Hračky Zbožíznalství 3. ročník
Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet jeho motorické a psychické schopnosti
Posuzování hraček - hračky posuzujeme z hlediska: 1. výchovného – hračka má rozvíjet schopnosti dítěte a podporovat jeho duševní činnost 2.zdravotního – hračka musí být hygienická, bezpečná, zdravotně nezávadná, trvanlivá 3. výtvarného – hračka musí odpovídat věku dítěte, být výtvarně zajímavá, respektovat návrat k přirozenosti 4. výrobního – hračka má být levná, dostupná, snadno opracovatelná a trvanlivá
Rozdělení hraček podle: 1. věkových skupin 2. použitého materiálu
Hračky podle věku 1. hračky pro kojence (do 1 roku) 2. hračky pro mladší předškolní věk – batolata (do 3 let) 3. hračky pro starší předškolní věk (3 – 6 let) 4. hračky pro děti mladšího školního věku (6 – 10 let) 5. hračky pro děti a mládež staršího školního věku (11 – 16 let a více)
Hračky do 1 roku - musí být omyvatelné, z lehkého a pružného materiálu - bez ostrých hran - snadno uchopitelné - pestré provedení v základních barvách - s jednoduchým zvukem - např. pryžové, gumové, nafukovací hračky
Hračky do 1 roku
Hračky do 3 let - období nejrychlejšího fyzického a duševního rozvoje dítěte - jednoduché skládanky, zvukové figurky, zvířátka, skládací kostky, jednoduchá auta, hudební hračky, hračky na písek, do vody apod. - používá se na ně dřevo, plast
Hračky do 3 let
Hračky 3-6 let - rozlišují se zájmy chlapců a dívek - dřevěné pohyblivé hračky, hračky se složitější konstrukcí, autíčka na setrvačný a pružinový pohon, vláčky, různé panenky, nábytek, kočárky, koloběžky, tříkolky, šlapací auta, - jednoduché společenské hry, loutková divadla apod.
Hračky 3-6 let
Hračky 6-10 let - hračky mají rozvíjet logiku, fantazii a systematické myšlení - mohou být z plastů, kovů, dřeva, papíru - vystřihovánky, tabule, abecední hry, modelovací hmoty, kola a koloběžky, hudební nástroje, sportovní hračky, elektrické a elektromechanické hračky
Hračky 6-10 let
Hračky a více let - řídí se individuálními zálibami - hračka má navazovat na postup myšlení dítěte, zdokonalovat jeho poznání, podporovat rozvoj i zájem o určité vzdělání
Hračky podle materiálu 1. textil - plyš, umělá kožešina atd. 2. kov - kombinuje se s plasty 3. dřevo – používá se odpadové dřevo bukové, javorové, smrkové, borové 4. pryž - zdravotně nezávadná, u nafukovacích hraček musí být dokonalé spojení všech částí
Hračky podle materiálu 5. plasty - dětské nádobí, stavebnice, panenky apod. 6. papír - vystřihovánky, omalovánky 7. sklo - kuličky, korálky, krasohledy 8. duromerové - figurky lidí a zvířat
Použité zdroje Literatura: Obrázky: vybavicky/image/kapitoly/chrastitko_na_rucku.jpg Vše on-line