M AKROREGIONY SVĚTA – L ATINSKÁ A MERIKA 2 Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Identifikátor materiálu: EU
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
AMERIKA.
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika - Brazílie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jižní Amerika.
IDENTIFIKÁTOR MATERÍÁLU: EU –
Geografická charakteristika latinské ameriky
VY_32_INOVACE_15 Střední Amerika
Brazílie a její sousedé
ANDSKÉ STÁTY Charakteristika: Oblast kolem rovníku
Průmysl a zemědělství Ameriky
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Identifikátor materiálu: EU
Stupeň rozvoje států světa
Hospodářství Spíše rozvojové Brazílie Argentina Chile Venezuela Nově
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
LATINSKÁ AMERIKA 5. DÍL B R A Z Í L I E
Střední Amerika.
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika - Argentina Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mexiko, státy Karibského moře, státy Jižní Ameriky
Identifikátor materiálu: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_228_jižní Amerika I. AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 7.,
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Vzdělávací oblast/obor
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Zdeněk Bergman, G Teplice
ANDSKÉ STÁTY HOSPODÁŘSTVÍ A STÁTY.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
STŘEDNÍ AMERIKA.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ ZEMĚPIS 7. ROČNÍK TEMA: Střední Amerika ČÍSLO.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
podle podobných přírodních podmínek rozdělujeme státy Jižní Ameriky do 3 oblastí: – andské země – horské lesy, výrazná výšková členitost – laplatské země.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_01 Název materiáluObyvatelstvo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Demografie Jižní Ameriky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Jihoamerické státy Peru Chile Bolívie.
Státy Střední Ameriky. Poloha  Střední Amerika je území mezi Mexikem a Kolumbii (7 nezávislých států)‏  Střední Amerika se rozléhá okolo Karibského.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
11. STŘEDNÍ AMERIKA PEVNINSKÁ ČÁST VY_32_INOVACE_12_Z5
AMERIKA Ekvádor, Peru, Chile. Ekvádor krajina je velmi různorodá – dá se rozdělit do 3 částí, které se od sebe liší klimatem, biotypem, zvyky,… 1.Pobřežní.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
J IŽNÍ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
Jiří Korec Sexta 2008/2009. VENEZUELA Hlavní město: Caracas Rozloha: km² Nejvyšší bod: Pico Bolivar- 5007m.n.m Počet obyvatel: Hustota.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_04_Z7_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Jižní Amerika- test Základní škola Libina, příspěvková.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
Vzdělávací materiál: Andské země Operační systém:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací materiál: Brazílie Operační systém: Windows XP Professional
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
Téma hodiny: Bolívie – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
VY_32_INOVACE_268_Státy Laplatské nížiny a tropické JA
Bolívie
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Transkript prezentace:

M AKROREGIONY SVĚTA – L ATINSKÁ A MERIKA 2 Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Makroregiony světa Název vzdělávacího materiálu Latinská Amerika 2 Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova mestic, zambo, mulat, latifundie, favellas, černá a šedá ekonomika, vegetační stupně v Andách, pěstované plodiny Ročník kvinta, 2. ročník Typická věková skupina16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoŘíjen 2014 Celková velikostVelikost souboru s DUM 9 182kB

Opakování místopisu: Doplňte do slepé mapy. Zapište si do sešitu.

ústí řeky Amazonky obratník Kozoroha poušť Atacama jezero Titicaca Rio de Janeiro Ohňová země Panamský průplav

Jak se jmenují vyznačené části povrchu Ameriky? ……………………… 2……………………… 3……………………… 4……………………… 5 ……………………… 6 ……………………… 7 ………………………

Jak se jmenují vyznačené části povrchu Ameriky? Amazonská nížina 2 Brazilská vysočina 3 Andy 4 Patagónie 5 Guyanská vysočina 6Orinocká nížina 7Laplatská nížina

Obyvatelstvo Latinské Ameriky přibližně 500 mil. obyvatel, ročně přibývá asi 6 milionů ( : 140 mil. přírůstek) Multikulturní společnost: běloši, černoši, původní obyvatelé - indiáni, míšenci : mulati (č+b), mestici (i+b), zambové (č+i)

Míšenci v Americe

Práce s tabulkou Podle následující tabulky odpovězte na otázky: 1.Ve kterých státech je nejvyšší podíl původního obyvatelstva? Kde tyto státy leží? 2.Které státy mají naopak největší procento bělochů? Dokážete vysvětlit, proč žijí právě v těchto státech? 3.Pokuste se vysvětlit, proč na Haiti nežijí žádní původní obyvatelé. Proč byli dovážení černoši do Ameriky a proč je jich nejvíce právě na ostrovech?

Rasová struktura vybraných zemí Latinské Ameriky ZeměIndiániBělošiČernošiMíšenci Mexiko Bolívie Brazílie Peru Argentina Chile395-- Paraguay23-95 Uruguay28818 Haiti--955

Původní obyvatelé Osvojování zahájili předkové indiánů a Eskymáků před 30 tis. lety (od S k J) Vznikly tak některé významné a mocné říše -Inkové -Mayové -Aztékové

PŮVODNÍ OBYVATELÉ PŮVODNÍ OBYVATELÉ -před 30 tisíci lety VIKINGOVÉ – 10. století EVROPANÉ AFRIČANÉ - od 17. stol. POSTUPNÉ OSÍDLOVÁNÍ AMERIKY

Hustota zalidnění a jádrové oblasti Nerovnoměrné rozmístění - spíše při pobřeží Vysoká nezaměstnanost Vysoká negramotnost Vysoká urbanizace Obrovské rozdíly mezi bohatými a chudými Kulturní i rasová snášenlivost (90% jsou katolíci)

Jazyky v Latinské Americe Rozdělení světa podle Tordesillaské smlouvy z roku 1494

JÁDROVÉ OBLASTI 1.Velká brazilská města - Bello Horizonte, Sao Paulo, Rio de Janeiro,… Nejprůmyslovější oblast Brazílie - 50% brazilské populace → přelidnění → problémy s infrastrukturou, kanalizací, hygienou → růst chudinských čtvrtí – tzv. favellas šedá ekonomika – drogy, únosy moderní centra s výškovými budovami, parky, bulváry x periferní chudinské čtvrti, favellas koncentrace kapitálu

2. oblast La Plata Buenos Aires, Montevideo (pomezí Argentina a Uruguay) Jedna z nejvyspělejších oblastí JA Potravinová produkce – argentinské pampy - úrodná půda, pastevectví dobytka - velký export díky příhodné poloze u zálivu La Plata Dobrá a kvalitní dopravní síť

3. oblast severního pobřeží Venezuely Caracas Velká naleziště ropy v pobřežních šelfových mořích (OPEC) - zpracovatelský průmysl, doprava (velké ropné rafinerie) Oblast není tak hustě osídlená - potenciál pro růst počtu obyvatel

Hospodářství Latinská Amerika je součástí chudého Jihu, ale je jeho nejrozvinutější částí (40 % výroby rozvojových států), ekonomicky jsou zdejší nejbohatší části na stejné úrovni jako nejchudší části bohatého Severu. obrovské ekonomické rozdíly mezistátní i vnitrostátní (územní – sousedství chudých a bohatých oblastí; i sociální – soužití bohatých a chudých). Množství sociopatologických jevů (velká kriminalita – míra kriminalizace a korupce se stala brzdou rozvoje).

struktura dovozu/vývozu : převážně vývoz surovin, polotovarů a potravin, dovoz hotových výrobků řada zemí má jednostranně zaměřen vývoz - citlivé na krize na konci 19. stol. bylo nejbohatším státem Peru (vývoz guana - stavba železnic i v horách; po vyčerpání guana propad mezi nejchudší státy) Brazílie – pokles po založení kaučukových plantáží v Africe a Asii: % kaučuku z Brazílie, 1920 jen 5 % (ale zotavila se). velký podíl šedé ekonomiky na tvorbě HDP Kolumbie, Peru, Bolívie … prodej koky a kokainu (v Bolívii 70 % HDP, v Peru 60 %) Největší podíl vodních elektráren na světě

Šedá ekonomika souhrn ekonomických vztahů, které porušují běžné etické a morální formy společnosti, jsou na hranici zákona a jsou těžko postižitelné patří sem zejména úplatky, nezdaněná práce a příjmy. souhrn ekonomických vztahů, které porušují zákony dané země a jsou jednoznačně odhaleny a prokázány patří sem hospodářská kriminalita − padělání peněz, daňové úniky, prodej drog, prostituce, hazardní hry, organizovaný zločin (mafie) aj. Černá ekonomika

Integrace Nafta: USA, Kanada, Mexiko (odbourání cel ve společném obchodu, uvolnění pohybu pracovních sil) MERCOSUR : Společný trh (Argentina, Brazílie, Paraguay, Uruguay; Chile, Bolívie

Možné členění LA států: nově industrializované rozvojové země (Mexiko, Brazílie, Argentina, Uruguay, Chile, Venezuela, některé karibské ostrovy, řada dalších kandidátů) rozvojové země na středním stupni vývoje (téměř všechny ostatní latinskoamerické státy) rozvojové státy nižší úrovně (Haiti)

podle struktury HDP … 1. skupina: výrazně dominující služby Karibských států (95 % na Kajmanských ostrovech, 92 % na Britských Panenských ostrovech, 90 % na Bahamách …) 2. skupina: výrazný průmysl. Hlavně státy závislé na těžbě surovin - ropa (Venezuela 50 %, Ekvádor 33 %, Trinidad a Tobago 43 %), bauxit (Jamajka 31 %) 3. skupina: výrazné zemědělství a průmysl - středoamerické státy (ne Mexiko, Kostarika a Panama!), Paraguay, Bolívie

4. skupina: výrazné služby, výraznější průmysl několik států v Karibiku, kromě cestovního ruchu i reexport ropy z Venezuely (Aruba … dovoz ropy, tam rafinerie, deriváty vývoz do USA) 5. skupina: vysoký podíl průmyslu i služeb USA, Kanady … průmysl klesá, nově industrializované země: Mexiko, Argentina, Brazílie, Chile

Zemědělství V předkoloniálním období: kukuřice, obiloviny, brambory a fazole V období kolonialismu – zavádění nových kultur: banány, cukrová třtina, káva zavedení plantážnictví, latifundie, monokulturní zemědělství

Zemědělství – vegetační stupně v Andách

Hlavní znaky Latinská Amerika produkuje dostatek potravin, celkově (na rozdíl od jiných rozvojových oblastí) nemá problémy s hladem – což neznamená, že mnoho lidí na venkově a v slumech nežije v bídě a nedostatku 2 krajní formy zemědělství: v hustě osídlených venkovských oblastech (Indiáni a mestici) se zachovaly tradiční formy zemědělství – malá hospodářství (minifundie), intenzivní obdělávání, ale nedostatek mechanizace (často ručně), pracovníky tvoří vždy příslušníci jedné rodiny, na práci nikoho nenajímají velkostatky (latifundie) vytvořené v období španělské nadvlády – extenzivní (často monokulturní) pěstování plodin na plantážích (na vývoz)

Zvyšování produkce potravin kolonizace, vytváření nové zemědělské půdy: 1. vypalování tropického pralesa (Brazílie, Ekvádor, Kolumbie, Peru) – tam je ale problém s nízkou úrodností půdy (úrodnější jsou půdy v nivách řek – varzea) 2. kultivace savan (degradace je menší než u pralesů) – i zde problematický výnos (sezónní sucha, vysoké teploty) obecně: chaotická organizace kolonizace nerespektování ekologických limitů území

Amazonie 1975 a 2001 – stejné místo

Problémy zemědělství vysoký podíl, v některých zemích i více než 30 %, ekonomicky aktivních obyvatel zaměstnaných v zemědělství, nízká produktivita práce, špatné vlastnické poměry, monokulturní zemědělství, malý stupeň mechanizace, přítomnost zahraničních monopolů...

