1 UATT Martin Šrotýř. 2 ITS Dopravní telematika (ITS) integruje informační a telekomunikační technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby se pro stávající.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační systémy v logistice
Advertisements

Logistika v silniční dopravě
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Mapy a geografické informační systémy
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
ČLOVĚK a globální komunikace
Strojírenství zaměření Automatizační a robotizační systémy
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
ITS v regionální dopravě
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Dispečerské řízení pražského metra
Charakteristické znaky MHD
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
December 11, 2007eCall pilotní řešení Snímek 1 Pilotní projekt eCall v ČR Filip Linhart, Vladimír Velechovský Telefónica O2 Czech Republic, a.s. Divize.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
S námi víte na beton,kde jsou vaše auta Oborové řešení O2 Car Control.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Informační podpora při krizovém řízení
Role ČESKÉHO TELECOMU v dopravní telematice ISSS, Hradec Králové, dubna 2005.
Technologie sledují pohyb Telematická řešení nad vozovými parky
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Approach Procedure with Vertical guidance
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
Inteligentní dopravní systémy (ITS): metody návrhu a hodnocení Doc. Dr
ZÁKLADY GEOINFORMATIKY
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Role fakulty dopravní na trhu práce spolupráce s praxí kam směřujeme
Služba RDS-TMC Jednotný systém dopravních informací
Tramvajová vozidla.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnost v dopravě Shrnutí přednášek.
GIS - geografické informační systémy Jednotlivé části GIS jsou zobrazeny ve vrstvách a z nich se skládá výsledná mapa. …je na počítačích založený informační.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní telematika I.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav řídící techniky a telematiky Geografické informační systémy Pavel Hrubeš.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Elektropříslušenství Autoelektrikář – 3. ročník OB21-OP-EL-ELP-VAŠ-U Záznam o pohybu vozidla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Geografické informační systémy
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
ING. MARTIN AMBROŽ AŽD Praha s.r.o..
Vážení vozidel za jízdy WIM
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
Transkript prezentace:

1 UATT Martin Šrotýř

2 ITS Dopravní telematika (ITS) integruje informační a telekomunikační technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby se pro stávající infrastrukturu zajistily systémy řízení dopravních a přepravních procesů – zvýšily přepravní výkony, stoupla bezpečnost a zvýšil se komfort cestujících.

3 ITS Typická úloha ITS - sledování identity, polohy a stavu jednotlivých mobilních objektů –Vzhledem k pevnému bodu (infrastruktury) anebo –z jiného pohybujícího se objektu, Sledování je spojeno se vzájemným předáváním další relevantní informace –mezi mobilními objekty a infrastrukturou - řídicím centrem, –mezi jednotlivými mobilními subjekty ale i –mezi objekty infrastruktury - např. čidla a řídicí jednotky

4 Kooperativní systémy Kooperativní systémy dle druhu komunikace: Vozidlo – infrastruktura (V2I) o Plošné o Lokální Vozidlo – vozidlo (V2V) Vozidlo – jiný typ zařízení (V2X)

5 Kooperativní systémy Kooperativní systémy dle druhu komunikace: Vozidlo – infrastruktura (V2I) o Plošné o Lokální Vozidlo – vozidlo (V2V) Vozidlo – jiný typ zařízení (V2X)

6 Kooperativní systémy Kooperativní systémy dle druhu komunikace: Vozidlo – infrastruktura (V2I) o Plošné o Lokální Vozidlo – vozidlo (V2V) Vozidlo – jiný typ zařízení (V2X)

7 Telekomunikace a doprava Aplikace v dopravní telematice potřebují přenášet DATA Poskytování adekvátních TLK SLUŽEB na základě požadavků APLIKACÍ Požadavek aplikace na komunikaci Výběr vhodné tlk služby Vlastní komunikace

8 Telekomunikace a doprava Tlk službu a požadavky aplikací musíme umět POPSAT K popisu používáme PARAMETRY Porovnáváme POŽADAVKY telematické aplikace s PARAMETRY tlk služby Požadavky telematické aplikace Zpoždění Cena za přenos … Parametry tlk služby Zpoždění Cena za přenos …

9 Telekomunikace a doprava Lat/Lon Car2Infrastructure Car2Car Spolehlivost Dostupnost Integrita Kontinuita Přesnost Bezpečnost Parametry lokalizačního systému Parametry telekomunikačního systému Aplikační systémové parametry

10 Základní komunikační performační indikátory Popisují tlk službu a jsou kvantifikované Základní performační parametry tlk sítí: Dostupnost telekomunikačních služeb – v dané časové periodě a na dané úrovni pravděpodobnosti – viz dále, Zpoždění - časové zpoždění buňka/rámec/paket jsou dodány na dané pravděpodobnostní hladině. –zpoždění je ovlivněno zejména Rychlostí na rozhraní, Velikostí paketu/rámce, Zatížení uzlů v síti Ztráty paketů/rámců/buněk - % nedodaných paketů rámců/buněk na stanovené hladině pravděpodobnosti

11 Dostupnost komunikačních služeb Dostupnost komunikační služby – časový úsek po kterou je poskytována služby na dané hladině pravděpodobnosti. Aktivace služby – časový úsek potřebný na stuštění/modifikaci služby na dané hladině pravděpodobnosti., Mean Time to Restore (MTTR) - doba potřebná k obnovení služby na dané hladině pravděpodobnosti, Mean Time between Failure (MTBF) doba mezi dvěma poruchami na dané hladině pravděpodobnosti.

12 Aplikace systému Galileo v dopravě Zabezpečení pohybu dopravního prostředku na dopravní cestě zaručení přesnosti, spolehlivosti, dostupnosti, integrity, atd. v přesně definovaných místech dopravní cesty

13 Aplikace systému Galileo v dopravě Navigace dopravního prostředku na dopravní síti pokrytí signálem, doba odezvy při on-line navigaci, požadavky na přesné digitální mapové podklady, požadavky na rychlost zpracování informací jak v mobilní jednotce, tak i v centru zpracování

14 Monitorování a řízení údržby dopravních sítí jde zejména o přesnou pasportizaci dopravní infrastruktury, provázanost jednotlivých GIS systémů různých organizací zabývajících se údržbou, dosažení vysoké statické přesnosti určení polohy Monitorování pohybu osob a zboží na dopravní síti jde zejména o přenos a centrální zpracování velkého množství informací ze zdrojů s různou přesností Zpoplatnění dopravní infrastruktury dle jejího využití jde o spolehlivost, integritu, dobu odezvy, neboť systém GNSS je zde využit pro výpočet výše poplatků Aplikace systému Galileo v dopravě

15 Aplikace družicové navigace v silniční dopravě Navigační systémy - vedení vozidla na cíl (pasivní navigace - CD ROM, aktivní navigace - on-board, on-line) Bezpečnostní systémy - nouzové volání pomoci, sledování odcizených vozidel, výpočet optimální trasy záchranných jednotek, sledování tras nebezpečných nákladů, atd. Preference vozidel - aktivní preference vozidel MHD, preference vozidel záchranných a zásahových jednotek, atd. Elektronické platby mýtného - virtuální detektory kdekoli na trati, platba za ujetou vzdálenost, kontrola při vstupu do oblasti, atd. Automatické vedení vozidel - protisrážkové systémy, automatická reakce na překážku na vozovce Modelování dopravy - vozidla jsou vybavena družicovou navigací, pohybují se v kolonách a měří se tzv. travel time. Řízení flotily vozidel (fleet management)

16 Aplikace družicové navigace v letecké dopravě Let v koncových oblastech navigační prostředky pro přiblížení jsou: VOR, DME, NDB, kursový maják ILS LLZ, polohová návěstidla. Pro některá letiště jsou publikovány přílety s použitím GPS jako záložního pomocného systému. Monitorování pohybu letadel po zemi v připravovaných systémech pozemního sledování (např. A-SMGCS) se kromě primárního a sekundárního radaru počítá s využitím družicové navigace. Plánování a záchrana družicová navigace umožní rychlejší zjištění místa pomoci a rychlejší provedení samotné záchrany.

17 Aplikace družicové navigace v železniční dopravě Využití při řízení železničního provozu - jde o doplňkovou informaci umožňující předcházet krizovým situacím Využití při výlukách - provoz po jedné banalizované koleji - namísto obsazení jedné koleje vlakem, je tato kolej ve výluce Využití při kontrole dodržování GVD Využití při hospodaření s elektrickou energií Využití při zaměřování poruch na dopravní infrastruktuře Využití při plánování oběhu vozů/hnacích vozidel Využití u AVV - Automatické vedení vlaku

18 Aplikace družicové navigace v železniční dopravě Při práci v kolejišti - je signalizován přijíždějící vlak Při kontrole rychlosti vlaku Při zkrácení přibližovacího úseku u PZS - přejezdové zabezpečovací zařízení světelné Při navádění k místu neštěstí Při stavění vlakových cest - satelitním systémem můžeme varovat obsluhu před příjezdem vlaku a zabránit ji v postavení vlakové cesty, která by vjezd vlaku ohrožovala Při zamezení protisměrných jízd - včasná lokalizace polohy a její analýza dokáže s dostatečnou časovou rezervou nehodě zabránit Při zamezení střetů vlaků s pracovními vlaky a drobnými vozidly - včasná lokalizace polohy s následným zpracováním dokáže těmto typům nehod včas zabránit

