Rozvoj a inovace finančních produktů 2016 – změna modelu fungování finančního trhu VŠE, FFÚ Pavel Štěpánek, ČBA
5 trendů Digitalizace Bankovní i nebankovní konkurence Regulace Ochrana spotřebitele Banky jako veřejná utilita (plíživá etatizace bank)
Nová pyramida rizik Kybernetické riziko se dere nahoru Nekonzistence regulací Morální hazard produkovaný regulací „Tradiční rizika“ (úvěrové, likviditní, tržní, operační …) Riziko nebankovních (FinTech) finančních institucí: riziko domino efektů na kredibilitu celého finančního systému
Další faktory Level playing field vs. diverzita jako zdroj stability … … vliv sjednocování pravidel EU na konkurenční pozici českého bankovního sektoru Efekty národních legislativ na pan-evropský trh vč. ČR Měnový vývoj, politika a vyvolaný tlak na ziskovost bank
Komparativní výhody bank Stabilita, kapitálová síla, likvidita Investiční kapacita Big data: customizace vztahu se zákazníkem Inovativní schopnost Propracovaný a účinný systém řízení rizik Důvěra veřejnosti
Na druhou stranu … Nákladovost daná velikostí institucí, četností systémů (netýká se všech bank) a nutností jejich údržby a upgradů: potřeba racionalizovat technologickou infrastrukturu Regulatorní zátěž (navíc příprava na minulé války), náklady compliance Rezervy interface se zákazníkem Regulatorní hendikep při střetu s progresívní ale také méně regulovanou (nebo vůbec neregulovanou) konkurencí
Spotřebitelské téma Postupně se mění fundamentální vztah mezi odpovědností poskytovatele půjčky a odpovědností klienta – oslabuje se pozice věřitele Slovo o národním goldplatingu … Zákon o spotřebitelském úvěru Green paper EU o retailových službách PAD a zákl. bank účet PSD2 Fin-tech a nové platformy: v čem jsou jiné …
Regulatorika: stav a výhled CRD IV a CRR BRRD/MREL Velké a suverénní expozice, riziko protistrany Strukturální reforma Bankovní unie CRD V a CRR 2?
Banky 2025 Nezaniknou, jejich klíčová role ve finanční obsluze ekonomiky potrvá Zachovají si svou inovativní schopnost Ekosystém integrující finanční i nefinanční služby Procesní, produktová i prodejní konzistence Řízení klientských zážitků na základě digitální stopy – fungující interface s korporátní i individuální klientelou Klíčový hráč v budování důvěry ve finanční systém: lepší ochrana před riziky než „tam venku“