Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Životní minimum Autor: Mgr. Jana Votavová VY_32_INOVACE_5_1_4
Životní a existenční minimum zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu VY_32_INOVACE_5_1 _4 Mgr. Jana Votavová
Definice životního minima Životní minimum je minimální společensky uznaná hranice peněžních příjmů k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb.
Definice existenčního minima Existenční minimum je minimální hranicí peněžních příjmů, která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb na úrovni umožňující přežití. Existenční minimum nelze použít u: – nezaopatřeného dítěte, – u poživatele starobního důchodu, – u osoby invalidní ve třetím stupni – u osoby starší 68 let.
Diskuse na téma význam ŽM a EM Možné otázky - Proč je nutné stanovit hranici? - Je vhodné rozlišovat mezi životním a existenčním minimem? - K čemu může sloužit rozdílná výše ?
Diskuse – názory - Proč je nutné stanovit hranici - Pro stanovení hranice nouze, pro určení bídy, apod. - Je vhodné rozlišovat mezi životním a existenčním minimem - Ano, je umožněn individuální přístup, ne všichni by si měli být rovni, apod. - K čemu může sloužit rozdílná výše - K motivaci, ke snaze zlepšit si situaci apod.
Využití ŽM a EM Využití ŽM – plní rozhodující úlohu při posuzování hmotné nouze – při stanovení nároku na dávky státní soc. podpory – např. přídavek na dítě – při stanovení alimentačních povinností – při exekucích (stanovení nezabavitelné částky) Využití EM – motivace pro osoby v hmotné nouzi
Výše ŽM jednotlivec3 410 Kč první osoba v domácnosti3 140 Kč druhá osoba v domácnosti2 830 Kč nezaopatřené děti do 6 let1 740 Kč 6 až 15 let2 140 Kč 15 až 26 let2 450 Kč
Výše EM Výše existenčního minima činí 2200 Kč
výpočet Životní minimum domácnosti je vždy součet životního minima všech členů domácnosti, kteří se posuzují společně – společně posuzované osoby
příklad 2 dospělí = dospělý, 1 dítě ve věku 4 let = dospělí, 2 děti ve věku 8 a 16 let - nezaopatřené = 10560
Urči výši ŽM nebo EM Úplná rodina se dvěma dětmi ve věku 1 a 9 let Osamělý bezdomovec, který si neplatí žádné pojistné Osamělá matka s 20letým synem, který studuje VŠ – denní studium
řešení 1) = 9850 Kč 2) Kč 3) = Kč
Společně posuzované osoby rodiče a nezletilé nezaopatřené děti, manželé nebo partneři podle zvláštního právního předpisu (registrovaní partneři) rodiče a děti nezletilé zaopatřené nebo zletilé, pokud tyto děti s rodiči užívají byt a nejsou posuzovány s jinými osobami, jiné osoby společně užívající byt, pokud písemně neprohlásí, že spolu trvale nežijí a společně neuhrazují náklady na své potřeby. Společně posuzovanými osobami jsou i osoby, které se přechodně, z důvodů soustavné přípravy na budoucí povolání, zdravotních nebo pracovních (včetně dobrovolnické služby), zdržují mimo byt.
Započitatelné příjmy Za příjmy se považují: příjmy – z pracovní činnosti, – z podnikání, – z kapitálového majetku, – z pronájmu, důchody, dávky nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory a ostatní sociální dávky, podpora v nezaměstnanosti a při rekvalifikaci, výživné
Vysvětli pojmy – práce ve skupinách příjmy – z pracovní činnosti, – z podnikání, – z kapitálového majetku, – z pronájmu,
Vysvětli pojmy – možné řešení příjmy – z pracovní činnosti - zaměstnání – z podnikání – práce na živnostenský list – z kapitálového majetku – výnosy z úspor – z pronájmu – příjem z pronájmu bytu, nebo garáže
Do příjmu se nezapočítává – práce se zákonem Pracujte s úplným zněním zákona o životním minimu, najdi a prostuduj co se nezapočítává do příjmu společně posuzovaných osob Pokud není k dispozici úplné znění zákona, použijte následující text Vyhledané pojmy použijte pro následující úkol
Do příjmu se nezapočítává příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení a jednorázové sociální dávky, příjmy z prodeje nemovitostí a odstupného za uvolnění bytu použitých k úhradě nákladů na uspokojení bytové potřeby, náhrady škody a finančních prostředků na odstranění následků živelní pohromy, peněžní pomoc obětem trestné činnosti, sociální výpomoc poskytované zaměstnavatelem, podpora z prostředků nadací a občanských sdružení, stipendium, odměna za darování krve, daňové bonusy, příspěvek na péči (v okruhu společně posuzovaných osob), části sociálního příplatku a příspěvku na úhradu potřeb dítěte, který náleží ze zdravotních důvodů, dávky sociální péče poskytovaných ze zdravotních důvodů, zvláštní příspěvek k důchodu pro účastníky národního boje za vznik a osvobození Československa.
Valorizace ŽM a EM Životní a existenční minimum je zvyšováno nařízením vlády. Při zvyšování částek životního a existenčního minima se zachovává jejich reálná úroveň. Vláda je zmocněna zvyšovat částky životního a existenčního minima od 1. ledna podle skutečného vývoje spotřebitelských cen, pokud nárůst nákladů na výživu a na ostatní základní osobní potřeby přesáhne ve stanoveném rozhodném období 5 %. Částky životního a existenčního minima může vláda za mimořádných okolností zvýšit také mimo termín pravidelné valorizace.
zdroje zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu Obrázky – grafické aplikace programu MO Power Point 2007
VY_32_INOVACE_5_1 _4 Téma sady: Sociální politika Vzdělávací obor:Sociální politika Autor:Jana Votavová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Životní minimum Jazyk:čeština Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:střední odborné Typická věková skupina: let Klíčová slova:životní minimum, existenční minimum Očekávaný výstup:žák vysvětlí význam životního a existenčního minima, dokáže vypočítat životní minimum rodiny Anotace Prezentace je určená k výkladu tématu životního a existenčního minima, s příklady výpočtu výše. Příklady lze snadno obměňovat a aktivně tak zapojit žáky. Pokyny pro práci s materiálem Prezentace slouží jako náhrada učebního materiálu, pro obor sociální péče nejsou zpracované učebnice. Po úvodním vysvětlení pojmů může následovat diskuse na téma - význam životního minima. V další části se žák seznámí s částkami životního minima a jejich použitím, pro vysvětlení slouží příklad. Pro další procvičení je možné využít uvedené příklady, nebo je různě obměňovat. Pojmy – společně posuzované osoby a započitatelné příjmy je vhodné doplnit výkladem, popř. je lze využít ke skupinové práci, kdy se žáci pokusí pojmy vysvětlit vlastními slovy. Je vhodné také pracovat s úplným zněním zákona. Pokud není zákon k dispozici, je možné vytisknout text – do příjmu se nezapočítává – a rozdat pro skupinovou práci.