Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/21.1713 Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

PRIMÁRNÍ SEKTOR.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Domestikovaní živočichové
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Domestikace.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
ANOTACE Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Zemědělství – živočišná výroba
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Trojánková. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zemědělství ČR Živočišná výroba
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Živočišná výroba.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA V ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Zemědělství ČR. Živočišná výroba Chov skotu Rozhodující odvětví v živočišné výrobě Mléko, hovězí maso, trus jako hnojivo Po celém území, zejména východní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Evropa Ověření ve výuce: Třída: Datum:
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Státy Evropy2 Ověření ve výuce: Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Ekosystém okolí lidských obydlí Hospodářská zvířata
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
STEPI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
Hospodářská zvířata.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum: (nutno poznamenat v TK)

CHOV HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT Předmět: zeměpis Ročník: 9. Anotace: Prezentace, která poskytuje informace o významu a roli chovu zvířat pro lidskou společnost. Klíčová slova: zemědělství, hospodářská zvířata, ovce, skot, prasata, koně, drůbež, včely, lama, chov, extenzivní, intenzivní, pastevectví Jméno autora (vč. titulu): Mgr. Jiří Petrák Škola – adresa: ZŠ v Jemnici,p.o nám. Svobody Jemnice

ZAJIŠŤUJE: 1)výživu obyvatelstva (živočišné bílkoviny) 2)suroviny pro průmysl (peří, kožešiny, kůže, kosti, hedvábí…) 3)tažnou sílu a dopravní přepravu (oblasti s nepříznivými podmínkami a ekonomicky chudé oblasti)

ČINITELÉ ROZMÍSTĚNÍ 1.dostatek levného krmiva 2.poptávka po živočišných produktech 3.ekonomická situace (maso je drahé) 4.chybějící rostlinná výroba (např. tundra)

TYPY CHOVU extenzivní chovy a/ kočovný - suché oblasti (Afrika, centrální Asie) nomádi (mezi pastvinami a zdroji vody) v subarktickém pásu – sobi b/ polokočovný - střední Asie, západní Čína zásoby krmiv, přístřešky pro dobytek c/ transhumance - pravidelné sezónní přesuny dobytka (z nížin do hor) středomoří Evropy, Andy d/ moderní - nízké pracovní náklady, vysoká produktivita prérie, horské pastviny USA (skot), savany Austrálie a N. Zéland (ovce), pampy JA (skot, ovce), Jižní Afrika

kočovný chov obr.č.1 Masajové ženou svůj dobytek na pastvu v kráteru Ngorongoro.

transhumance obr.č.2 Vyhánění dobytka na letní pastvu je v Evropě obrovským lákadlem pro turisty, Alpy, Itálie.

moderní extenzivní chov obr.č.3 Práce kovbojů je důležitá i v současnosti, Montana, USA.

TYPY CHOVU intenzivní chovy a/ výdojný chov alpského typu - alpské země v létě alpské louky - pastýři (dojení) v zimě ustájení v údolí b/ intenzivní stájový - střední a jihovýchodní Evropa doplněk rostlinné výroby c/ moderní stájový - Z a S Evropa, USA nadřazený rostlinné výrobě, nejintenzivnější, vysoká produktivita, vysoká kvalita živočišných produktů

alpský výdojný chov obr.č.4 Odpočinek na pastvě, Alpy, Švýcarsko.

stájový intenzivní chov obr.č.5 Ustájený dobytek v kravíně, Česká republika.

1. chov hovězího dobytka (skotu) svět asi 1,3 mld. kusů. nejvíce Indie mil. kusů, bez konzumace, pro hinduisty je kráva posvátné zvíře dále Brazílie, Čína, USA, Argentina, Rusko, Austrálie v Africe má skot význam jako majetek vývoz masa a kůže - Latinská Amerika (llanos, pampy) vývoz mléka - USA, Evropa (pastviny)

VYUŽITÍ SKOTU K TAHU, BOMBAJ, INDIE obr.č.6

2. chov prasat svět 880 mil. kusů snadná aklimatizace, všežravost, relativně malá spotřeba krmiv, rychlá produkce mírné a chladnější podnebí - krmiva (kukuřice, brambory; cukrová řepa, sója) chov pro maso, sádlo, kůži nejvíce: Čína (400 mil.), USA (60 mil.), Brazílie (30 mil.), Rusko (28 mil.) chov ovlivněn náboženstvím - muslimové a židé nejedí vepřové maso

SELATA SAJÍCÍ MLÉKO, NĚMECKO obr.č.7

3. chov ovcí svět: 1 mld. kusů chov pro vlnu, maso, mléko nejvíce: Austrálie (133 mil.), Čína (111 mil.), Nový Zéland (50 mil.), Írán (45 mi.) zvláštnost v Íránu: černé ovce - perzián (kožešina čerstvě narozených jehňat) produkce vlny - Austrálie, Nový Zéland, Čína, Rusko, Kazachstán, Argentina

PASOUCÍ SE OVCE, NOVÝ ZÉLAND obr.č.8

4. chov drůbeže nejrychleji roste - kvalitní (dietní) maso, vejce, peří zejména v příměstském zemědělství slepice, krůty, husy, kachny nejvíce: Čína, JV Asie, Evropa na maso: tzv. brojleři = šestitýdenní kuřata na vejce: nosná plemena, klecový chov

PRŮMYSLOVÝ CHOV SLEPIC obr.č.9

HEJNO HUS DOMÁCÍCH obr.č.10

5. další chovy (tah, sport…) 1.koně, osli, muly, mezci 2.lamy - JA (Peru, Bolívie) + vlna 3.jak divoký - Himálaj, V Asie + maso, mléko, srst 4.velbloudi - pouště, polopouště 5.sobi - SA, S Evropy, Asie + maso, mléko 6.pes (sibiřský husky) 7.slon indický, buvol vodní 8.bourec morušový (V Asie, přírodní hedvábí) 9.včelařství (med, suroviny pro farmaceutický a kosmetický průmysl)

JAK DIVOKÝ, NEPÁL. obr.č. 11

VČELA MEDONOSNÁ JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍM CHOVANÝM HMYZEM obr.č.12

ÚKOLY: 1.Z jakých zvířat bude maso skopové a jehněčí? 2.Jaké maso máme z mladé krávy? 3.Vzpomeň si, jaká masa jsi jedl. Které ti chutnalo nejvíce? 4.Co všechno se využívá ze skotu a k čemu?

Zdroje informací a fotografií Obr. č.1 Harvey Barrison from Massapequa, NY, USA. Ngorongoro ( ).jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.2 Llorenzi. Valle San Silvestro - Transumanza.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.3 Heidemarie Näther, freigeben an Straktur. Cowboy3.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.4 Cooper. Braunvieh.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW:. Obr. č.5 Cooper. AgricultureCZ slurry system.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.6 Antônio Milena/ABr.. India.Mumbai.04.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.

Zdroje informací a fotografií Obr. č mdk09. Ferkel Piétrain beim Saugen.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.8 Phillip Capper. Whitecliffs Sheep.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.9 ITamar K.. Industrial-Chicken-Coop.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.10 Noblevmy at ml.wikipedia. വാത്തക.JPG.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.11 Nirmal Dulal. Yak in Solu.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:. Obr. č.12 Jitka Erbenová (cheva). Smyslov - úly.jpg.[online]. [ ]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative commons z WWW:.