Nepůvodní plodina K výrobě cukru, odpadním produktem je melasa ( na výrobu rumu, krmivo), třtinový etanol - palivo největší producent – Brazílie Kuba – jednostranně závislá, dříve až 70 % vývozu, krize po rozpadu SSSR, přeorientováno na Kanadu, Asii, Afriku Cukrová třtina

Kakaovník v Americe domácí (Střední a Jižní Amerika – tropické lesy) pěstoval se už v předkolumbovských dobách, později přenesen do Afriky nutný dostatek srážek a úrodná půda vydrží až 80 let citlivý na hmyz, choroby a klimatické změny Brazílie, Ekvádor, Kolumbie

Káva podmínky: 1250–1500 m n. m., průměrné teploty nad 17 °C, minimální teploty do 5 °C, plod kávy má 2 zrna, ta se fermentují ve vodě, suší a praží (zbytek: krmivo nebo hnojivo) Brazílie, Kolumbie (nejvyšší kvalita), Mexiko, Honduras, Guatemala

Banány využití: ovoce, surovina na výrobu piva nenáročná plodina, nemusí se hnojit, ale velmi citlivá na choroby a vítr (obrovská spotřeba chemikálií proti plísním a insekticidů) Největší význam pro banánové republiky, nejvíce vyváží Brazílie

Kukuřice pochází ze Střední Ameriky hlavně jako krmivo využití: tortillas, chleba, alkohol největší producenti: Brazílie, Mexiko, Argentina

Ostatní tabák: Kuba, Kolumbie Čaj – yerba maté: Brazílie (jihovýchod), Paraguay Soja – výroba gazalkoholu kaučuk

Ostatní bavlník: Mexiko, Peru (na zavlažovaných pozemcích, zavlažovací systémy ještě z dob Inků), Brazílie tabák: Kuba, Kolumbie

Zvláštní kapitolu v rostliné produkci zastupuje pěstování koky (erytroxylum coca) a výroba a distribuce drogy kokain. Největším ilegálním producentem kokainu na světě je Kolumbie.

Živočišná výroba V Brazílii, Uruguay, Argentině - typické ranče, chov dobytka – gaučové Andské státy: lamy, morčata Rybolov: Peru, Chile, Ekvádor

Podle mapky určete, které nerostné suroviny se těží v Mexiku, Brazílii, Chile a Peru. Ve které oblasti se těží nejvíce ropy?

Těžba Ropa: Mexiko – Mexický záliv, Venezuela (Maracaibo), Ekvádor Bauxit: oblast Karibského moře - Jamajka, Haiti Měď: andská oblast - Severní Chile, Peru, Bolívie Stříbro: Mexiko, Peru, Chile Železná ruda: Brazílie Chilský ledek - Chile

dřevo v tropických oblastech smaragdy, jejichž těžba v Kolumbii přestavuje 50% světové těžby Objem těžby nerostných surovin v LA dlouhodobě roste.

Chuquicamata Chile – 2. největší povrchový důl na měď, jáma ve tvaru elipsy terasovitě klesá do hloubky 810 m (na délku 4,3 km, na šířku 3 km, plocha 13 km² a objem 11 km³)

Perspektivy Latinské Ameriky + volný prostor, málo zalidněné území, nadbytek půdy, vody a nerostných zdrojů, relativně stabilní politické prostředí – nedostatek volného kapitálu, špatná infrastruktura (komunikace a energetické sítě), problémy s životním prostředím, nedostatek fosilních paliv (hledání alternativních zdrojů: auta na alkohol v Brazílii apod.), nestabilní měna (vysoká inflace s nepředvídatelným vývojem…)

Vyluštěte státy Jižní Ameriky a spojte je správně s hlavními městy. 1) UPER 2) EIBÍOLV 3) MULIEBOK 4) ZUENEVEAL 5) IELÍRAZB 6) ODRÁVEK 7) GRANETANI 8) IELCH A) SUCRE B) BRASIL C) QUITO D) LIMA E) SANTIAGO F) CARACAS G) BOGOTÁ H) BUENOS AIRES

Přiřaď názvy jednotlivých států

Opakování 1.Jak se jmenují míšenci mezi jednotlivými rasami? 2.Kolik obyvatel žije v současné době v Latinské Americe? 3.Kde jsou v Latinské Americe jádrové oblasti? ? ? ?

4. Vysvětlete tyto pojmy: a) latifundie b) šedá a černá ekonomika c) monokulturní zemědělství d) favellas e) banánové republiky 5.Které zemědělské plodiny se především vyváží z Latinské Ameriky? 6.Které státy jsou v Latinské Americe hospodářsky nejvyspělejší a proč? 7. Co brání hospodářskému vývoji Latinské Ameriky? 8. Které nerostné suroviny se v Latinské Americe těží? 9. Jakým způsobem se vyrábí většina elektrické energie v této oblasti? 10. Znáte nějaká integrační seskupení v Americe?

S využitím atlasu (obyvatelstvo JA) správně doplň následující text Území jihoamerického kontinentu bylo osídleno člověkem dávno před příchodem evropských dobyvatelů. Kromě přírodních kmenů (např. v oblasti Amazonie) se zde nacházely vyspělé kultury. Nejrozsáhlejší byla říše ………………………., která se nacházela v západní části kontinentu v oblasti And. Jádro říše se nacházelo na území současného státu: …………. Jejím sídlem byla pevnost …………………….. V(e) …………. století začala kolonizace Evropany. Říši Inků dobyli ……………………… (Francisco Pizarro). Společně s Portugalci obsadili postupně celou Střední a Jižní Ameriku. Ve většině států se proto mluví …………………………. a v Brazílii ……………………………….. Základem těchto jazyků je latina, odtud označení Latinská Amerika.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN DANIEL SVOBODA. Zeměpisný web Daniela Svobody: Socioekonomické poměry Jižní Ameriky [online] [cit ]. Dostupné z: educanet.cz/svoboda/vyuka/sexta/jizni_amerika_socekon.htm 3.KOLEKTIV. „Letem světem s internetem (geoinformační technologie v zeměpise)“. [online] [cit ]. Dostupné z: 4.ENIOL. Áreas Culturales de América [online] [cit ]. Dostupné z: Columbian_cultures#mediaviewer/File:%C3%81reas_Culturales_de_Am%C3%A9rica.PNG 5.ONDŘEJ JUŘÍK. Latinská Amerika Dnes: Informace, zprávy a postřehy z Latinské Ameriky [online] [cit ]. Dostupné z: 6.World Mineral Map [online] [cit ]. Dostupné z: Hoehenstufen der anden.en [online] [cit ]. Dostupné z: Regionální geografie Latinské Ameriky [online] [cit ]. Dostupné z: 9.Globální hrozby a rizika [online] [cit ]. Dostupné z:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 10.Cukrová třtina [online] [cit ]. Dostupné z: Kakaovník pravý [online] vyd. [cit ]. Dostupné z: 12.Kávovník arabský [online] [cit ]. Dostupné z: PETER KENYON. Chilean mines invest in underground expansion [online] [cit ]. Dostupné z: contract-at-Chuquicamata.php 14.MAREK TELIČKA. Bolívie: Hrdá země koky [online] [cit ]. Dostupné z: