Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_16_15B_Ptáci - význam Téma: Přírodopis pro 7. ročník Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:EU peníze školám
Anotace Materiál je určen k seznámení s hospodářským významem ptáků. Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit, jaký hospodářský význam mají pro člověka ptáci. Bude vědět, jak vznikala domestikovaná plemena užitkového ptactva. Bude umět uvést příklady hospodářsky významného ptactva. Bude umět vysvětlit pojmy etologie, instinkt. Datum tvorby: Ověřeno ve výuce:
Obr. 1
Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4
Obr. 5 Obr. 6 Ptáci vyhubení člověkem dronte mauricijský alka velká
Drůbežářství Obr. 7 Obr. 8
kur bankivský kur domácí Obr. 9 Obr. 10 Domácí plemene vznikala domestikací divokých druhů:
husa domácí husa velká Obr. 11 Obr. 12
kachna divoká Obr. 13 Obr. 14 kachna domácí
krocan divoký Obr. 15 krůta domácí Obr. 16
Lovné ptactvo Obr. 17 Obr. 18 Obr. 19 bažant obecný křepelka polní koroptev polní
Sokolnictví Obr. 20 Obr. 21
Zápis do sešitu: -hospodářský význam ptáků: maso, vejce, peří… -ptáci vyhubení člověkem: např. dronte mauricijský, alka velká -lovné ptactvo: bažant, koroptev, křepelka -drůbežářství = chov užitkových ptáků -např.: kur domácí, husa velká, kachna, krocan … -domácí plemena vznikla vyšlechtěním z divokých druhů -chov slepic ve velkochovech = špatné podmínky pro život
-sokolnictví: lov pomocí cvičených dravců (sokol, ostříž, raroh) -řada ptáků udržuje biologickou rovnováhu (význam v potravním řetězci, hubí hmyz nebo myši) -složité instinktivní chování:hlasové projevy (zpěv) boje o samičky péče o mláďata migrace, tvorba hejn - etologie = věda o chování živočichů
Zdroje obrázků: Obr. 1: POSPÍŠIL, Ervín. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: BAIREY, Eyal. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4: ANDRADE DE FREITAS, Joao Estevao. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5: SAVERY, Roelant. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6: GOULD, John. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 7: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8: DIER, Wakker. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 9: KEE YAP, Lip. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 10: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 11: TREPTE, Andreas. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 12: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 13: BARTZ, Richard. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 14: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 15: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 16: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 17: LUKASIK, Lukasz. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.18: TAYLAR, Ingrid. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 19: SZCZEPANEK, Marek. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 20: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 21: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: