venkovan

R EALISMUS Začátek polovina 19. století Doba Darwinova evoluční teorie Pasteur Průmyslová revoluce – výroba, železnice Sociologie (A. Compte)

R EALISMUS – CHARAKTERISTIKA Objektivní Typizace Vývoj hrdiny Bez aktivní účasti autora Kompozice Kritický realismus Naturalismus

R USKO Mikuláš I. ( ) Povstání Děkabristů v Petrohradě Rusko-perská válka Krymská válka Alexandr II. ( ) Průmyslová revoluce Zrušeno nevolnictví Ruská duše

M ICHAIL J URJEVIČ L ERMONTOV 1814 – 1841 Romantik Rus Exil na Kavkaze Smrt v souboji

H RDINA NAŠÍ DOBY Cesta po Kavkaze Maxim Maximič Grigorij Alexandrovič Pečorin Bela Pečorinův deník Tamaň Komtesa Mary Fatalista

H RDINA NAŠÍ DOBY Román v novelách, nechronologický Romantismus / realismus Psychologický popis Popis ruské společnosti Autobiografický román Bez vztahu k církvi

H RDINA NAŠÍ DOBY Cíl: Reflexe Ruska Bohatý aristokrat Bez cíle Znuděný - deziluze Důraz na odloučení (vyloučení) Morální aspekty

H RDINA NAŠÍ DOBY Odloučení od církve Zbytečnost života Smíření se smrtí, osudovost

K RITIKA – LEŽ ROMÁNU Román – pravda o lidské touze Romantismus – lež o její autonomii a stálosti Girard nepočítá s tím, že literatura se často stává řečovým aktem, který je performativní viz. Utrpení mladého Werthera, Nový zákon

K RITIKA – FUNDAMENTÁLNÍ SHODA V PRINCIPU NÁPODOBY Kontrast mezi Quijotem a Sanchem Panzou Idealismus X Pragmatismus Girard nesouhlasí

K RITIKA – NEDOSTATEČNÁ KLASIFIKACE Quijote – nápodoba nehmotného ideálu Bovaryová – kopírování konkrétních literárních postav Sorel – dosahování cíle, prostředník se vytrácí

K RITIKA – NEDOSTATEČNÁ KLASIFIKACE Vnější a vnitřní zprostředkování Vnější – Quijote, bezpečné Vnitřní – Sorel, nebezpečné → konflikt Touha idealistická a materialistická

K RITIKA – KULTURNĚ PODMÍNĚNÁ TOUHA Mimetická touha jako nástroj učení Instinkt = touha? Rozlišuje biologicky a kulturně podmíněnou touhu

K RITIKA – GLORIFIKACE KŘESŤANSTVÍ Nekontrolovatelné násilí má prevenci v řízeném – stát Bůh v SZ i NZ odrazuje lidi od obětování (což je diskutabilní) Sám ovšem obětuje téměř neustále

K RITIKA – GLORIFIKACE KŘESŤANSTVÍ Bůh vystupuje dosahování katarze pomocí obětování, což řeší sebeobětováním Resuerekce jakožto forma odmítnutí oběti? Ježíš vystupuje proti napodobování, ustavuje příklad, který je záhodno následovat, napodobovat

ZDROJE Budil, I. René Girard a teorie mimetické rivality. Anthropologia integra, 2010, roč.1. č.2, s , ISSN KIRWAN, Michael. Evangelium podle sv. Jana a René Girard. Getsemany [online]. 1998, č. 81 [cit ]. Dostupné z: GIRARD, René. Lež romantismu a pravda románu. Překlad Alena Šabatková. Praha: Dauphin, 1998, 375 s. Studie (Dauphin), sv. 8. ISBN GIRARD, René; James G WILLIAMS. The Girard reader. New York: Crossroad, c1996, xii, 310 p. Study (Dauphin), sv. 8. ISBN