Pavla Horáčková. Použitá literatura a zdroje  C. H. Lawrence, Dějiny středověkého mnišství (Centrum pro studium demokracie a kultury; Vyšehrad; 2001)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČECHY V DOBĚ KNÍŽECÍ.
Advertisements

RANÝ STŘEDOVĚK.
Liturgické knihy.
ŽIVOT ZA VLÁDY PRVNÍCH PŘEMYSLOVCŮ Pravidla hry Gabriela Mikulková
Románská kultura.
Umění raného středověku
Papež Benedikt XVI. v Česku září 2009 Papež Benedikt XVI. v Česku září 2009.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
ČESKÝ STÁT POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU
Sázavský Klášter.
Gotická kultura a vzdělanost
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Gotická kultura.
Raný středověk 5. – 11. století
Vítej na ministrantské schůzce
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Svatý Václav Původ Český kníže Václav I. byl synem knížete Vratislava a jeho manželky Drahomíry, která byla dcerou knížete Havolanů (polabští Slované).
Mgr. Michaela Psíková.
Počátky českého státu 4.ročník
RANÝ STŘEDOVĚK.
Vratislav II Petr Mrkvička.
PO ŠKOLE DO ŠKOLY Projekt OPVK č. CZ.1.07/1.1.32/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Přemyslovci Vláda přemyslovských knížat.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spytihněv II..
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Česká románská kultura
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
PAMÁTKY PRAHA.
První přemyslovští králové
Český stát za vlády Lucemburků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Křesťanská církev v raném středověku
Románská kultura.
ČECHY V DOBĚ KNÍŽECÍ.
Svatý Vojtěch.
Francká říše.
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY CLUNY A REFORMNÍ PROUDY V 10. STOLETÍ GREGORIÁNSKÉ REFORMY.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Církev ve středověku.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_171_O klášterech TÉMA: STŘEDOVĚK.
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Jeden den ve středověku Petr Košťál Tereza Večerková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
RANÝ STŘEDOVĚK. Úvod do středověku rozpad ŘŘ – neexistovala žádná ochrana hranic úpadek obchodu a řemesel, vzdělanosti a umění vznik nových států.
Klášter Vyšší Brod
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Druh učebního materiálu
Cyril a Metoděj biografie.
Hmotná kultura a každodenní život III
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Přemyslovská knížata Vlastivěda 4. ročník
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Francká říše.
Význam křesťanství ve středověku
ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH PO HUSITSKÝCH VÁLKÁCH
Transkript prezentace:

Pavla Horáčková

Použitá literatura a zdroje  C. H. Lawrence, Dějiny středověkého mnišství (Centrum pro studium demokracie a kultury; Vyšehrad; 2001)  J. N. Zeschick, Benediktini a benediktinky v Čechách a na Moravě (Benediktinské arciopatství sv. Vojtěcha a sv. Markéty; 2007)

Použitá literatura a zdroje  K. S. Frank, Dějiny křesťanského mnišství (Benediktinské arciopatství sv. Vojtěcha a sv. Markéty; 2003)   x.htm x.htm

Obsah  Sv. Benedikt  Řehole Benediktova  Benediktinské kláštery  Život mnichů v klášteře denní režim hierarchie  Závěr

Sv. Benedikt  Benedikt z Nursie  asi 480 – asi 550  za svého života obyčejný opat  málo lit. pramenů o něm a o jeho životě jsme závislí na Životě svatého Benedikta (asi 593/4), který sepsal papež Řehoř Veliký

Sv. Benedikt

 podle Řehoře se sv. Benedikt narodil ve střední Itálii  poslán na studie do Říma, kde se měl učit svobodným uměním  studia nedokončil a uprchl do malé vesnice asi 30 km od Říma, kde žil jako poustevník

Sv. Benedikt  postupně se kolem něho začali shromažďovat žáci  toto společenství se přesunulo na vrcholek Monte Cassino, kde byl vystavěn klášter určený pouze pro mnišský způsob života  sv. Benedikt strávil zbytek života na Monte Cassinu

Řehole Benediktova  sepsána sv. Benediktem v 6. století  nebyla jedinou řeholí, ale postupně se v západním světě stala nejsilnější (v Anglii koncem 7. stol., za vlády Karla Velikého jediná platná řehole v karolinské říši)  10./11. stol. je v západní církvi ŘB závazným zákoníkem

Řehole Benediktova  nejranější exemplář ŘB pravděpodobně zhotoven v Anglii roku 750 (nyní se nachází v univerzitní knihovně v Oxfordu)  další cenný opis se dochoval v St. Gallenu údajně pořízen z vlastního Benediktova rukopisu

Řehole Benediktova  ačkoli nejsou přímé důkazy, je zřejmé, že ŘB byla sepsána v průběhu několika let  ŘB se stává z úvodu a 73 kapitol  popisuje klášter jako zcela mnišské společenství, kde žijí mniši pod vedením opata, kterého si sami volí

Řehole Benediktova  od těch, kteří se chtěli stát členy, se požadoval rok v tzv. noviciátu  představa sv. Benedikta o klášterním životě byla velmi jasná a prostá společenství mnichů obývá sídlo (či několik budov) v jejich čele stojí opat (otec této společnosti)

Řehole Benediktova  sv. Benedikt sepsal pravidla pro společné žití mnichů a patrně počítal i s tím, že by se podle jeho řehole mohli řídit i jiné kláštery  sv. Benedikt ale nezaložil přímo „řád“

Benediktinské kláštery  Itálie – Monte Cassino leží nad Via Latina mezi Římem a Neapolí roku 577 bylo Monte Cassino vypleněno Langobardy a klášterní budovy vypáleny Mniši se rozptýlili po Itálii v Římě se vytvořili nové společenství ŘB v Římě oficiálně platná až od 10. století

Monte Cassino

Benediktinské kláštery  Francie – Cluny střední Francie (asi 80 km severně od Lyonu) založen roku 910 vévodou Vilémem I. Akvitánským

Cluny

Benediktinské kláštery  Čechy – klášter sv. Jiří na Pražském hradě založen asi v letech 973 – 976, kdy sestra knížete Boleslava II. Madla získala souhlas k založení o papeže první ženský klášter

Klášter sv. Jiří

Benediktinské kláštery  Čechy – Břevnov založen pražským biskupem Vojtěchem klášter získal dobré postavení a mnoho papežských privilegií uznán jako nejstarší mužský klášter v zemi

Břevnov

Benediktinské kláštery  Čechy – klášter na Ostrově založen roku 999 Boleslavem II.  Čechy – Sázavský klášter založen sv. Prokopem

Ostrov

Benediktinské kláštery  Morava – Rajhrad u Brna založen roku 1048 osídlen mnichy z Břevnova  Morava – Hradiště u Olomouce založen roku 1077/8 knížetem Otou Olomouckým a jeho manželkou Eufemií také osídlen břevnovskými mnichy

Rajhrad u Brna

Benediktinské kláštery  kolem roku 1140 se na našem území objevují i jiné řády – cisterciáci a premonstráti  některé benediktinské kláštery jsou dokonce mnichům odebrány (např. Želiv, Hradiště či klášter v Litomyšli) a předány premonstrátům a cisterciákům

Benediktinské kláštery  v polovině 12. stol. jsou založeny další tři kláštery pro benediktinky  ve 14. stol. za vlády Karla IV. jsou benediktini podporováni (jsou zakládány další kláštery)

Mnichův život podle Řehole  cílem mnišského života podle Řehole bylo bezvýhradné přijmutí Boha a zbavení se smyslovosti a svéhlavosti  proto ŘB stanovovala přesný denní režim, který se skládal z manuální práce, modliteb a studia  základem byla přísná kázeň

Mnichův život podle Řehole  Řehole povolovala 8 hodin spánku v zimě a 6 v létě  maso bylo zakázáno (výjimkou byli nemocní) jídlo se skládalo z vařené zeleniny, chleba a slabého vína

Mnichův život podle Řehole  hlavní povinností v klášteře byla společná modlitba – celý denní režim byl modlitbám přizpůsoben  ještě v době před sv. Benediktem se v každém větším kostele konaly ranní a večerní veřejné modlitby - laudy

Mnichův život podle Řehole  za života sv. Benedikta bylo dotvořeno osm obřadů: kolem 2. hodiny ranní se zpívaly viligie nebo nokturny (později se jim říkalo matutinum) laudy se zpívaly za prvního světla a pak následovaly (relativně krátké) denní zpívané obřady a večerní nešpory

Mnichův život podle Řehole  kromě modliteb byl mnichův život rozdělen mezi manuální práci a četbu nebo studium letní rozpis zahrnoval cca 7 hodin práce a 3 hodiny četby v zimě se „pracovní“ doba krátila a čas pro čtení prodlužoval

Mnichův život podle Řehole  v létě povolovala Řehole mnichovi dvě jídla (brzy odpoledne a časně navečer)  v zimě bylo povoleno pouze jedno jídlo (kolem půl třetí odpoledne)  mniši nesměli při jídle mluvit mlčení v podstatě platilo po celý den, zvlášť při nočních modlitbách jídelna se nazývá refektář

Mnichův život podle Řehole  sv. Benedikt kladl velký důraz na práci práce udržovala mnicha v pokoře a pro klášter byla ekonomicky výhodná  v pozdějších stoletích byla tato konstrukce narušena (kláštery byly bohatší a větší a mniši byli zaneprázdněni jejich řízením)

Mnichův život podle Řehole  dalším důvodem úbytku manuální práce byly změny v liturgických obřadech byla přidána kapitulní mše  v 9. stol. to byli právě benediktini, kdo udržovali starověkou a středověkou kulturu většina knihovních fondů v klášterech pocházela z darů a z vlastních skriptorií

Mnichův život podle Řehole  Řehole umožňovala vstoupit do řádu všem mužům ze všech společenských vrstev požadavkem ale byla většinou znalost čtení a psaní, což specifikovalo společenskou skupinu kláštery byly finančně vydržovány většinou panovníky a šlechtou (tedy cílovou skupinou byli muži z této vrstvy)

Mnichův život podle Řehole  denní režim se většinou lišil klášter od kláštera  představím Vám denní režim mnicha žijícího na konci 11. století (důvodem je množství literárních pramenů dochovaných z této doby)

Život mnichů v klášteře Denní režim:  všichni mniši spali v jedné místnosti (dormitář) kompletně oblečeni kromě škapulíře a kukuly benediktinský mnišský oděv tvoří tunika/dlouhá košile, kukula/plášť a škapulíř/pruh látky s otvorem pro hlavu) novici spali odděleně od mnichů

Život mnichů v klášteře  mezi 2. a 3. hodinou ráno se mniši shromáždili k kněžišti, kde zpívali noční obřady  poté se společnost odebrala do kostela zpívat první modlitbu dne – primu  po (asi dvouhodinové) pauze následovala tercie – bohoslužba třetí hodiny (kolem deváté hodiny ranní)

Život mnichů v klášteře  pro tercii se mniši zabývali prací, četbou nebo jinými věcmi, které jim byly přikázány  kolem třetí hodiny odpoledne se zpívaly sexta a nona  večerním obřadem byly nešpory (delší než denní modlitby)

Život mnichů v klášteře  den končil krátkou modlitbou nazývanou komplementář  v 11. stol. se pak dále konaly modlitby za zemřelé a všechny svaté  také se konaly dvě mše: ranní (hned po tercii) a velká mše (po sextě) kromě těchto dvou velkých mší dále probíhaly soukromé mše

Život mnichů v klášteře  po ranní mši se společnost sešla v kapitulní síni (což bylo vedle kněžiště druhé nejdůležitější shromaždiště)  mniši zde seděli podél zdí, v čele seděl opat nebo převor  byla přečtena daná kapitola z Řehole (odtud název kapitulní síň)

Život mnichů v klášteře  po četbě představený kázal či promlouval a mohlo se také debatovat  důležitá byla práce ve skriptoriu, kde mniši rozmnožovali knihy, zajišťovali gramatiky pro vzdělávání a „kopírovali“ jednotlivé knihy pro zvětšení fondu knihovny

Život mnichů v klášteře  ve skriptoriu také mniši psali své vlastní práce  panovníci často klášterní skriptoria využívali pro svou potřebu – mniši pro ně psali různé oficiální dopisy a listiny

Život mnichů v klášteře  Řehole přikazovala mlčenlivost, a proto mniši vytvořili propracovaný systém znaků, kterými se domlouvali, aniž by porušili mlčenlivost  při společném stravování mniši dovedli požádat o chléb, rybu či mléko stanovenými znaky

Život mnichů v klášteře  celá komunita dělala všechno společně – včetně mytí pro holení byl vyhrazen čas v předvečer hlavních svátků ŘB zdůrazňovala, že koupání je zvyk, který je nutno omezit (výjimku tvořili nemocní) koupel se nařizovala třikrát ročně (před vánočními, velikonočními a svatodušními svátky)

Život mnichů v klášteře Klášterní hierarchie :  mnich pověřený nějakým úkolem se nazýval obedienciář  opat měl často závazky k panovníkovi či k papežovi, a proto byl mimo klášter  vedením kláštera tedy opat pověřil převora větší kláštery měly i několik převorů

Život mnichů v klášteře  hlídači – „cirkátoři“ zajišťovali v areálu opatství pořádek  precedor – kantor odpovídal za školení mnichů v kostelním zpěvu a odpovídal za chod bohoslužeb a skriptoria  sakristián pečoval o budovu kostela, o oltáře, svěcené nádoby a relikviáře

Život mnichů v klášteře  mistr noviců měl na starost novice a jejich vzdělávání  almužník měl dohled nad přidělováním potravin chudým  mnich – komorník zajišťoval oděvy pro bratry

Život mnichů v klášteře  správce klášterního sklepa se staral o potraviny a nápoje  infirmář měl dohled nad klášterním komplexem pro staré a nemohoucí mnichy  mistr hostí byl ve velkých klášterech a staral se o hosty

Klášterní hierarchie opat převor sakristián, cirkátor, precedor, mistr noviců, almužník, komorník, správce kl. sklepa, mistr hostí, infirmář

Závěr Podmínky pro přijetí do řádu rajhradských benediktinů:  Kandidát musí být fyzicky i psychicky zdravý.  Musí mít na matrice potvrzeno, že neuzavřel žádné manželství, dále musí mít doloženo potvrzení o křtu a biřmování.

Závěr  Kandidát musí mít ukončené vzdělání.  Po nástupu žije tři měsíce v mnišské komunitě jako host. Pokud se rozhodne zůstat, zažádá o vstup do kandidatury, ve které setrvá jeden rok.

Závěr  Po kandidatuře nastupuje bratr do ročního noviciátu (rajhradská komunita je velmi malá, takže jsou bratři posíláni do pražského arciopatství Břevnov nebo do rakouského opatství Göttweig).  Po noviciátu může bratr jít studovat vysokou školu nebo zůstává v Rajhradě.

Závěr  Po třech letech složí mnišské sliby a stane se plnoprávným členem komunity.