Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L-1-005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Historické prameny.
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Úvod do vyučování dějepisu
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Česká republika – Praha VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_Česká republika Praha Dětský domov, Základní škola, Střední škola Duchcov, Školní 1, příspěvková organizace.
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.5 Naše obec Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Významné postavy rodu Přemyslovců OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Opakujeme dějepis na II. stupni. LUCEMBURKOVÉ - TESTÍK: Název: Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: Autor: Mgr. Soňa Blažková ZŠ Choltice.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_03 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
Londýn II.- oblasti cestovního ruchu Mgr. Simona Steinbauerová Zeměpis cestovního ruchu Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_1304_romantismus Téma: Romantismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Místní části Veselí nad Moravou - Veselí nad Moravou vlajka znak
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Geografie náboženství
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
Středočeský kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VZINIK ČESKÉHO STÁTU A VLÁDA PRVNÍCH PŘEMYSLOVSKÝCH KNÍŽAT
VY_32_INOVACE_14_Praha – hlavní město ČR Vlastivěda pro 4. a 5. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
I. Starověké středomoří
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Úvod do dějepisu HISTORICKÉ PRAMENY 6.ROČNÍK.
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŽIVOT ZA VLÁDY PRVNÍCH PŘEMYSLOVCŮ
Středověká literatura
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Gymnázium Brno-Řečkovice, Terezy Novákové 2
ŠKOPKOVÁ HELENA, ZŠ HORNÍ SLAVKOV VY_32_INOVACE_257_PRAHA
REKVALIFIKAČNÍ ARCHIVNÍ KURZ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Historické prameny a pomocné vědy historické
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Člověk a jeho svět 3. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Svitavské památky – sochařství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Vznik a vývoj písma TÉMATICKÝ CELEK:
Druh učebního materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Bakalářské studium archivnictví samostatný obor maior minor
Autor: Mgr. Božena Andrašková
REKVALIFIKAČNÍ ARCHIVNÍ KURZ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L-1-005

Dějepis = historie = ● vědní obor i školní předmět ● zkoumá minulé události, jejich příčiny, průběh, důsledky

Dělení: podle prostoru ● národní (české) ● světové

Dělení: podle oborů ● politické ● vojenské ● umění ● vědy a techniky ●...

Dělení: podle času = periodizace dějin

pravěk

Periodizace dějin: ● pravěk ● od nejstarších dob do vzniku prvních států ● 3 mil. - 3 tis. př. n. l.

starověk

Periodizace dějin: ● starověk ● od prvních písemných zpráv do pádu ZŘ říše ● 3 tis. př. n. l n.l.

středověk

Periodizace dějin: ● středověk ● od pádu ZŘ říše do objevení Ameriky ● 476 n. l

novověk

Periodizace dějin: ● novověk ● od objevení Ameriky do první světové války ●

moderní dějiny

Periodizace dějin: ● moderní dějiny ● od první světové války do současnosti ● 1914 – 20.. ?

Úkol: Zařaď letopočet do století: ● ● 44 př. n. l.- ● ● 476- ● ●

Úkol: řešení ● stol. ● 44 př. n. l.- 1. stol. př. n.l. ● stol. ● stol. ● stol. ● stol.

Zdroje informací – historické prameny: ● a) hmotné ● př. kosterní pozůstatky, střepy nádob,...

Zdroje informací – historické prameny: ● Kde se uchovávají hmotné prameny? ● v muzeu

Zdroje informací – historické prameny: ● b) písemné ● př. listiny, kroniky, smlouvy,...

Zdroje informací – historické prameny: ● Kde se uchovávají písemné prameny? ● v archivech a knihovnách

Zdroje informací – historické prameny: ● c) umělecké předměty ● obrazy, sochy,... ● uchovávají se a vystavují v galeriích

Zdroje informací – historické prameny: ● d) historické a kulturní objekty ● kostely, kláštery, hrady, zámky,....

Pomocné vědy historické: ● a) archeologie – nejstarší památky

Pomocné vědy historické: ● b) heraldika – erby

Pomocné vědy historické: ● c) genealogie - rodokmeny

Pomocné vědy historické: ● d) numizmatika – mince a platidla

Kontrolní test: 1) Co je to historie? 2) Jak periodizujeme dějiny? 3) Kterými odvětvími se zabývá historie?

Kontrolní test: 4) Uveď příklad hmotného pramene: 5) Uveď příklad písemného pramene:

Kontrolní test: 6) Kde v okolí se nachází nejbližší archiv, muzeum, galerie? 7) Které historické památky v okolí znáš?

Odkazy k obrázkům: ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● Maria.jpg ●

Odkazy k obrázkům: ● ● ● ● ● ● ● _Mihulka.jpg/800px-Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad_-_Mihulka.jpg _Mihulka.jpg/800px-Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad_-_Mihulka.jpg ● ● ● ● ● ● ●

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský BrodOB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L-1-005