M IMETICKÁ TOUHA zpracovali Andrea Štolfová, Kateřina Kohoutová, Jan Dobrovský, Ondřej Holub
M IMETICKÁ TOUHA Girard a ostatní autoři Touha x potřeba Příklad – 2 děti
L EŽ ROMANTISMU A PRAVDA ROMÁNU Vyšla romanopisců - Cervantes, Flaubert, Stendhal, Proust a Dostojevský Romantismus – stálá touha naší povahy x román – odvozená touha, imitace, touha druhých je to touha našeho vzoru Vnitřní x vnější zprostředkování
K ONFLIKT A OBĚTNÍ BERÁNEK Problematika mimetické rivality Nutnost nalezení obětního beránka Způsob usmrcení Prvotní funkce náboženství a rituálu - regulace násilí
O BĚTNÍ BERÁNEK V KŘESŤANSTVÍ Je zdůrazněna nevina oběti Oběť = oběť, vražda = vražda „Téměř pokaždé se člověk rozhoduje pro násilí, dnes více než kdy jindy.“
O DMÍTNUTÍ B OŽÍ Bůh vystupuje proti principu obětního beránka a lidi od něj zrazuje i v SZ Zakazuje pomstu na Kainovi Abrahám neobětuje Izáka
O DMÍTNUTÍ J EŽÍŠOVO Principu obětního beránku už za života Bůh přijímá Ježíšovu oběť od něj, nikoli od lidí X Farizejům Slepého napodobování ostatních – viz. Apoštol Petr
D AN B ROWN – A NDĚLÉ A DÉMONI Rok Římské kostely plní američtí čtenáři Andělů a démonů Turistický ruch aneb chyť se příležitosti Nemáte 60 euro? stopach-dana-browna-jak-vypadaji-mista-ctyr- vrazd-z-jeho-knihy-1ie-/kolem- sveta.aspx?c=A110908_212256_igsvet_skrhttp://cestovani.idnes.cz/rim-po- stopach-dana-browna-jak-vypadaji-mista-ctyr- vrazd-z-jeho-knihy-1ie-/kolem- sveta.aspx?c=A110908_212256_igsvet_skr
I NSPIRACE ZLOČINU – „ COPYCAT CRIMES “
R OMANTISMUS První polovina 19. století Důraz na: City Vášně Ideály Návrat k přírodě Odmítnutí řádu Individualita Vzor prostý nezkažený venkovan
R EALISMUS Začátek polovina 19. století Doba Darwinova evoluční teorie Pasteur Průmyslová revoluce – výroba, železnice Sociologie (A. Compte)
R EALISMUS – CHARAKTERISTIKA Objektivní Typizace Vývoj hrdiny Bez aktivní účasti autora Kompozice Kritický realismus Naturalismus
R USKO Mikuláš I. ( ) Povstání Děkabristů v Petrohradě Rusko-perská válka Krymská válka Alexandr II. ( ) Průmyslová revoluce Zrušeno nevolnictví Ruská duše
M ICHAIL J URJEVIČ L ERMONTOV 1814 – 1841 Romantik Rus Exil na Kavkaze Smrt v souboji
H RDINA NAŠÍ DOBY Cesta po Kavkaze Maxim Maximič Grigorij Alexandrovič Pečorin Bela Pečorinův deník Tamaň Komtesa Mary Fatalista
H RDINA NAŠÍ DOBY Román v novelách, nechronologický Romantismus / realismus Psychologický popis Popis ruské společnosti Autobiografický román Bez vztahu k církvi
H RDINA NAŠÍ DOBY Cíl: Reflexe Ruska Bohatý aristokrat Bez cíle Znuděný - deziluze Důraz na odloučení (vyloučení) Morální aspekty
H RDINA NAŠÍ DOBY Odloučení od církve Zbytečnost života Smíření se smrtí, osudovost
K RITIKA – LEŽ ROMÁNU Román – pravda o lidské touze Romantismus – lež o její autonomii a stálosti Girard nepočítá s tím, že literatura se často stává řečovým aktem, který je performativní viz. Utrpení mladého Werthera, Nový zákon
K RITIKA – FUNDAMENTÁLNÍ SHODA V PRINCIPU NÁPODOBY Kontrast mezi Quijotem a Sanchem Panzou Idealismus X Pragmatismus Girard nesouhlasí
K RITIKA – NEDOSTATEČNÁ KLASIFIKACE Quijote – nápodoba nehmotného ideálu Bovaryová – kopírování konkrétních literárních postav Sorel – dosahování cíle, prostředník se vytrácí
K RITIKA – NEDOSTATEČNÁ KLASIFIKACE Vnější a vnitřní zprostředkování Vnější – Quijote, bezpečné Vnitřní – Sorel, nebezpečné → konflikt Touha idealistická a materialistická
K RITIKA – KULTURNĚ PODMÍNĚNÁ TOUHA Mimetická touha jako nástroj učení Instinkt = touha? Rozlišuje biologicky a kulturně podmíněnou touhu
K RITIKA – GLORIFIKACE KŘESŤANSTVÍ Nekontrolovatelné násilí má prevenci v řízeném – stát Bůh v SZ i NZ odrazuje lidi od obětování (což je diskutabilní) Sám ovšem obětuje téměř neustále
K RITIKA – GLORIFIKACE KŘESŤANSTVÍ Bůh vystupuje dosahování katarze pomocí obětování, což řeší sebeobětováním Resuerekce jakožto forma odmítnutí oběti? Ježíš vystupuje proti napodobování, ustavuje příklad, který je záhodno následovat, napodobovat
ZDROJE Budil, I. René Girard a teorie mimetické rivality. Anthropologia integra, 2010, roč.1. č.2, s , ISSN KIRWAN, Michael. Evangelium podle sv. Jana a René Girard. Getsemany [online]. 1998, č. 81 [cit ]. Dostupné z: GIRARD, René. Lež romantismu a pravda románu. Překlad Alena Šabatková. Praha: Dauphin, 1998, 375 s. Studie (Dauphin), sv. 8. ISBN GIRARD, René; James G WILLIAMS. The Girard reader. New York: Crossroad, c1996, xii, 310 p. Study (Dauphin), sv. 8. ISBN