Prezentace k 2. březnu 2011
IRSKO Mnoho keltských božstev bylo transformováno do podoby křesťanských světců a světic Irsko nebylo zasaženo vlivem romanizace Dominuje snaha potlačit pohanské zvyky domorodého obyvatelstva Není znám žádný příběh o vzniku světa Lebor Gabála Érenn = Kniha o záborech Irska, „pseudohistorie“
Cesair Parholónovci Nemedovci Fir Bolgové Tuatha Dé Dannan Mílésiané Fomóriové Irsko se zde nazývá Inis Fáil, tedy Ostrov osudu.
Také Caesair nebo Cessair Žena s biblickými kořeny, které nebylo umožněno vstoupit do archy Její manžel uprchne v podobě lososa a Cesair umírá Po její smrti zůstane Irsko 312 let neobydlené CESAIR
PARTHOLÓNOVCI Tato imigrační vlna je pojmenována podle svého vůdce Přistanou u irských břehů o svátku beltine Éra rozkvětu, rozdělení Irska na 4 části Partholónovi bratři se jmenuji: Eólas („vědění“) Fios („inteligence“) Fochmarc („zvídavost“)
NEMEDOVCI 37 let po vymření Partholónovců přistanou Nemedovci Nemed = další postava s biblickými kořeny Postupují podobně jako předchozí generace Nemedův syn je praotcem čtvrté vlny kolonizátorů
FOMÓRIOVÉ Původ názvu není jasný Den přistání = svátek lugnasad Vládnou Irsku pouze 37 let Nepatří do žádné vlny kolonizátorů Hrají velmi negativní roli Dnes jsou považováni za generaci mořských bohů FIR BOLGOVÉ
TUATHA DÉ DANNAN Nastupují 37 let po příchodu Fir Bolgů Je to jednoznačně polobožská generace – hrají velmi významnou roli „Lid (kmen) bohyně D-“ Významní příslušníci: Dagda Lugh Bóand Donn Ogma Goibniu Brigid Trojice – Badb, Macha, Mórrígan
TUATHA DÉ DANNAN Přišli do Irska ze vzdálených kouzelných měst: Fálias Findias Gorias Murias Do Irska si s sebou přinesli 4 předměty: Lia Fáil, kámen osudu Meč krále Núadu Lugovo kopí Dagdův kotel
MÍLÉSIANÉ Nejlidštější ze všech kolonizátorských vln I oni mají částečně biblický původ Vlády nad Irskem se ujali na asi 100 let Poté došlo ke vzpouře ras přeživších po předchozích kolonizátorských vlnách
KELTSKÉ SVÁTKY: Imbolc: 1. – 2. února Beltaine: 1. května Lugnasad: 1. srpna Samain: 31. října – 1. listopadu
Kompilátoři Knihy o záborech Irska se velmi snažili, aby jimi popisované odpovídalo skutečnému stavu věcí Například legendy vztahující se k názvům některých míst Obecně staré irské příběhy dělíme do 4 větví (nepřesně) Mytologický cyklus Ulaidský cyklus Fianský cyklus Cykly králů Lidé, kteří ve středověku tyto příběhy zapisovali, měli své vlastní dělení – podle námětu.
MYTOLOGICKÝ CYKLUS Zaměřený především na Tuatha Dé Dannan Velký výskyt nadpřirozených jevů, kouzel a magických proměn Kniha o záborech Irska je nejrozsáhlejším spisem tohoto cyklu
ULAIDSKÝ CYKLUS Také „ulsterský“ nebo „ultonský“ Nejstarší – jejich zaznamenávání započalo již v 7. století n. l. Prozaické texty Epos Uloupení býka z Cúailnge
FIANSKÝ CYKLUS Častým tématem je boj Středovou postavou je hrdina Fionn mac Cumhaill Je ze všech čtyř nejobjemnější a jako jediný dodnes živý
CYKLY KRÁLŮ Nemají jednotící námět, dobu nebo postavu Např. různé legendy, které se týkají místních jmen apod.
WALES Méně dochovaných písemných památek Není jasné, co jaké míry souvisí irská s velšskou literaturou Zdrojem je starší ústní tradice Mabinogi – 11 středověkých pověstí Významný příběh je Culhwch a Olwen (asi 1100) Zdroje: Bílá kniha Rhydderchova Červená kniha hergestská
CULHWCH A OLWEN Je rovněž zařazen do souboru Mabinogi, ale velmi se liší Je mnohem starší Kontrastnější prvky, než u ostatních Připomíná spíše lidovou pohádku