19 Pilotní aplikace v praxi v ČR Experimentální přijímač GNSS (ČVUT FEL) Řízení a zabezpečení železniční dopravy na nekoridorových tratích s využitím družicové navigace (AŽD Praha) Informační systém pro přepravu nebezpečných věcí využívající systém GNSS (ČVUT FD) Optimalizace řízení silniční dopravy s využitím družicových systémů (Eltodo) Monitorování a řízení pohybu pohyblivých objektů po ploše letiště pomocí GNSS (ČVUT FD)

20 Pilotní aplikace v praxi Testovací lokalita pro navádění trajektů do přístavu v Rostocku

21 Pilotní aplikace v praxi

22 Pilotní aplikace v praxi

23 Pilotní aplikace v praxi Projekt - Sledování objektů na ploše letiště (CaMNa)

24 Pilotní aplikace v praxi Monitorování pohyblivých objektů po ploše letiště Pilotní implementace systému pro sledování vozidel na letištní ploše Letiště Václava Havla s cílem efektivnějšího sledování provozu a zvýšení bezpečnosti (integrace se stávajícími systémy A-SMGCS)

25 Pilotní aplikace v praxi Monitorování pohyblivých objektů po ploše letiště

26 Pilotní aplikace v praxi Snímač GNSS ODU (IP/Eth.) (Eth.) ODU Snímač GNSS ODU (IP/Eth.) Snímač GNSS ODU (IP/Eth.) BS - 1 BS - 2 SERVER GNSS Mobilní řešení Terestrická síť ODU Řídicí systém Telematický řetězec

27 Pilotní aplikace v praxi

28 Pilotní aplikace v praxi

29 Pilotní aplikace v praxi

30 Pilotní aplikace v praxi Monitorování pohyblivých objektů po ploše letiště

31 Pilotní aplikace v praxi Automatický systém tísňového volání eCall

32 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall Na základě průběhu nehody je vypočítáno předpokládané poranění posádky a tato data jsou předána do PSAP jako součást zprávy eCall

33 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall

34 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall

35 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall Výsledky crash testů, ze kterých se vypočítávalo zranění posádky: Celkové zrychlení vozidla Zrychlení hlavy Zrychlení hrudníku Zrychlení pánve

36 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall Sledovaná část figurínySledované kritérium Vypočtená hodnota AIS hlava HPC15 0 HPC36 0 3MS cumulative 4 hrudník 3MS cumulative 4 3MS contiguous 4 VC 0 krk NTE 0 NTF 6 NCE 0 NCF 2 lýtko Tibia force levá 0 Tibia force pravá 0 Tibia moment levý 0 Tibia moment pravý 0 stehno FFC levá 4 FFC pravá 4

37 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall

38 Pilotní aplikace v praxi Odhad následků dopravních nehod a jejich využití v systému eCall Sledovaná část figurínySledované kritérium Vypočtená hodnota AIS hlava HPC15 0 HPC36 0 3MS cumulative 0 hrudník 3MS cumulative 0 3MS contiguous 0 VC 0 krk NTE 1 NTF 0 NCE 2 NCF 0 lýtko Tibia force levá 0 Tibia force pravá 0 Tibia moment levý 0 Tibia moment pravý 0 stehno FFC levá 0 FFC pravá 0

39 Pilotní aplikace v praxi

40 Pilotní aplikace v praxi BaSIC – implementace kooperativních systémů Zvýšení bezpečnosti silničního provozu pomocí vozidlových spolupracujících systémů zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou Cíl projektu –Příprava pro implementaci spolupracujících systémů v podmínkách ČR –Pilotní ověřování teoretických znalostí

41 Pilotní aplikace v praxi BaSIC – implementace kooperativních systémů

42 Pilotní aplikace v praxi BaSIC – implementace kooperativních systémů

43 Pilotní aplikace v praxi BaSIC – implementace kooperativních systémů

44 Telekomunikace a doprava Projekt Dopravně- telematický komunikační modul (DOTEK) Řešení výběru nejvhodnější přístupové sítě Základem jsou požadavky aplikací na komunikaci Služby jsou ohodnoceny dle systémových parametrů

45 Telekomunikace a doprava Proces výběru optimální přístupové sítě Výběr na základě tlk performačních indikátorů Jedním z parametrů je i CENA

46 Závěr

47 Děkuji za pozornost! Martin Šrotýř