Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Digitální učební materiál
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Proč je ropa tak důležitá?
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
ROPA.
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_052_Sacharidy - disacharidy Ch_052_Přírodní látky_Sacharidy - disacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Ch_018_Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Ch_018_Chemické reakce_ Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kvašení Ch_057_Přírodní látky_Kvašení Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_026_Uhlovodíky Ch_026_Uhlovodíky_Uhlovodíky Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_042_Ketony Ch_042_Deriváty uhlovodíků_Ketony Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_034_Průmyslově vyráběná paliva Ch_034_Paliva_Průmyslově vyráběná paliva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ch_025_Uhlík Ch_025_Uhlovodíky_Uhlík Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ch_019_Chemická reakce_Redoxní reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Ch_041_Deriváty uhlovodíků_Aldehydy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva 9.ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje, vysvětluje učivo - paliva.  Je určen pro předmět chemie a ročník devátý.  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Novotný,P., za kolektiv. Chemie pro 9.ročník základní školy, SPN a.s., Praha 1998.

FOSILNÍ PALIVO – R O P A

Ropa (dříve nazývaná „nafta“), je směs sloučenin uhlíku a vodíku – uhlovodíků. Složení ropy je různé podle naleziště, která jsou v hloubkách až 8 kilometrů pod zemským povrchem.

Ropa je nejčastěji hnědá až černá olejovitá kapalina s typickým zápachem. Ve vodě je nerozpustná, její hustota je menší než hustota vody. Zpracováním, výzkumem a využitím ropy se zabývá petrochemie.

Česká ropa - jeji těžba a úprava o

Těžba ropy se provádí vrty do zemské kůry. V současnosti se rozšiřuje těžba ropy z vrtů do mořského dna. ● Ropná rafinérie ● Pumpa na těžbu ropy ● Ropná plošina

Vytěžená ropa se nejdříve zbavuje hrubých příměsí a vody. Potom se zpracovává metodou frakční destilace v průmyslových destilačních kolonách. Během frakční destilace se na základě rozdílné teploty varu oddělují v destilační koloně směsi uhlovodíků s blízkou teplotou varu, tzv. frakce.

Frakční destilací ropy v koloně pro destilaci za atmosférického tlaku se získávají: - plynné produkty (používají se jako chemické suroviny a paliva, např. směs propan-butan) - benzin (používá se jako palivo do zážehových motorů automobilů, jako rozpouštědlo nečistot, barev a laků) - petrolej (používá se jako palivo proudových a tryskových letadel, jako rozpouštědlo, ke svícení aj.) - plynový olej (používá se ve směsi s petrolejem pod názvem motorová nafta pro Dieslovy motory v traktorech a automobilech, uplatňuje se jako topná nafta v průmyslu i domácnostech) - mazut (používá se k topení, např. v teplárnách a na lodích, nebo se dále destiluje)

Kolona pro vakuovou destilaci umožňuje oddělit složky směsi, které mají za atmosférického tlaku vysoké teploty varu. Vakuovou destilací se z mazutu (zbytek z atmosférické kolony) získávají především: - minerální oleje: lehký, střední, těžký (používají se jako mazadla do strojů; z olejů se získává parafín a vazelína) - asfalt (úprava povrchu vozovek; ve stavebnictví jako izolační materiál)

Destilační kolona Ropné frakce: ● Plyn - topné plyny, LPG, propan-butan, t opení, vaření ● Benzin - pohonné hmoty pro spalovací motory ● Petrolej - pohonné hmoty pro letadla ● Plynový olej - motorová nafta pro Dieselovy motory, vytápění domů ● Mazut - pohonné hmoty pro lodní motory a palivo pro teplárny

Ropa se po pevnině přepravuje ropovody, po mořích tankery. d

Ropovody v ČR:

Případný únik ropy může způsobit ekologickou katastrofu. e

Ve druhých písmenech značek prvků je ukrytý název fosílie, která patří k nejvýznamnějším surovinám současné doby: a) Prvek 3.periody PSP, který patří mezi vzácné plyny b) Prvek 7.periody PSP, který byl nazván podle vynálezce dynamitu c) Prvek, jehož atomy mají 93 protonů d) Prvek 4.periody s dvoumi valenčními elektrony

Ve druhých písmenech značek prvků je ukrytý název fosílie, která patří k nejvýznamnějším surovinám současné doby: a) Prvek 3.periody PSP, který patří mezi vzácné plyny A r b) Prvek 7.periody PSP, který byl nazván podle N o vynálezce dynamitu c) Prvek, jehož atomy mají 93 protonů N p d) Prvek 4.periody s dvoumi valenčními elektrony C a

Doplňte chybějící frakci získanou z ropy nebo její využití: Frakce ● benzin ● plynový olej ● petrolej Využití ● topení, vaření ● povrchová úprava silnic ● mazadla do strojů

Doplňte chybějící frakci získanou z ropy nebo její využití: Frakce ● plyn ● benzin ● asfalt ● plynový olej ● petrolej ● minerální oleje Využití ● topení, vaření ● pohonné hmoty pro spalovací motory ● povrchová úprava silnic ● motorová nafta ● pohonné hmoty pro letadla ● mazadla do strojů

Vyřešením osmisměrky se dozvíte, že: Neobnovitelný zdroje energie … …..... Cu, havárie, voda, surovina, ložisko, plyn, tankery, ekologie, oleje, neon, zemní plyn, Au, elektrolyt, uran, uhlí, zdroje, černá, vitr, čich, iont, uhlík, tuha, Re, líh, Au, Fe, He H V O D A N I V O R U S Y A Č L J E K O L O G I E R V I E L E K T R O L Y T E Á CH J R V E Í A U H L Í K R Z E M N Í P L Y N O E N I O N T R Á T U H A A F A E J O R D Z O R P U C R T O K S I Ž O L Í H A H E U

Vyřešením osmisměrky se dozvíte, že: Neobnovitelný zdroje energie je ropa. Cu, havárie, voda, surovina, ložisko, plyn, tankery, ekologie, oleje, neon, zemní plyn, Au, elektrolyt, uran, uhlí, zdroje, černá, vitr, čich, iont, uhlík, tuha, Re, líh, Au, Fe, He H V O D A N I V O R U S Y A Č L J E K O L O G I E R V I E L E K T R O L Y T E Á CH J R V E Í A U H L Í K R Z E M N Í P L Y N O E N I O N T R Á T U H A A F A E J O R D Z O R P U C R T O K S I Ž O L Í H A H E U

POUŽITÉ ZDROJE: ● Základy chemie 2. Praha: Fortuna, ISBN ● Obr.6: Ropa. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Ropovod. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.5: Ropovod Ingolstadt. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.7: Tanker. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Ekologické katastrofy - ropa. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.1: Stock Image: Oil extraction bottle brush. Vector scheme. [online] [cit ]. Dostupné z: extraction-bottle-brush-vector-scheme-image ● Obr.2, 3, 4: Benzín. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ●

POUŽITÉ ZDROJE: ● Obr.8: Stock Vector: Vector oil and petroleum. [online] [cit ]. Dostupné z: petroleum-icon-set-image ● Obr.9: Stock Vector: Fractional distillation of crude oil. [online] [cit ]. Dostupné z: fractional-distillation-crude-oil-labeled-diagram-image ● Česká ropa je sladká. Podívejte se, jak se těží a upravuje. [online] [cit ]. Dostupné z: ●