Manažerská psychologie Management 12.11. 2013, Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Temperament Pavel Šuranský.
Rozdíly mezi osobnostmi
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
MOTIVACE.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Kejřová Psychologie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Transkript prezentace:

Manažerská psychologie Management , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.

Náplň přednášky Úvod do psychologie –Vznik a vývoj Osobnost a její vlastnosti –Vlastnosti –Temperament –Motivy –Charakter Test osobnosti na závěr strana 2

Vznik a vývoj psychologie Počátky vědecké psychologie spadají do 1. poloviny 19. století, současně s Fyzikou, biologií a sociologií a dalšími vědami. Psychologii řadíme svým základem mezi vědy přírodní ale současně i společenské strana 3

Determinace psychiky Člověk je sice definován jako společenská bytost, ale je také bytostí biologickou. Proto hovoříme o dvojí determinaci lidské psychiky –Biologické –sociální strana 4

Biologická determinace Základem je činnost centrální nervové soustavy (CNS) a nositelem všech vyšších funkcí je šedá kůra mozková. Biologické změny organismu jsou v těsné souvislosti se změnami psychickými a jsou i jejich příčinami. strana 5

Biologická determinace –O bezprostředním provázanosti psychických a biologických funkcí vypovídají tyto skutečnosti Vědomé psychické obsahy přímo závisí na funkční činnosti mozku Kvalita psychické činnosti přímo závisí na kvalitě mozkové kůry Úroveň psychického vývoje závisí na vývoji mozku strana 6

Biologická determinace –Rovněž dědičnost je jednou ze součásti biologické determinace psychiky –Vliv dědičnosti na psychiku jedince se však zjišťuje velmi těžce, protože nelze spolehlivě zjistit vliv prostředí –Nejvýraznější vliv dědičnosti můžeme zaznamenat u temperamentu a inteligence strana 7

Sociologická determinace Základními sociálními vlivy, které ovlivňují psychiku jsou především –Sociální skupiny –Jedinci –Rodina –Výchova –Prostředí ve kterém člověk vyrůstá Proces přejímání vlastností od výše zmíněných skupin se nazývá socializací strana 8

Klasifikace psychických jevů Psychické procesy (poznávací) –Jsou pro člověka zdrojem informací o okolním světě. Jedná se především o vjemy, představy, fantazie, paměť, pozornost, myšlení a řeč Psychické vlastnosti Psychické stavy strana 9

Psychické procesy (poznávací) Vnímání – proces odrazu předmětů a jevů okolního světa, které v daný okamžik působí na naše smyslové orgány. Představa – je obraz předmětu nebo jevu, který v daný okamžik nevnímáme, ale předtím jsme jej vnímaly(paměťové představy) Pozornost – zaměření představy na určitý podmět. Může být bezděčná nebo záměrná strana 10

Psychické procesy (poznávací) Paměť je psychický proces, který umožňuje zachytit, uchovat a vybavit si poznatky, zážitky a zkušenosti. Paměť rozdělujeme na –Krátkodobou - nejčastěji položky, čísla, jména –Dlouhodobou – dle významu –Kódování (ulož do paměti) –Uchování (podrž v paměti) –Vybavování (Vybav z paměti) –Selhání paměti muže spočívat v selhání jakékoliv ze 3 stádií strana 11

Psychické procesy (poznávací) Myšlení – je nejvyšší formou poznávání a je založeno na postihovaní vztahů mezi předměty a jevy. Jedná se o zprostředkované a zobecněné poznání skutečnosti Produktem myšlení jsou: –Pojmy – podstatné vlastnosti předmětu, jsou nenázorné a jsou obecné, zvláštní a jedinečné –Soudy – postižení vztahu mezi pojmy. –Úsudky – postihování vztahů mezi soudy strana 12

Osobnost a její vlastnosti Osobnost –Pojem osobnosti je v psychologii chápán jako souhrn dispozic psychickým reakcím, který způsobuje, že v téže situaci reagují různí lidé různě –Osobnost člověka je jedinečná a neopakovatelná strana 13

Osobnost – psychický profil Je nutno zodpovědět 3 základní otázky –Co člověk chce? –Co člověk může? –Jaký člověk je(čím nebo kým je)? strana 14

Co člověk chce? To je otázka motivů, které tvoří vnitřní hnací síly činnosti člověka. Základ v těchto vnitřních, aktivizujících činitelů můžeme hledat v: –Potřebách –Návycích –Zájmech –Tužbách a ideálech strana 15

Co člověk může? –Jedná se o výklad toho, co jsou vlohy a schopnosti, ale také jeho znalosti, dovednosti, a zkušenosti –Některé z těchto předpokladů patří do přirozené psychologické výbavy člověka. Jsou to vlohy. –Součinnost vrozeného a získaného znázorňuje následující schéma. strana 16

Co člověk může? Dovednosti – aktuální, právě probíhají I Schopnosti – reálné v pohotovosti I Vlohy – vrozené, potencionální v bud. strana 17

Jaký člověk je (čím nebo kým je)? Jedná se o základní znaky a vlastnosti, které tvoří profil osobnosti člověka Jsou to vlastnosti charakterové, temperamentové Jsou to postoje a hodnoty člověka strana 18

Vlastnosti osobnosti Osobnost je souhrn vlastností člověka, kterým také říkáme rysy –Rys – je relativně setrvalý způsob jakým jímž se jedinec odlišuje od druhého. strana 19

Kategorie rysů osobnosti –Temperament – dispozice ke vzrušivosti –Schopnosti – dispozice k mentálním výkonům –Postoje – dispozice k hodnocení –Motivy – dispozice k zaměřování a energetické složce chování –Charakter – dispozice k jednání podle etických principů strana 20

Temperament –Hippokrates (4.sto před n.l.) –Je to energetická a afektivní složka našeho chování, charakterizuje dynamiku psychické činnosti člověka –Obecně se hovoří o silném vlivu dědičnosti, a díky tomu je rovněž obecně uznávaná relativní stálost temperamentu v průběhu života strana 21

Temperamentová typologie Cholerik –Je rychlý, prudký, výbušný, dráždivý, iniciativní, aktivní, neukázněný a konfliktní strana 22

Temperamentová typologie strana 23

Temperamentová typologie Sangvinik –Je živý, pohyblivý, rychle reaguje má události, má rád časté střídaní dojmů, někdy je povrchní, přelétavý, konfliktní strana 24

Temperamentová typologie strana 25

Temperamentová typologie Flegmatik – je pomalý, klidný, a vytrvalý, nespolečensky uzavřený a někdy až lenivý strana 26

Typy temperamentu strana 27

Temperamentová typologie Melancholik – velmi citlivý, lehce zranitelný, ukázněný, schopný hluboce prožívat i bezvýznamné události, plachý bázlivý, depresivní strana 28

Temperamentová typologie strana 29

Schopnosti Psychofyzické dispozice k výkonu se nazývají schopnosti. Všeobecně se ujalo dělení schopnosti na: –Obecné (primární) –Specifické (sekundární) strana 30

Schopnosti obecné Vjemové –senzorické, percepční Intelektové –rozumové, myšlenkové Psychomotorické –sila, průběh a přesnost pohybů strana 31

Schopnosti speciální Verbální Numerické Paměťové Umělecké Prostorová představivost Percepční pohotovost strana 32

Inteligence Pro soubor schopností obecných se ujal název Inteligence Měření inteligence –Již od začátku století se ujalo měření inteligence pomocí inteligenčních testů –Základem jsou mentální výkony, které jsou podle příslušných kritérií hodnoceny skórem, které je podkladem pro výpočet úrovně inteligence strana 33

Křivka normálního rozložení IQ strana 34

Rozložení inteligenčního kvocientu strana 35

Další typy inteligence Krom inteligence obecné existuje rovněž: Sociální inteligence –Schopnost moudrého jednání v mezilidských vztazích Emociální inteligence –Souhrn sebeuvědomění, intuice, nadšení a motivace, empatie a soc. cítění strana 36

Motivy Příčiny a důvody lidského chování, které mu dávají psychologický smysl, jsou nazývány motivy Jsou to funkční prvky osobnosti, které určují směr a intenzitu jejího chování. –Zaklad tvoří – pudy, potřeby, zájmy a ideály strana 37

Motivace Motivace má 2 základní složky, které fungují jednotně –Směřování k určitému cíli –Mobilizace určitého množství energie nutné k dosažení cíle Všechny motivy mají –Určitý směr, intenzitu, trvanlivost a určitou míru variability vzhledem k cílovému objektu strana 38

Motivace Druhů motivů je mnoho Zásadně se dělí na: –Biogenní či fyziologické, tedy motivy vyjadřující biologické potřeby –Sociogenní či psychogenní, tedy vyjadřující potřeby člověka jako sociální bytosti strana 39

Maslowova pyramida potřeb strana 40

Charakter V psychologii používáme pojem charakter ve dvojím smyslu a významu –V čistě psychologickém smyslu vyjadřuje „individuální zvláštnost člověka“ –Ve smyslu „morálního charakteru“ vyjadřuje pohotovost nebo naopak nedostatek pohotovosti člověka jednat podle určitých principů strana 41

Typy charakteru Nervózní – rychlé střídáni citů, náladový Sentimentální – emotivní,útěky do ústraní, pesimismus Cholerický – bohaté city, výbušný Vášnivý – dynamický, energický Sangvinický – extrovert, dobře se ovládá Apatický – stereotypní, sklesle naladěný Amorfní – vitálně a egoisticky založený, se slabými city a slabou aktivitou strana 42

A jaká osobnost jste Vy? Test charakteristiky na závěr strana 43

Děkuji za pozornost Použitá literatura –Manažerská psychologie, Helena Pavlíčková, KEY Publishing s.r.o., 2008, 77 s. ISBN strana 44