ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
START.
Vznik ropy vysvětlují dvě navzájem si odporující teorie
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Frakce získané destilací ropy
surová nafta, zemní olej
Opec.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Ropa a zemní plyn.
Jméno a příjmení: Lucie Šťástková Třída: ACH 4
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Digitální učební materiál
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Světležlutá až černá kapalina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Proč je ropa tak důležitá?
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UHLÍ.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_ 19_ROPA ZŠ A MŠ JILEMNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martina Chlumová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vypracoval: Viktor Andrianov
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

ROPA a ZEMNÍ PLYN

ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H, S, O a N   hustota v rozmezí 0,730 až 1 g/cm³ - „plave na vodě“   druhy: ▪ dle hustoty - lehká (light) - středně těžká - těžká (heavy) ▪ dle obsahu S - „sladká“ (sweet) - relativně málo síry - „kyselá“ (sour) - více než 0,5 % síry

VZNIK ROPY   anorganický původ ropy   zastáncem teorie – D. I. Mendělejev   ropa vznikla působením přehřáté páry na karbidy těžkých kovů v dobách, kdy se vyskytovaly blízko zemského povrchu   organický původ ropy   zastánci teorie - většina vědců   z prehistorických živočišných a rostlinných zbytků, podrobených rozkladu - vlivem tepla a tlaku se přeměnily nejprve na kerogen, pak na živice a nakonec na ropu a zemní plyn

TĚŽBA ROPY  primární způsob  primární způsob - ropa samovolně vytéká (získá se 20 % ropy z naleziště)  sekundární metody  sekundární metody - čerpání ropy pomocí pump, nebo udržování podzemního tlaku vodní injektáží, zpětným pumpováním zemního plynu, vzduchu, příp. CO 2 (vytěží se % celkového množství ropy)  terciární metody  terciární metody - snížení viskozity zbývající ropy např. injektáží horké vodní páry (vytěží se dalších 5-15 %)

ZPRACOVÁNÍ A VYUŽITÍ ROPY   FRAKČNÍ DESTILACE - skupiny uhlovodíků jsou odděleny na základě různé teploty varu za normálního tlaku   plynné uhlovodíky - methan, ethan, propan, butan - paliva   benzín - palivo, rozpouštědlo   petrolej - palivo do letadel (kerosin)   plynový olej – společně s petrolejem jako nafta   mazut - topivo na lodích a v teplárnách destilační kolony

DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ   zpracování mazutu – VAKUOVÁ DESTILACE → destilace mazutu za sníženého tlaku  oleje  oleje - mazadla do strojů, ochrana kovů - parafin a vazelína svíčky, pasty, leštidla, laky, krémy obuvi mazadlo strojů, kosmetické masti a krémy ■ asfalt ■ asfalt - povrchová úprava vozovek a izolační materiál

Ropa – opakování 1._ _ _ _ _ _ _ Typ destilace, kterým se zpracovává ropa. 2._ _ _ _ _ _ _ _ Výrobek z mazutu používaný jako mazadlo. 3._ _ _ _ _ _ _ Destilace za sníženého tlaku. 4._ _ _ _ _ Látka používaná jako palivo lodí, dále se zpracovává. 5._ _ _ _ _ _ Palivo pro automobily vyráběné z ropy.

Ropa – správné řešení 1.F R A K Č N Í Typ destilace, kterým se zpracovává ropa. 2.V A Z E L Í N A Výrobek z mazutu používaný jako mazadlo. 3.V A K U O V Á Destilace za sníženého tlaku. 4.M A Z U T Látka používaná jako palivo lodí, dále se zpracovává. 5.B E N Z Í N Palivo pro automobily vyráběné z ropy.

použité zdroje  Ropa. Wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z:  Frakční destilace. Wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: