STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB LIDOVÁ PÍSEŇ Mgr. Eva Řebíčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
úkol 1 O Vánocích slavíme narození: A Santa Clause B Ježíška C Josefa D Boha.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Ludmila Durgalová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Romská kultura TÉMA: Romská.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
České národní obrození
České národní obrození
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Ústní lidová slovesnost - folklór
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_3D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6.
LIDOVÉ PÍSNĚ, FOLKLÓR Chodský folklór.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Antonín Dvořák ( ).
ANTONÍN DVOŘÁK.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Etapy českého národního obrození
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Já, písnička – zpěvník pro ročník
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
České národní obrození
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
lidová píseň Hudební výchova
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Spisovatelé dětské literatury
Exkurz do kultury dětí a mládeže
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník Číslo.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_15_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_13:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: léta 20.století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_02_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
České lidové písně 1. qDPSHndm K-rqOzGAs=PL94sct- 5PPf0UpjRRKnCO2gVQBCxSZLiC.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_17
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Hudební renesance v Čechách
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
HUDEBNÍ KVÍZY 1 VY_32_INOVACE_A01
Transkript prezentace:

STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB LIDOVÁ PÍSEŇ Mgr. Eva Řebíčková

ANOTACE Materiál slouží k prezentaci učiva o lidové písni. Údaje jsou uvedeny v bodech, které mohou posloužit učiteli jako osnova při výkladu učiva. Fakta jsou doplněny notovou dokumentací z vlastních zdrojů.

CHARAKTERISTIKA LIDOVÉ PÍSNĚ SPONTÁNNÍ ZPĚVNÍ ŽÁNR, JEHOŽ TVŮRCEM A NOSITELEM BYLY PŘEDEVŠÍM LIDOVÉ VENKOVSKÉ A MĚSTSKÉ VRSTVY SPONTÁNNÍ ZPĚVNÍ ŽÁNR, JEHOŽ TVŮRCEM A NOSITELEM BYLY PŘEDEVŠÍM LIDOVÉ VENKOVSKÉ A MĚSTSKÉ VRSTVY

KRAJOVÉ ODLIŠNOSTI LIDOVÉ PÍSNĚ LP SE LIŠÍ PODLE JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ A NÁRODŮ LP SE LIŠÍ PODLE JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ A NÁRODŮ LP SE LIŠÍ V RÁMCI JEDNOTLIVÝCH REGIONŮ A OBLASTÍ ČESKA LP SE LIŠÍ V RÁMCI JEDNOTLIVÝCH REGIONŮ A OBLASTÍ ČESKA LP SE LIŠÍ NEJEN SVÝMI TEXTY, ALE I PO HUDEBNÍ STRÁNCE LP SE LIŠÍ NEJEN SVÝMI TEXTY, ALE I PO HUDEBNÍ STRÁNCE

ZNAKY LIDOVÉ PÍSNĚ ÚSTNÍ TRADOVÁNÍ ÚSTNÍ TRADOVÁNÍ – šířily se ústní tradicí z generaci na generaci – šířily se ústní tradicí z generaci na generaci SPONTÁNNOST VZNIKU SPONTÁNNOST VZNIKU – souvisí s tradicí šíření ústním podáním – souvisí s tradicí šíření ústním podáním ANONYMNOST – AUTOR NEZNÁMÝ ANONYMNOST – AUTOR NEZNÁMÝ PROMĚNLIVOST, VARIABILNOST PROMĚNLIVOST, VARIABILNOST (VARIAČNÍ PROCES) (VARIAČNÍ PROCES)

VARIAČNÍ PROCES NA 1 TÉMA VZNIKALO NĚKOLIK VARIANT NA 1 TÉMA VZNIKALO NĚKOLIK VARIANT - někdo slyšel někde LP a když přišel domů, zjistil, že si pamatuje pouze melodii a slova si musel domyslet a obráceně - někdo slyšel někde LP a když přišel domů, zjistil, že si pamatuje pouze melodii a slova si musel domyslet a obráceně - proto vznikaly písně, které si byly velice podobné - proto vznikaly písně, které si byly velice podobné a) Stejná melodie, jiný text (Po valašsky od země, Pásly ovce valaši) a) Stejný text, jiná melodie (Halí belí)

A)STEJNÁ MELODIE, JINÝ TEXT PO VALAŠSKY OD ZEMĚ PÁSLI OVCE VALAŠI

B) STEJNÝ TEXT, JINÁ MELODIE HALÍ BELÍ

DRUHY LIDOVÝCH PÍSNÍ (DLE OBSAHU) VÝPRAVNÉ VÝPRAVNÉ MILOSTNÉ MILOSTNÉ VOJENSKÉ VOJENSKÉ PRACOVNÍ (písně pradlen, oráčů, PRACOVNÍ (písně pradlen, oráčů, sedláků) sedláků) DĚTSKÉ (ukolébavky, říkadla, DĚTSKÉ (ukolébavky, říkadla, rozpočítadla) rozpočítadla) OBŘADNÍ (svatební, pohřební, koledy) OBŘADNÍ (svatební, pohřební, koledy)

ZAŘAZENÍ LIDOVÝCH PÍSNÍ DO DRUHŮ DLE OBSAHU BUDE ZIMA BUDE MRÁZ – VÝPRAVNÁ BUDE ZIMA BUDE MRÁZ – VÝPRAVNÁ RÁDA, RÁDA – MILOSTNÁ RÁDA, RÁDA – MILOSTNÁ JÁ HUSÁREK MALÝ – VOJENSKÁ JÁ HUSÁREK MALÝ – VOJENSKÁ CO SEDLÁCI, CO DĚLÁTE – PRACOVNÍ CO SEDLÁCI, CO DĚLÁTE – PRACOVNÍ HRÁLO SI KOŤÁTKO – DĚTSKÁ HRÁLO SI KOŤÁTKO – DĚTSKÁ JAK SI KRÁSNÉ NEVIŇÁTKO -OBŘADNÍ JAK SI KRÁSNÉ NEVIŇÁTKO -OBŘADNÍ

VÝZNAM LIDOVÉ PÍSNĚ LP má vysoké umělecké hodnoty LP má vysoké umělecké hodnoty V LP se uchovala čeština v době národnostního a sociálního útlaku V LP se uchovala čeština v době národnostního a sociálního útlaku Z LP se rozvíjí národní hudební kultura Z LP se rozvíjí národní hudební kultura LP je základem repertoáru dětí předškolního a školního věku LP je základem repertoáru dětí předškolního a školního věku

SBĚRATELÉ LIDOVÝCH PÍSNÍ PAVEL JOSEF ŠAFAŘÍK PAVEL JOSEF ŠAFAŘÍK JOSEF DOBROVSKÝ JOSEF DOBROVSKÝ FRANTIŠEK LADISLAV ČELAKOVSKÝ FRANTIŠEK LADISLAV ČELAKOVSKÝ KAREL JAROMÍR ERBEN KAREL JAROMÍR ERBEN METODĚJ BAKALA METODĚJ BAKALA FRANTIŠEK BARTOŠ FRANTIŠEK BARTOŠ FRANTIŠKA KYSELKOVÁ FRANTIŠKA KYSELKOVÁ FRANTIŠEK SUŠIL FRANTIŠEK SUŠIL JAN KOLLÁR JAN KOLLÁR

SKLADATELÉ, KTEŘÍ SE INSPIROVALI LIDOVOU PÍSNÍ LEOŠ JANÁČEK LEOŠ JANÁČEK BOHUSLAV MARTINŮ BOHUSLAV MARTINŮ VÍTĚZSLAV NOVÁK VÍTĚZSLAV NOVÁK ANTONÍN DVOŘÁK ANTONÍN DVOŘÁK BELA BARTÓK BELA BARTÓK JOHANNES BRAHMS JOHANNES BRAHMS BEDŘICH SMETANA BEDŘICH SMETANA EDVARD GRIEG EDVARD GRIEG FERENC LISZT FERENC LISZT

LIDOVÁ PÍSEŇ X UMĚLÁ PÍSEŇ LIDOVÁ PÍSEŇ – AUTOR JE NEZNÁMÝ, LIDOVÁ PÍSEŇ – AUTOR JE NEZNÁMÝ, VĚTŠINOU ZAZNAMENÁNA POUZE OBLAST, ZE KTERÉ PÍSEŇ POCHÁZÍ VĚTŠINOU ZAZNAMENÁNA POUZE OBLAST, ZE KTERÉ PÍSEŇ POCHÁZÍ X UMĚLÁ PÍSEŇ – AUTOR JE ZNÁMÝ UMĚLÁ PÍSEŇ – AUTOR JE ZNÁMÝ

ZÁVĚREČNÉ SHRNUJÍCÍ ÚKOLY CHARAKTERIZUJTE LIDOVOU PÍSEŇ CHARAKTERIZUJTE LIDOVOU PÍSEŇ UVEĎTE ZNAKY LIDOVÉ PÍSNĚ UVEĎTE ZNAKY LIDOVÉ PÍSNĚ VYSVĚTLETE VARIAČNÍ PROCES + KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY VYSVĚTLETE VARIAČNÍ PROCES + KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY UVEĎTE DRUHY LIDOVÝCH PÍSNÍ UVEĎTE DRUHY LIDOVÝCH PÍSNÍ V ČEM SPATŘUJEME VÝZNAM LIDOVÉ PÍSŇOVÉ TVORBY V ČEM SPATŘUJEME VÝZNAM LIDOVÉ PÍSŇOVÉ TVORBY KDO SE ZABÝVAL SBĚRATELSKOU ČINNOSTI LIDOVÝCH PÍSNÍ KDO SE ZABÝVAL SBĚRATELSKOU ČINNOSTI LIDOVÝCH PÍSNÍ KTEŘÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ SE NECHALI ISNPIROVAT LIDOVOU PÍSNÍ KTEŘÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ SE NECHALI ISNPIROVAT LIDOVOU PÍSNÍ VYSVĚTLETE ZÁSADNÍ ROZDÍL MEZI PÍSNÍ LIDOVOU A UMĚLOU VYSVĚTLETE ZÁSADNÍ ROZDÍL MEZI PÍSNÍ LIDOVOU A UMĚLOU

URČETE DRUH LIDOVÉ PÍSNĚ ČERNÉ OČI ČERNÉ OČI RÁDA, RÁDA RÁDA, RÁDA CIB, CIB, CIBULENKA CIB, CIB, CIBULENKA BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ VESELÉ VÁNOČNÍ HODY VESELÉ VÁNOČNÍ HODY HRÁLO SI KOŤÁTKO HRÁLO SI KOŤÁTKO OKOLO FRÝDKU OKOLO FRÝDKU POD NAŠÍM OKÝNKEM POD NAŠÍM OKÝNKEM JÁ HUSÁREK MALÝ JÁ HUSÁREK MALÝ ACH SYNKU, SYNKU ACH SYNKU, SYNKU CO SEDLÁCI CO SEDLÁCI

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ ÚKOLU VOJENSKÁ VOJENSKÁ MILOSTNÁ MILOSTNÁ DĚTSKÁ DĚTSKÁ VÝPRAVNÁ VÝPRAVNÁ OBŘADNÍ OBŘADNÍ DĚTSKÁ DĚTSKÁ MILOSTNÁ MILOSTNÁ VÝPRAVNÁ VÝPRAVNÁ VOJENSKÁ VOJENSKÁ PRACOVNÍ PRACOVNÍ

POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE HORÁK JIŘÍ: Naše lidová píseň, Praha 1946 HORÁK JIŘÍ: Naše lidová píseň, Praha 1946 JANÁČEK LEOŠ: O lidové písni a lidové hudbě, Praha 1955 JANÁČEK LEOŠ: O lidové písni a lidové hudbě, Praha 1955 ÚLEHLA VLADIMÍR: Živá píseň, Praha 1949 ÚLEHLA VLADIMÍR: Živá píseň, Praha 1949 Notová dokumentace: Vlastní tvorba autora Notová dokumentace: Vlastní tvorba autora