Autoři doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D Amirbek Usmanov Lektoroval: PhDr. Jan Pargač, CSc. Ústav etnologie FF UK v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj politické mapy Evropy
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Norsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
Asie bývalé státy SSSR Slaninová Beáta.
Východní Evropa - státy III2-Z7-III-19
1.Světová válka.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Bývalé státy Sovětského svazu
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Kypr.
Československo v 50. letech
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Hlavní město: Minsk Státní zřízení: republika Rozloha (km 2 ): Počet obyvatel:
Antický Řím Dějiny impéria.
První světová válka III
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
Mnichovská dohoda Petr Machala.
Українська Республіки
Postsovětské státy Ukrajina 1991 ze SSSR
Turecko Eliška Novotná.
Ukrajina, Bělorusko, Moldavsko
STŘEDNÍ ASIE.
LITVA.
Československo po 2. světové válce
Bývalé státy Sovětského svazu
Finsko Finská republika Zastarale: Čuchonsko Finsky: Suomen Tasavalta
Společenství nezávislých států
Čína Jan Dušek.
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
Německo.
Francie Miroslav Chmelka.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Francie Francie, oficiální název Francouzská republika je demokratický stát, jehož většina území (někdy označovaná jako Metropolitní Francie) se nachází.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
Jakub Alexa Zita Dostálová
Litva V několika jazicích : Anglicky : Lithuania / Lithuanian
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
Moldavsko Kamil Bulka Sexta. Poloha Moldavska východní Evropa mírné podnební pásmo sousedé: Ukrajina, Rumunsko.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
Severní Asie Daniel Chmelík-Geografie Michal Záboj-Přírodní podmínky David Matulík-Obyvatelstvo David Lang-Ekonomika.
Hospodářství SSSR ve 20. a 30. letech 20.století.
V ZTAH S TŘEDNÍ A SIE A R USKA Ivana Kozáková Kristýna Kufová.
Střední Asie a Sovětský svaz HKS 2013 Neumanová Eva Poláková Kateřina.
Dějiny Kyrgystánu očima pamětníků Petr Kokaisl Amirbek Usmanov.
Mongolsko. Mongolsko-obecné údaje Hlavní město je Ulánbátar 2,7 miliónů obyvatel Rozloha: km² Hustota obyvatel: 1,8 obyv. ob. / km² V hlavním.
Sousední státy ČR Vlastivěda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_12_INOVACE_013_ Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Život v Sovětském svazu mezi 1. a 2. světovou.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_17_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Východní Evropa Základní škola Libina, příspěvková.
Kazachstán Petr Dvořák Barbora Hejduková Lucie Koudelová Milan Mayer.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_10_Severovýchodní_Evropa_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Č Í N A Asijské regiony VY_32_INOVACE_19_35
Švédsko Open Presentation.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Nástup totality v Československu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Petr I. Veliký, Kateřina II.
2. fáze studené války – V čele Sovětského svazu Stalina vystřídal Nikita Sergejevič Chruščov V SSSR došlo k mírnému uvolnění poměrů Po Stalinově.
ČÍNA.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Světadíly Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Bolívie
Transkript prezentace:

Autoři doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D Amirbek Usmanov Lektoroval: PhDr. Jan Pargač, CSc. Ústav etnologie FF UK v Praze

Kyrgyzstán Kyrgyzská republika Vznik: Hlavní město: Biškek (Frunze) Rozloha: km Počet obyvatel: 5,8 mil Úřední (státní) jazyk: kyrgyzština x oficiální jazyk: ruština

Kokandský chanát Poč. 18. st. – 2. pol. 19.st.- na území všech dnešních postsověstkých středoasijských republik (kromě Turkmenistánu) Vznik byl výsledkem mnohaletého procesu Část Kyrgyzského území měla strategickou polohu při obchodování s Východním čínským Turkestánem  nutnost mít pod kontrolou obchodní cesty z centra Kokandského Chanátu do Číny

Pohled na Kyrgyzský národ Největší hrdinství pro ně znamená vojenský úspěch Nevedou čestný boj- udržet si za každou cenu svůj život Přepadávají a olupují sibiřské kozáky Kradou skot a koně Kyrgyzové kočovníci, během života přechod k usedlému životu- pole s prosem Pohlíželi na ně jako na nevzdělance- Tataři byli zakladatelé prvních kyrgyských škol

Likvidace Kokandského chanátu 1876 Začlenění do ruského impéria- dobrovolné nebo krvavé v hlavním městě Kyrgyzstánu Biškeku je dodnes památník výročí „dobrovol-ného vstupu Kyrgyzů do ruského impéria“

“G.A.Kolpakovskij 7. února 1876 v provolání k místnímu obyvateslstvu prohlásil: “ Celý kokandský národ, jak usedlý, tak I kočovný, je přijatý do ruského poddanství a území na kterém žije a bylo dříve součástí Kokandského chanátu, je připojeno k Ruskému impériu”

Povstání prot Rusům 1916 Proti carským kolonizátorům, utačovatelům Velkým impulzem bylo povolání na týlové práce v ruské armádě Povstání bylo tvrdě potlačeno, Kyrgyzové útěk do Číny jako záchrana Kyzgyzové se mstili- vraždění, ničení polí, zavraždění 8 mnichů v kláštěře

Usazování Kyrgyzských kočovníků Již v carském období Zákon z roku rozdělení obyvatelstva na volosti a auly, nahradily rodové jednotky 90. Léta 20. st na jihu Kyrgystánu vznik usedlých oblastí- kyštaky Noví přesídlenci dostávali půdu, která byla součástí tzv. Kolonizačního fondu- z půdy kterou místní obyvatelstvo nepoužívalo Odmítnutí vytvoření vesnic u cesty z důvodu tradice pohostinství- nikdo nemá právo odmítnout cestujícím bezplatné přístřeší a jídlo Přechod k usedlému životu často z důvodu ztráty dobytka

1924 – nové mapa Střední Asie Zánik: Turkestánská ASSR, Bucharská a Chorezmská lidová republika Vznik: Uzbecká a Turkmenská SSSR 14. října 1924 – Kara-Kirgizská autonomní oblast 1926 – 1936 – Kirgizská autonomní oblast 1936 – Kirgizská SSR

Československé průmyslově – zemědělské družstvo Interhelpo Iniciátor Rudolf Mareček První transport v roce 1925, pak hned 1926 Do roku 1935 – administrativa i školství v češtině 1939 – začlenění mezi státní podniky 1944 – končí svou činnost ve Frunze

30. léta Kolektivizace – přeměna vesnice Rozkulačování – odstraňování kulaků Kulaci = vykořisťovatelé Výsledky sovětské kolektivizace  ztráty na životech, propad životní úrovně, propad zemědělské výroby

Politické čistky Domnělí i skuteční boháči a kulaci Představitelé pol. stran a nekomunistických hnutí „Čištění strany od nepřátel“ – trockisté, bucharinci, následovníci Ježova Socialistická strana Turan

Otázky Jak se nazývalo hl. město Kyrgyzstánu před rokem 1991? a)Frunze b)Biškek c)Manas

Otázky Jak byli označováni vykořisťovatelé, tzv. „vesničtí boháči“? a)Kulaci b)Gulaci c)Menševici

Jaký život vedli Kyrgyzové původně? a) královský b) usedlý c) kočovný

Jaké území Kokandský Chanát zahrnoval? a) Latinské Ameriky b) postsovětských a středoasijských republik c) západní Evropy