D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.45 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: listopad Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhZvukové jevy Materiál slouží k výkladu dopplerova jevu. V prezentaci je vysvětlen vznik, vlastnosti a využití zmíněného jevu. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dopplerův jev Na začátku nám Dopplerův jev přiblíží osoba, kterou dobře známe (klikněte na obrázek pro spuštění videa): [5]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dopplerův jev Fyzikální jev, který spočívá ve relativní změně vnímané frekvence vlnění při vzájemném pohybu zdroje a přijímače Projevuje se u všech vlnění – jak mechanických (zvuk), tak elektromagnetických (např. světlo
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dopplerův jev Běžně jej vnímáme u zvuku, pokud se vůči sobě pohybuje zdroj zvuku (například siréna) a přijímač (ucho), vnímáme tón relativně vyšší nebo nižší než je ve skutečnosti při vzájemném klidu vysílače a přijímače Sirénu sanitky vnímáme jako vyšší tón Sirénu sanitky vnímáme jako nižší tón [1]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dopplerův jev Pohybuje-li se zdroj vlnění, tak dochází před zdrojem (ve směru pohybu) ke zhuštění vysílaných vln: Zhuštění vln vnímáme jako kdyby k nám vlny přicházely častěji – s vyšší frekvencí – zvuk se zdá být vyšší zhuštění [2]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dopplerův jev Pohybuje-li se zdroj vlnění, tak dochází za zdrojem (ve směru pohybu) ke zředění vysílaných vln: Zředění vln vnímáme jako kdyby k nám vlny přicházely méně často – s menší frekvencí – zvuk se zdá být nižší zředění
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Využití Dopplerova jevu Akustického dopplerova jevu se využívá při lékařském sonografickém vyšetření: [3] [4]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Využití Dopplerova jevu Dopplerův jev se uplatňuje i u lektromagnetického záření Umožňuje u vzdálených hvězd pozorovat, zda se od nás vzdalují nebo se naopak přibližují: Hvězda se vzdaluje – její barevné spektrum se posouvá k červené: Hvězda se přibližuje – barevné spektrum se posouvá k modré barvě: [6]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Využití Dopplerova jevu Další využití Dopplerova jevu: o Měření vibrací o Rychlostní radary o Speciální měření teploty o Měření průtoku o Satelitní komunikace o Audio aplikace (tzv. Leslie efekt)
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Opakování Vysvětli, co je to Dopplerův jev Co se děje s vnímanou výškou tónu, když se k nám zdroj zvuku přibližuje? Co se děje s vnímanou výškou tónu, když se zdroj zvuku oddaluje? Jaké využitím Dopplerův jev má?
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] NEZNÁMÝ. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] NEZNÁMÝ. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] NEZNÁMÝ. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] TAL, Etan J.. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] NEZNÁMÝ. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] TOŠOVSKÝ, Aleš. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. dopplerův jev a rázová vlna [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu