Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin
Sociální pedagogika – mechanismus, který pomáhá
Sociální pedagogika Věda zkoumající prostředí, které ovlivňuje vývoj člověka Věda zkoumající prostředí, které ovlivňuje vývoj člověka Věda o sociálních aspektech výchovy Věda o sociálních aspektech výchovy Disciplína zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny Disciplína zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny Sociální pedagogika jako životní pomoc Sociální pedagogika jako životní pomoc......
Úkoly sociální pedagogiky ve vztahu k prostředí Diagnostikování prostředí Diagnostikování prostředí Minimalizace ohrožení prostředím Minimalizace ohrožení prostředím Prevence ohrožení prostředím Prevence ohrožení prostředím Kompenzace ohrožení prostředím Kompenzace ohrožení prostředím
Nepodnětné rodinné prostředí má negativní vliv na prospívání a školní úspěšnost dětí a dospívajících
Dítě, které má tři roky, tedy 36 měsíců má slovní zásobu v tomto rozsahu; 1200 slov mají běžně děti ze střední společenské vrstvy, dítě z nižší společenské vrstvy, kde rodiče pracují v dělnických profesích má zásobu 600 slov, chudé děti ještě méně. Dítě, které má tři roky, tedy 36 měsíců má slovní zásobu v tomto rozsahu; 1200 slov mají běžně děti ze střední společenské vrstvy, dítě z nižší společenské vrstvy, kde rodiče pracují v dělnických profesích má zásobu 600 slov, chudé děti ještě méně. Děti z chudých prostředí jsou velmi ochuzeny, nemají zkušenosti pro rozšíření slovní zásoby, jazykové schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností, pro děti je důležité prostředí, nedostává-li se mu podnětů doma, je třeba kompenzovat tento nedostatek prostřednictvím dalších aktivit v oblasti vzdělávání, pedagogiky volného času, sociální pedagogiky Děti z chudých prostředí jsou velmi ochuzeny, nemají zkušenosti pro rozšíření slovní zásoby, jazykové schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností, pro děti je důležité prostředí, nedostává-li se mu podnětů doma, je třeba kompenzovat tento nedostatek prostřednictvím dalších aktivit v oblasti vzdělávání, pedagogiky volného času, sociální pedagogiky Specifická situace romských dětí a dětí migrujících cizinců Specifická situace romských dětí a dětí migrujících cizinců Děti, které ve škole neprospívají, bývají mnohdy ignorováni učitelem, mnohé z nich jsou stále na chvostu zájmu učitele. Schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností. Děti, které ve škole neprospívají, bývají mnohdy ignorováni učitelem, mnohé z nich jsou stále na chvostu zájmu učitele. Schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností.
Výsledky českých žáků ve škole velmi silně závisí na jejich socioekonomickém zázemí[1] a to znamená, že výsledky jednotlivých žáků vykazují závislost na jejich rodinné situaci a sociálně ekonomické charakteristice.[2] Výsledky českých žáků ve škole velmi silně závisí na jejich socioekonomickém zázemí[1] a to znamená, že výsledky jednotlivých žáků vykazují závislost na jejich rodinné situaci a sociálně ekonomické charakteristice.[2][1][2][1][2] [1][1] Zpráva OECD [1] [2][2] Pokud se rodiče rozvádí nebo je rodina zasažena různými sociálně patologickými jevy, mezi něž patří alkoholismus, delikvence rodičů, kriminalita, chudoba, nezaměstnanost, atd., tak mnohé z dětí vykazují zhoršené výsledky ve škole [2]
Pokud chceme změnit situaci dítěte musíme pracovat s celou rodinou, se školou, působit v rámci lokality, zaměřit se na prostředí, v kterém dítě vyrůstá
Sociální pedagogika na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin
Vzdělávací programy zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny Programy směřují o k rozvoji profesních a životních perspektiv dětí a mládeže pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí o k prohloubení multikulturní výchovy v oblasti teorie a praxe (práce s předsudky pedagogů i dětí) o rozšíření oblastí sociální pedagogiky ve vztahu k sociálně znevýhodněným skupinám
Programy v číslech (2000 až 2010) Asistent pedagoga – 147 absolventů Asistent pedagoga – 147 absolventů Příprava na VŠ – 148 frekventantů; 82 přijatých na VŠ, 27 absolventů, 37 aktivních studentů Příprava na VŠ – 148 frekventantů; 82 přijatých na VŠ, 27 absolventů, 37 aktivních studentů Program doučování – až 100 studentů převážně v romských rodinách/semestr Romský jazyk – 160 absolventů z řad studentů (velmi cenná zkušenost studentů) Program doučování – až 100 studentů převážně v romských rodinách/semestr Romský jazyk – 160 absolventů z řad studentů (velmi cenná zkušenost studentů) Volnočasové aktivity zaměřené na děti a mládež Volnočasové aktivity zaměřené na děti a mládež Program multikulturní výchovy ve školním prostředí Program multikulturní výchovy ve školním prostředí Romologie – 113 absolventů z řad studentů Romologie – 113 absolventů z řad studentů Poradenství ke vzdělávání Poradenství ke vzdělávání Předmět a specializace multikulturní výchova zasáhne ročně až 1386 studentů Předmět a specializace multikulturní výchova zasáhne ročně až 1386 studentů Čeština pro migrující cizince a další vzdělávací kurzy, anglický jazyk, počítačové kurzy, atd.... Čeština pro migrující cizince a další vzdělávací kurzy, anglický jazyk, počítačové kurzy, atd.... Projekt Sociálně pedagogického centra v Angole, aj. Projekt Sociálně pedagogického centra v Angole, aj.
Zapojení studentů do projektů zaměřených na sociálně znevýhodněné skupiny Osobností rozvoj Osobností rozvoj Cenná profesní zkušenost Cenná profesní zkušenost Pedagogická praxe Pedagogická praxe Reflexe vlastních předsudků Reflexe vlastních předsudků Axiologická dimenze – uvědomění si vlastních hodnot v kontextu náročného prostředí sociálně znevýhodněných rodin Axiologická dimenze – uvědomění si vlastních hodnot v kontextu náročného prostředí sociálně znevýhodněných rodin
Perspektivy Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů Programy zasahující všechny věkové skupiny pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí Programy zasahující všechny věkové skupiny pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí Publikace, projekty, výzkumy, výzkumný záměr, nové strategie,...vzdělávání pedagogických pracovníků Publikace, projekty, výzkumy, výzkumný záměr, nové strategie,...vzdělávání pedagogických pracovníků
Konference na PdF MU dne 5. dubna 2011 Kultura uznání Hodnoty v kultuře školy Hodnoty v kultuře školy Iniciativa ŠKOLA – ČLOVĚK – HODNOTY Iniciativa ŠKOLA – ČLOVĚK – HODNOTYwww.skola.archa.info
Kontakty a info Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Katedra sociální pedagogiky a Kabinet MV PdF MU Tel.: