VY_32_INOVACE_3_1_1. William Shakespeare 26.4. 1564 - 23.4. 1616 č.1 – Stratford nad Avonou č.2 -William Shakespeare.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky kapitalismu v Anglii
Advertisements

První dějství – opona se zvedá
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Dramatická výchova 8. B 2013/2014.
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Kdo to byl William Shakespeare
EU - 06 – 14 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Zacharová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
RNDr. Václav Procházka. ÚKOL Poznejte druhy obojživelníků.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
František Ladislav Čelakovský
Renesance a humanismus v Itálii
Victor Hugo ( ).
Anglický spisovatel; největší anglický i světový dramatik; vystudoval gymnázium; v devatenácti letech se oženil s Anne Hathaway otec tří dětí roku 1585.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Renesance – Anglie Střední odborná škola Otrokovice
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Shakespeare 2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň
William Shakespeare 1564 *
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
William Shakespeare (1564 – 1616).
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
William Shakespeare.
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Renesanční literatura: William Shakespeare Tematická oblast: Český jazyk.
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616) Pavel Trtílek ( )
pokřtěn 26. dubna 1564 zemřel 23. dubna 1616 William Shakespeare se narodil a vyrůstal v městečku Stratfordu nad Avonou. V 18 letech se Shakespeare oženil.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_101 Téma hodiny: William Shakespeare Doporučeno pro: 8.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Autor? Narozen se Stratfordu Spolumajitel divadla Globe
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_3_1_1

William Shakespeare č.1 – Stratford nad Avonou č.2 -William Shakespeare

Život a dílo Stratford nad Avonou, rodina rukavičkáře v 18 letech sňatek, do r ve Stratfordu r tzv. „ztracená léta“ po r členem divadelní společnosti Služebníci lorda komořího (Lord Chamberlain's Men) spoluvlastníkem divadla Globe- Londýn – herec, autor 1.hry uvedeny v Londýně již 1592, většina her vznik mezi léty , r.1623 vydáno První Folio, slavná kolekce všech jeho her. Získává uznání i majetek (dům v Londýně a ve Stratfrodu) od r v rodném Strafordu pohřben v kostele "Holy Trinity Church" č.3 – Shakespearův hrob

37 dramat, 2 epické básně, 154 sonetů výrazně humánní charakter her, život chápán v celistvosti, kritika feudál. poměrů, náboženského fanatismu, předsudků uplatnění principů rovnosti lidí všech vrstev měřítkem hodnocení lidských činů=příroda, víra v neustálý vývoj a proměnlivost lidského života střídání verše a prózy, verš: pětistopý nerýmovaný jamb – tzv. blankvers nedodržování jednoty místa, času, děje výraznou postavou žena- nositelka renesančních ideálů- rovnocenný partner mužů Dílo:

Jednotlivá období Shakespearovy tvorby: 1.období , zejména komedie, historická dramata, zpracování antických námětů → komedie-vítězství lásky a spravedlnosti, výrazně emancipované ženské postavy, „hrubší“ prostředky k dosažení komického efektu. Komedie plná omylů, Veselé panička windsorské, Jak se vám líbí, Večer tříkrálový, Zkrocení zlé ženy, Mnoho povyku pro nic, Sen noci svatojánské, (Marná lásky snaha, Něco za něco, Kupec benátský aj.), též Romeo a Julie → historická dramata – Jindřich IV.,Jindřich V.,Jindřich VI., Jindřich VIII., Richard II., Richard III. 1. Proč píše autor takové množství histor.her?

2. období: 1601 – 1608, dílo poznamenáno pocity zklamání a rozčarování, patrný pesimismus, píše zjm. tragédie a sonety (2. z čeho pramenil autorův postoj?) Antonius a Kleopatra, Titus Andronicus, Julius Caesar, Hamlet,Macbeth, Král Lear, Othello, Romeo a Julie,Coriolanus Sonety – 1. soubor z r. 1609, témata- láska, krása, pomíjivost, politické poměry. Výskyt lyrického hrdiny- a) sonety 1 – 126 Krásný mladík (předobraz ve skutečném životě, vyjádření autorova citu k mladému muži), b) sonety 127 – 152 Černá paní-

b) sonety 127 – 152 Černá paní- vylíčen milostný vztah,velmi otevřené ztvárnění vztahu. c) sonety 155 – 156 básníkův soupeř – nejspíše autorův umělecký sok- Christopher Marlowe→ velmi upřímná zpověď autorových pocitů, mnohdy chápáno jako parodie na petrarcovský sonet – časté porušování formálních pravidel, řada sonetů-zřetelný erotický náboj, mnohé- politickým komentářem aktuálních událostí, parodie na krásu, změna tradičního postavení muže a ženy v milostné poezii. Význam- překlady do řady jazyků, největší vliv na světovou poezii od 19. století

Překlady do českého jazyka - Jos.Václav Sládek, dále Jar. Vrchlický, Jan Vladislav, Zdeněk Hron, Václav Pinkava. Martin Hilský aj. č. 4 sonety Sonet 12 Když slyším hodiny, jak jdou a jdou a vidím tmu, jak hltá světlo denní, a fialky, jak záhy uvadnou, jak vlasy havraní se v stříbro mění, jak pyšné stromy podzim otříská, a chladem chránily dřív stáda, osení uzrálo, má vousiska, vezou ho na marách a na mlat padá, bezděky vzpomenu na krásu tvou, že krutý čas i tu pomalu ničí. Květiny dobrovolně dokvetou, když pochopí, že jejich zrna klíčí. Před smrtí nic nemůže uchránit, jen zrna květů budou opět žít.

3. období : 1608 – 1612, typickým rysem-smírné zakončení her, určitá pokora, mnohdy smyšlená prostředí. Hry zahrnují prvky tragedie i komedie, tzv. romance. Dramata: Cymbelin, Zimní pohádka- děj se odehrává na Sicílii, jednou z postav „český král“ Polixenos, Dva vznešení příbuzní, Periklés, Bouře – poslední hra, děj na ostrově, dílo připomíná politickou utopii. (3. Proč se proměňuje celkové vyznění dramat?)

Zodpovězení dotazů: 1.Zájem o historická témata vyvolán tehdejšími úspěchy anglické zahraniční politiky- např. vítězná válka se Španělskem 2.Trpkost, zájem o etické problémy dány nelehkými autorovými životními zkušenostmi 3.S narůstajícím věkem touží autor po klidu, harmonii.

Použitá literatura: Bláhova,R. a kol.: Literatura pro 1. ročník SŠ, učebnice. Brno. Didaktis 2008 ISBN obr.č.1: JOHN. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: William Shakespeares birthplace, Stratford-upon-Avon 26l2007.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic ord-upon-Avon_26l2007.jpgCreative CommonsUveďte autora 2.0 Generic obr.č.2: In Helmolt, H.F. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Hw-shakespeare.png. Dostupné z WWW: < Dostupný pod licencí public domain

obr.č.3: JONES, David. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Shakespeare grave -Stratford-upon-Avon - 3June2007.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic obr.č.4: SHAKESPEARE, William. Commons. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Sonnets1609titlepage.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain Avon_-3June2007.jpgCreative CommonsUveďte autora 2.0 Generic

VY_32_INOVACE_3_1_1 Mgr. Irena Klementová Téma sady: Humanismus a renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Průřezové téma: Osobnostní a komunikat.výchova Tematický okruh:William Shakespeare Anotace: Jedná se o prezentaci sloužící k výkladu nového učiva a zároveň k aktivizaci žáků. Materiál ozřejmuje základní pojmy a vede žáky k uvědomění si významu Shakespearova díla spočívajícího v originalitě autorovy tvorby i nadčasovostí jeho díla. Hlavním zdrojem informací je učebnice: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad.Interpretace.Literární teorie Praha: Scientia, ISBN

Autorka:Irena Klementová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: William Shakespeare Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák si uvědomí význam Shakespearova dramatického i básnického díla. Jeho nadčasovosti i autorské jedinečnosti. Dovede uvést základní znaky, jimiž se Shakespearova tvorba odlišuje od dramatické tvorby předchozí. Uvědomuje si humanistický základ Shakespearových her, význam pro světovou dramatickou tvorbu dalších období. Na Shakespearových hrách i jeho životním osudu si připomene základní proměnu lidského myšlení ve vztahu k člověku a společnosti. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: rozvoj výroby, zámořské plavby, nové představy o světě a jeho uspořádání, ad fontes, změna postavení církve, renesanční umění a renesance jako epocha, jednotlivé znaky renesančního umění, knihtisk Druh učebního materiálu: aktivizace žáka

Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Prezentaci lze využít též jako motivaci pro vlastní aktivity žáků – např. vytvářením vlastních prezentací ke konkrétním Shakespearovým dílům. která prohloubí znalosti této problematiky.