TREST SMRTI Ing. Lenka Dobešová-SŠDOS- Právo, Právní nauka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Svět techniky a já Petra Hrňová.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Anakonda Velká.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_541_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
politické formy států a příklady
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Anglický plnokrevník Martina Kotíková.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
Jana Horáková, Radek Jareš – F4.
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
Aneb jak ho vnímají různé státy, náboženství, historie trestu smrti a jak je vnímán dnes.
Měření délky.
O smutku a smrti.
Teorie státu - pokračování
Moc soudní Pavel Šuranský.
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
KANÁRSKÝ CHRT-PODENGO
Trest smrti.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
I. světová válka – konec války
Může být Rusko demokratické?1 Může být Rusko demokratické? Mgr. Josef Šaur.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Jaký je naše tělo Kontrola
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ____________________________________________________________________________.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA ( – )‏
VY_32_INOVACE_1D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Některé z mučících nástrojů a trestů
BEZPEČNÉ ZACHÁZENÍ S ELEKTRICKÝMI ZAŘÍZENÍMI
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Jakobínský převrat II-02-07
POŽÁRNÍ HLÁSIČE CHRÁNÍ ŽIVOT Ing.Petr Ošlejšek, HZS Olomouckého kraje.
PRÁVO, PRÁVNÍ NAUKA- úvod Ing. Lenka Dobešová- Právo, Právní nauka.
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Trest smrti Ondřej Špiřík 4.A Střední škola KNIH.
PRÁVO Právní odvětví Ing. Lenka Dobešová- Právní nauka, Právo.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Trest smrti Mgr. Marie Mikulcová.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
ČLOVĚK A PRÁVO PRÁVO A STÁT Ing. Lenka Dobešová- PRÁVO, Právní nauka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
,,Mým úkolem není, abych zajišťoval spravedlnost. Mým úkolem je hubit a ničit.’’
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Interkros Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Tento projekt je spolufinancován z
ČLOVĚK A PRÁVO Základní právní pojmy
Bozp, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M-1-019
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Druhá světová válka KVÍZ. Druhá světová válka KVÍZ.
Poválečné uspořádání uč
Tepelné motory - proudové a raketové motory
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
LIDSKÁ PRÁVA y.
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

TREST SMRTI Ing. Lenka Dobešová-SŠDOS- Právo, Právní nauka

Název školy: SŠDOS Moravský Krumlov Autor: Ing. Lenka Dobešová Název a číslo projektu: Zlepšení podmínek výuky CZ.1.07/1.5.00/ Název tematické oblasti: Právní nauka Název učebního materiálu: VY-52-DS-17 pp prezentace- Trest smrti / k trestnímu právu/ Datum vytvoření: Anotace: Materiál seznamuje žáky s absolutním trestem – trestem smrti a způsoby jeho vykonání, žáky motivuje a aktivizuje při studiu práva a právní nauky Metodický pokyn: Interaktivní tabule,diaprojektor, psací potřeby Cílová skupina, ověřeno: Střední školy- Právo, Právní nauka Ověřeno ve výuce: 28. ledna 2013

MOTTO: John Donne: John Donne: "Žádný člověk není ostrov, sám o sobě celistvý, každý tvoří kus pevniny, část souše. A když moře smyje hroudu z pobřeží, zmenší se Evropa, právě tak, jako by zmizel poloostrov nebo dvorec Tvého přítele, nebo Tvůj dvorec. Smrt každého člověka mne umenší, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nemusíš ptát komu zvoní hrana. Tobě zvoní." "Žádný člověk není ostrov, sám o sobě celistvý, každý tvoří kus pevniny, část souše. A když moře smyje hroudu z pobřeží, zmenší se Evropa, právě tak, jako by zmizel poloostrov nebo dvorec Tvého přítele, nebo Tvůj dvorec. Smrt každého člověka mne umenší, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nemusíš ptát komu zvoní hrana. Tobě zvoní."

TREST SMRTI =nejvyšší trest / absolutní/ = usmrcení člověka odsouzeného za trestný čin/TČ/. =nejvyšší trest / absolutní/ = usmrcení člověka odsouzeného za trestný čin/TČ/.

HISTORIE TRESTU SMRTI České země= první údaje –kněžna Libuše/ Kosmova kronika/ České země= první údaje –kněžna Libuše/ Kosmova kronika/ Středověk= ORDÁLY- tzv. „Boží soudy“ Středověk= ORDÁLY- tzv. „Boží soudy“ Josef II.= zrušení trestu smrti Josef II.= zrušení trestu smrti Protektorát- stanné právo/Heydrichiáda/ Protektorát- stanné právo/Heydrichiáda/ konec války- potrestání kolaborantů a nacistů konec války- potrestání kolaborantů a nacistů 1948= komunisté- trest smrti pověšením- M.Horáková = komunisté- trest smrti pověšením- M.Horáková =demokracie- zrušení trestu smrti /přijetí LZPS/ 1990=demokracie- zrušení trestu smrti /přijetí LZPS/

MUČÍRNY

Tresty smrti u nás Úkol: Zjisti, jakým způsobem se u nás v těchto letech popravovalo. Úkol: Zjisti, jakým způsobem se u nás v těchto letech popravovalo.

Nejbrutálnější kriminální případy a trest smrti u nás Jaroslav Papež Jaroslav Papež Miroslav Stehlík Miroslav Stehlík Václav Mrázek Václav Mrázek Olga Hepnarová Olga Hepnarová Jiří Straka- spartakiádní vrah Jiří Straka- spartakiádní vrah ….a další ….a další Zdroj : Zdroj :

Svět a trest smrti dnes 58 zemí si uchovalo trest smrti, ačkoliv mnohé z nich ho ve skutečnosti nepoužívají. 58 zemí si uchovalo trest smrti, ačkoliv mnohé z nich ho ve skutečnosti nepoužívají. Největší počet popravených vykazuje Čína - podle odhadu z roku 2008 jich bylo Největší počet popravených vykazuje Čína - podle odhadu z roku 2008 jich bylo V tomtéž roce se na druhém místě v umístil Írán (346 popravených), dále USA (111), Saudská Arábie (102) a Pákistán (36). V tomtéž roce se na druhém místě v umístil Írán (346 popravených), dále USA (111), Saudská Arábie (102) a Pákistán (36). Trest smrti je v USA vykonáván ve 13 státech. Trest smrti je v USA vykonáván ve 13 státech.

Kde se ve Spojených státech popravuje Zeleně vyznačené státy již trest smrti zrušily, žluté jej od roku 1976 nevykonaly, v červeně vybarvených státech se i nadále popravuje. Zeleně vyznačené státy již trest smrti zrušily, žluté jej od roku 1976 nevykonaly, v červeně vybarvených státech se i nadále popravuje. Zdroj: aktualne.centrum.cz/zahran... Zdroj: aktualne.centrum.cz/zahran...aktualne.centrum.cz/zahran...

DRUHY TRESTŮ SMRTI Rozpárání břicha Rozpárání břicha Smrtící půst Smrtící půst Pohřbení zaživa Pohřbení zaživa Harakiri Harakiri Ukřižování Ukřižování Kůl v těle Kůl v těle Rozčtvrcení a roztrhání Rozčtvrcení a roztrhání Estrapáda Estrapáda Garota Garota Upálení Upálení Pod pilou Pod pilou Stětí Stětí Gilotina Gilotina Elektrické křeslo Elektrické křeslo Plynová komora Plynová komora Smrtící injekce Smrtící injekce Pověšení Pověšení Zastřelení Zastřelení Ukamenování Ukamenování

Harakiri = starojaponský způsob sebevraždy rozpáráním břicha = starojaponský způsob sebevraždy rozpáráním břicha = později bylo přiřazeno japonským letcům a jejich sevražedným utokům na letecké lodě = později bylo přiřazeno japonským letcům a jejich sevražedným utokům na letecké lodě

Estrapáda Estrapádu vynalezli v Itálii, kde jí říkali „urlo“, což znamená „sténání, řvaní bolestí“. Estrapádu vynalezli v Itálii, kde jí říkali „urlo“, což znamená „sténání, řvaní bolestí“. Používala se hlavně na Sicílii, na Sardinii. Ve Francii byla zavedena v 16.st. a používala se hlavně k trestání příslušníků vojenského stavu. Při tomto trestu byl odsouzený vytažen provazem procházejícím pod rukama svázanýma za zády na vrchol stožáru nebo šibenice. Jakmile byl nahoře, nechali ho spadnout, ale ne až na zem. Nárazem při zastavení pádu těla se odsouzenci vykloubily ruce. Někdy kati vymýšleli rafinované zostření trestu. Odsouzence bylo třeba na nohy přivázáno závaží od 60 do 125kg, aby náraz byl ještě prudší. V tomto případě se vykloubily nejen ruce, ale i nohy. U nejtěžších závaží se trestanému leckdy roztrhlo břicho a vnitřnosti vyhřezly… Používala se hlavně na Sicílii, na Sardinii. Ve Francii byla zavedena v 16.st. a používala se hlavně k trestání příslušníků vojenského stavu. Při tomto trestu byl odsouzený vytažen provazem procházejícím pod rukama svázanýma za zády na vrchol stožáru nebo šibenice. Jakmile byl nahoře, nechali ho spadnout, ale ne až na zem. Nárazem při zastavení pádu těla se odsouzenci vykloubily ruce. Někdy kati vymýšleli rafinované zostření trestu. Odsouzence bylo třeba na nohy přivázáno závaží od 60 do 125kg, aby náraz byl ještě prudší. V tomto případě se vykloubily nejen ruce, ale i nohy. U nejtěžších závaží se trestanému leckdy roztrhlo břicho a vnitřnosti vyhřezly…

GAROTA Garota je způsob popravy, který se používal v Portugalsku, Španělsku. Dnes se již pravděpodobně nikde pomocí garoty nepopravuje. Garota je nástroj používaný k popravě zardoušením. Odsouzenec sedí na lavici a je opřen o kůl. Na kůlu je připevněn železný kruh (obojek), který odsouzenci svírá krk. Obojek je pomalu utahován šroubem, dokud se odsouzenec neudusí. Garota je způsob popravy, který se používal v Portugalsku, Španělsku. Dnes se již pravděpodobně nikde pomocí garoty nepopravuje. Garota je nástroj používaný k popravě zardoušením. Odsouzenec sedí na lavici a je opřen o kůl. Na kůlu je připevněn železný kruh (obojek), který odsouzenci svírá krk. Obojek je pomalu utahován šroubem, dokud se odsouzenec neudusí.popravyPortugalskuŠpanělskupopravyPortugalskuŠpanělsku

GILOTINA =je popravčí stroj, využívaný nejvíce v době Francouzské revoluce. Odsouzencovu hlavu stíná železná sekera s šikmým ostřím. Poměrně značná hmotnost sekery zajišťuje dostatečnou razanci jejího dopadu. Poprava gilotinou je vedle popravy mečem jedním ze základních způsobů dekapitace neboli stětí. =je popravčí stroj, využívaný nejvíce v době Francouzské revoluce. Odsouzencovu hlavu stíná železná sekera s šikmým ostřím. Poměrně značná hmotnost sekery zajišťuje dostatečnou razanci jejího dopadu. Poprava gilotinou je vedle popravy mečem jedním ze základních způsobů dekapitace neboli stětí.

Elektrické křeslo je zařízení sloužící k popravě pomocí elektrického proudu. Tento způsob popravy je používán především ve Spojených státech. je zařízení sloužící k popravě pomocí elektrického proudu. Tento způsob popravy je používán především ve Spojených státech.popravěelektrického proudu Spojených státechpopravěelektrického proudu Spojených státech Odsouzenec je připoután ke dřevěné židli. Na hlavu a nohy mu jsou přiloženy elektrody, které jsou navlhčeny slaným roztokem. Místa dotyku s elektrodami jsou oholena, aby se co nejvíce zmenšil elektrický odpor. Odsouzenec je připoután ke dřevěné židli. Na hlavu a nohy mu jsou přiloženy elektrody, které jsou navlhčeny slaným roztokem. Místa dotyku s elektrodami jsou oholena, aby se co nejvíce zmenšil elektrický odpor.elektrody elektrický odporelektrody elektrický odpor

Plynová komora Plynová komora je zařízení určené k zabíjení lidí nebo zvířat, jedná se o uzavřenou místnost do které se vhání jedovatý nebo uspávací plyn. Plynové komory se pro popravy v USA začaly užívat začátkem 20. let 20. století. Během holocaustu velké plynové komory pro hromadné zabíjení užívalo nacistické Německo a Nezávislý stát Chorvatsko jako součást genocidy. Plynová komora je zařízení určené k zabíjení lidí nebo zvířat, jedná se o uzavřenou místnost do které se vhání jedovatý nebo uspávací plyn. Plynové komory se pro popravy v USA začaly užívat začátkem 20. let 20. století. Během holocaustu velké plynové komory pro hromadné zabíjení užívalo nacistické Německo a Nezávislý stát Chorvatsko jako součást genocidy.

Smrtící injekce V roce 1977 se stala Oklahoma V roce 1977 se stala Oklahoma1977Oklahoma1977Oklahoma prvním státem, který přijal prvním státem, který přijalstátem smrtící injekci jako možnost smrtící injekci jako možnost popravy. Tato metoda se popravy. Tato metoda se popravy začíná po světě rozšiřovat začíná po světě rozšiřovat (používá se minimálně v pěti státech světa), v USA je to nejčastější způsob popravy. (používá se minimálně v pěti státech světa), v USA je to nejčastější způsob popravy. USA Odsouzenec je připoután ke stolu. Dvě jehly (jedna záložní) jsou vpíchnuty do žil, obvykle na paži. Na signál dozorce je zvednuta záclona v přilehlé místnosti, ve které se nacházejí svědci. Potom je odsouzenci do žíly vpraven smrtící koktejl… Odsouzenec je připoután ke stolu. Dvě jehly (jedna záložní) jsou vpíchnuty do žil, obvykle na paži. Na signál dozorce je zvednuta záclona v přilehlé místnosti, ve které se nacházejí svědci. Potom je odsouzenci do žíly vpraven smrtící koktejl…jehlyžilsvědcijehlyžilsvědci

Pověšení = oběšení Postup používaný v USA. Den před popravou je odsouzenec zvážen a je provedena zkouška s pytlem písku o stejné hmotnosti. Je to k určení nezbytné délky pádu (provazu) pro zajištění rychlé smrti. Jestliže je provaz příliš dlouhý, může být vězeň dekapitován. Jestliže je provaz příliš krátký, může se vězeň dusit až 45 minut. Provaz (2 až 3 cm v průměru) musí být dostatečně natažen, aby nepružil. K zajištění hladkého průběhu je uzel u smyčky (oprátky) namazán mýdlem nebo voskem. Těsně před popravou jsou vězňovi zabezpečeny ruce a nohy, zavázány oči a je mu kolem krku umístěna smyčka (uzel za levým uchem). Je otevřen poklop a vězeň se propadne. Postup používaný v USA. Den před popravou je odsouzenec zvážen a je provedena zkouška s pytlem písku o stejné hmotnosti. Je to k určení nezbytné délky pádu (provazu) pro zajištění rychlé smrti. Jestliže je provaz příliš dlouhý, může být vězeň dekapitován. Jestliže je provaz příliš krátký, může se vězeň dusit až 45 minut. Provaz (2 až 3 cm v průměru) musí být dostatečně natažen, aby nepružil. K zajištění hladkého průběhu je uzel u smyčky (oprátky) namazán mýdlem nebo voskem. Těsně před popravou jsou vězňovi zabezpečeny ruce a nohy, zavázány oči a je mu kolem krku umístěna smyčka (uzel za levým uchem). Je otevřen poklop a vězeň se propadne.USA

Zastřelení =je rozšířený způsob popravy a postup se v každé zemi liší. Příčina i rychlost smrti jsou závislé na tom, kam je vězeň zasažen. Kulky vpálené do hlavy (např. Čína) způsobí poměrně rychlou smrt v důsledku velkého poškození mozkových tkání. =je rozšířený způsob popravy a postup se v každé zemi liší. Příčina i rychlost smrti jsou závislé na tom, kam je vězeň zasažen. Kulky vpálené do hlavy (např. Čína) způsobí poměrně rychlou smrt v důsledku velkého poškození mozkových tkání.popravyČínapopravyČína V Číně je odsouzenec donucen si kleknout. Jsou mu zavázány ruce za zády a je střelen zezadu do hlavy. V případě, že se jedná o veřejnou popravu, tak je někdy vězňovi silně utažen provaz kolem krku, aby nemohl křičet. V Číně je odsouzenec donucen si kleknout. Jsou mu zavázány ruce za zády a je střelen zezadu do hlavy. V případě, že se jedná o veřejnou popravu, tak je někdy vězňovi silně utažen provaz kolem krku, aby nemohl křičet.

Ukamenování = je způsob vykonání exekuce, kdy dav hází kameny na svázané oběti zabalené v dlouhém prostěradle = je způsob vykonání exekuce, kdy dav hází kameny na svázané oběti zabalené v dlouhém prostěradle často zahrabané v zemi. Oběť strašně trpí, není schopna se přilétajícím kamenům bránit. často zahrabané v zemi. Oběť strašně trpí, není schopna se přilétajícím kamenům bránit. Jelikož vrhané kameny mívají takové rozměry, aby oběť hned neusmrtily nebo naopak jí moc neublížily, bývá smrt dlouhá a mimořádně krutá. Přirozeně záleží na tom, kam dav dotyčného chudáka trefí. Většinou oběť umírá na poranění mozku, zástavu dýchání, vnitřní krvácení, úrazový a psychický šok nebo kombinaci výše uvedených zranění... Jelikož vrhané kameny mívají takové rozměry, aby oběť hned neusmrtily nebo naopak jí moc neublížily, bývá smrt dlouhá a mimořádně krutá. Přirozeně záleží na tom, kam dav dotyčného chudáka trefí. Většinou oběť umírá na poranění mozku, zástavu dýchání, vnitřní krvácení, úrazový a psychický šok nebo kombinaci výše uvedených zranění...

ARGUMENTY PRO Zastánci = RETENCIONISTÉ + Zastánci = RETENCIONISTÉ + „oko za oko“ „oko za oko“ Odstrašení pro ostatní Odstrašení pro ostatní Ochrana společnosti / může utéct z věznice/ Ochrana společnosti / může utéct z věznice/ Ekonomické náklady ve věznicích Ekonomické náklady ve věznicích

ARGUMENTY PROTI Odpůrci = ABOLICIONISTÉ - Odpůrci = ABOLICIONISTÉ - Není morální /kdo jinému nedal život, nesmí mu jej vzít/ Není morální /kdo jinému nedal život, nesmí mu jej vzít/ „odplata je špatná“ – akt msty „odplata je špatná“ – akt msty Poprava nevinných- justiční omyly Poprava nevinných- justiční omyly Žádný není humánní Žádný není humánní Lidi neodrazuje od páchání TČ Lidi neodrazuje od páchání TČ Smrt není nejhorším trestem. Nejhorším trestem je omezení svobody a čekání na smrt. Smrt není nejhorším trestem. Nejhorším trestem je omezení svobody a čekání na smrt. Amnesty International je za zrušení trestu smrti za všech okolností. Amnesty International je za zrušení trestu smrti za všech okolností.

OTÁZKY: 1. Charakterizuj trest smrti. 1. Charakterizuj trest smrti. 2. Vysvětli, kdy byl v našem státě trest smrti zrušen. 2. Vysvětli, kdy byl v našem státě trest smrti zrušen. 3. Vyjmenuj způsoby vykonání trestu smrti. 3. Vyjmenuj způsoby vykonání trestu smrti. 4. Vypracuj úvahu na téma : „ Trest smrti ano či ne?“ 4. Vypracuj úvahu na téma : „ Trest smrti ano či ne?“

ZDROJE: Martin Monesteir - Historie trestu smrti PHDr. Jindřich Francek - Zločin a trest v českých dějinách trestu-smrti-v-ceskych-zemich