Aktuální projekty Czech ICT Alliance a trendy v oblasti exportu ICT služeb Michal Zálešák Výkonný ředitel Czech ICT Alliance
Podmínky vzniku Aliance 2004 – CzechTrade vybírá 7 progresivních oborů českého exportu a zakládá oficiální vývozní aliance – Czech ICT Alliance jedna z nich Cílem je zviditelnit a propagovat české ICT firmy zahraničním zákazníkům a podstatně vylepšit pozici ČR ve světě v oblasti exportu ICT služeb podle výše obratu na jednoho obyvatele Září 2005 – formalizace sdružení Mnoho příkladů úspěšné spolupráce (kontraktační semináře, přednášková činnost, marketingový katalog, zahraniční spolupráce): UK, Rakousko, Belgie, Holandsko, Švédsko, USA
Faktické fungování Aliance Organizační struktura Představenstvo Dozorčí rada Externí zdroje financování Partnerství – program Aliance
Exportní IT strategie – PROČ? The Economist Intelligence Unit, CEO Briefing, 2005: ČR je nejatraktivnější destinací pro outsourcing v Evropě a třetí nejatraktivnější na světě (1. Indie) Potenciál České republiky vychází z: kombinace relativně levné pracovní síly atraktivního regulačního prostředí a těsné blízkosti západní Evropy, se kterou sdílí těsné kulturní a historické vztahy. Místní poměrně vzdělaná pracovní síla zvyšuje atraktivitu země jako off-shoringové lokality nad své regionální konkurenty jako je Polsko nebo Slovensko.
Kriérium ČRIndie Blízkost9,464,37 Politická stabilita8,407,20 Makroekonomická stabilita8,40 Stav regulace8,006,00 Zdanění6,006,50 Náklady práce8,509,69 Schopnosti, počet pracovníků5,627,78 Pracovní vztahy6,007,33 Infrastruktura6,204,60
Exportní IT strategie – PROČ? A.T.Kearney Offshore Location Attractiveness Index 2004 Overall Rankings (1) India China Malaysia Czech Republic Singapore Faktory: Dovednost a dostupnost pracovní síly Obchodní prostředí Finanční struktura Zdroj: Making Offshore decisions, A.T. Kearney, 2004, (1) 25 Countries Ranked – Bottom 5 were Russia/Spain/Ireland/Israel/Turkey
ALE…
Pokles ČR v žebříčcích A.T. Kearney 2006 a ostatní – pokles České republiky v celé řadě statistik Důvod VYŠŠÍ NÁKLADY NIŽŠÍ VNÍMANÁ STABILITA
Výzva Důraz v mezinárodní propagaci již dávno neklást pouze na cenu Získat povědomí buyers o existenci ČR – mezinárodní marketing a DM Pravidelná přítomnost na významných veletrzích (CeBIT) Mezinárodní match-making semináře Dotace, ale i komerční zakázky
Dotace + komerce 11/2006 – komerční zakázka pro Jihomoravský kraj (mise – Londýn) 2007 – dotace ambasády New York 3/2008 – dotace CeBIT (výjimečný rok z pohledu firem, veletrhu) 3/ OPPA, OPPK Investiční pobídky – státní rozpočet IDS Scheer, Cleverlance
Dotace CInvestu ICT a strategické služby ICT v podnicích Marketing Inovace/Potenciál Školící střediska Spolupráce CICT jako zdroj informací, aktualit, pomáhá zprostředkovávat kontakty
Úskalí dotací Cash-flow Time-management Zpětné plnění podmínek
Přítomnost na veletrzích CICTA ve spolupráci s firmami vytipuje prioritní veletrhy Analýza možností získat financování Je třeba plánovat dopředu (plocha)!!! Kromě stánku i doprovodná propagace a marketing Příklad: jak podporují v Rumunsku
Match-makingové semináře Sdružit více firem – větší zájem ze zahraničí Ochota CTrade/ambasád (schopnosti a ochota se různí) Obecná část – o vhodnosti ČR Propagace partnerů Match-makingová setkání dopředu plánováná (1-1)
Příklady úspěchu CN Resources International Ceny: The best outsourcing solution of the Year 04/2005 (Business Britain Journal), Fast50 od Deloitte v r. 2003,4,5 Zahraniční zákazníci (80% obratu): DF Group (UK), Manpower (B), Lufthansa Technik (D), Commerzbank (D) LANGMaster International Prodej více než 2 milionů ks CD v zahraničí – zejména učení se jazykům formou elearningu od r příklady cen ze zahraničních veletrhů: The Best of Comdex (USA) – Nominee, World Summit Award 2003 (Finsko) - nejlepší e-learning,EUROPRIX Quality Seal (Rakousko) Iguassu Software Systems 40 člověkoroků zkušeností s ESA Eumetsatem vývoj nástrojů na upřesnění satelitní navigace, a operace středoevropské stanice na monitorování přesnosti dat EGNOS, účast na projektu Galileo
DALŠÍ VÝZVY
Nevyužitý potenciál Podíl vývozu služeb na celkovém vývozu ČR, 2003: 12,8 %, což je výrazně méně, než v zemích EU (podíl 20,6 % v EU – 25, USA – 48% v roce 2004). Hodnota exportu služeb na jednoho obyvatele: 760 USD - Hluboko pod úrovní srovnatelných zemí EU. Podíl ČR (0,7 % na světovém exportu zboží a 0,46 % na světovém exportu služeb) je menší než podíl srovnatelných zemí. (Rakousko 1,29 % a 2,25 %, Dánsko 0,83 % a 1,78 %, Belgie 3,39 % a 2,36 %).
Brand – co komunikovat Key Message: České firmy nabízí špičkově vzdělané a zkušené IT pracovníky se znalostí cizích jazyků. Česká republice zase kvalitní infrastrukturu, stabilní regulační a právní prostředí. Díky členství v EU a své pozici v srdci Evropy je pro své partnery velice blízkým partnerem. Jasné vymezení se proti tradičními outsourcingovým destinacím a středoevropským konkurentům (Spolupráce s mezinárodními experty na offshoring – Paul Tija: autor knihy Offshoring Information Technology) Pravidelné zahraniční srovnání s konkurencí Vlastní průzkum v ČR (české ICT firmy, velké podniky + kancelářemi CT v zahraničí: vnímání sama sebe a vlastních přidaných hodnot)
Brand: Jak komunikovat Pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade a českých ambasád mohou být nejlepšími emisary českého ICT v zahraničí Nově připravovaný portál o českém ICT zaměřený na zahraniční partnery (+ newsletter) + správa české sekce webu na ITBeurope Aktivní přednášková činnost Aktivní komunikace s médii (interní brand + externí brand v zahraničí) Pravidelný dialog s mezinárodními konzultačními firmami o českém ICT (příklad realizované spolupráce: KPMG) Spolupráce s mezinárodními advokátními kancelářemi (příklad spolupráce – Baker&McKenzie)
Služby pro zahraniční partnery Poskytovány ve spolupráci se sítí více než 30 kanceláři CT po celém světě Informační servis – dotaz na české ICT Pomoc s hledáním vhodného dodavatele v ČR Příprava obchodních misí pro match-making v České republice Individuální příprava obchodních cest a setkání s českými IT firmami Pomoc pro zahraniční investory – zájemce o akvizice Doporučení ostatních partnerů pro zajištění služeb
Služby pro české IT firmy Aktuální přehledy IT poptávek z veřejných zakázek v zemích Evropské unie Aktuální přehledy dotací a fondů EU Pořádání zahraničních obchodních misí + konference Praktické semináře v ČR o exportu + networking Zdroj poptávek zahraničních partnerů Analýzy vybraných zahraničních trhů (konkurence + potenciální zákazníci, požadavky na daném trhu) Tištěný katalog, WWW Aliance, přehledy ICT trhu v ČR, konference, tiskové zprávy na webu) Členství – pro všechny firemní zájemce o podporu vlastního ICT exportu nebo budování dobrého jména českého ICT v zahraničí
Kontakt Michal Zálešák Výkonný ředitel Aliance T: