Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePřehled a využití obnovitelných zdrojů energie Klíčová slovaVoda, vítr, slunce, biomasa, elektrárna PředmětEkologie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Obnovitelné zdroje energie 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_23_463
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Energie vody v českých zemích dlouholetá tradice přímý mechanický pohon zařízení mlýnů, pil a hamrů Vodní mlýn – dolní náhon Vodní mlýn horní náhon
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Buškův hamr u Trhových Svinů Hamr je středověká strojní kovárna, kde vodní kolo přes soustavu převodů zdvihalo obrovské kladivo (hamr), kovající rozměrné výkovky Hamry v Česku fungovaly až do poloviny 20. století. Vodní kolo často se používalo k pohonu pil, zejména k podélnému řezání klád na prkna ve středověkém hornictví k čerpání vody z dolů či k zdvihání rudy
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vodní elektrárny Řez akumulační vodní elektrárnou voda přitéká přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie dohromady tvoří tzv. turbogenerátor mechanická energie proudící vody se mění na základě elektromagnetické indukce na energii elektrickou Výběr turbín závisí na účelu a podmínkách celého vodného díla: -Francisova -Kaplanova -Peltonova (vysoký spád)
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Turbíny: Dlouhé Stráně Orlík
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Větrné elektrárny Energie větru se využívá se od dávnověku Pohon: -plachetnice -větrné mlýny -vodní čerpadla Větrný mlýn je zařízení, jehož hlavní součástí je větrná turbína, která dokáže přeměňovat větrnou energii na kinetickou energii. -mletí mouky -pumpování vody Větrný mlýn v Nizozemsku Větrné čerpadlo v USA
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Princip větrné elektrárny -Vítr vzniká v atmosféře na základě rozdílu atmosférických tlaků jako důsledek nerovnoměrného ohřívání zemského povrchu. -Působením aerodynamických sil na listy rotoru převádí turbína na stožáru energii větru na rotační energii mechanickou. -Ta je poté prostřednictvím generátoru zdrojem elektrické energie.
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Větrná elektrárna: -neprodukuje tuhé či plynné emise -neprodukuje odpadní teplo -nezatěžuje odpady -možný vliv akustických emisí na okolí
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sluneční energie Sluneční energie (sluneční záření, solární radiace) představuje drtivou většinu energie, která se na Zemi nachází a využívá. Vzniká jadernými přeměnami v nitru Slunce. Vzhledem k tomu, že vyčerpání zásob vodíku na Slunci je očekáváno až v řádu miliard let, je tento zdroj energie označován jako obnovitelný.
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Využití sluneční energie Solární panely: -vytápění -ohřev vody Fotovoltaické články: -výroba elektřiny Nevýhoda: náročnost na plochu slunečních kolektorů
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Energie biomasy Uvolňována spalováním organické hmoty Biomasa: -Dřevo -Sláma -Zemědělské zbytky -Exkrementy užitkových zvířat -Energeticky využitelný tříděný komunální odpad -Plynné produkty z provozu ČOV -Energeticky využitelné byliny (konopí seté, šťovík krmný apod.) -Rychle rostoucí dřeviny (topoly, vrby apod.)
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Způsoby získání energie z biomasy: 1.Spalování - dřevo, dřevní odpad, sláma atd. 2. Zpracování na kvalitnější paliva - pelety - brikety - bioplyn - ethanol - bionafta
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vodní Uhelné Teplárny jaderné větrné o Fotovoltaické Bioplynová stanice (Číčov) hnědouhelné doly
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování 1.Vyjmenuj obnovitelné zdroje energie. 2.Způsob využití větrné energie? 3.Co je to biomasa? 4.Druhy biomasy? 5.Jak využíváme sluneční energii? 6.Způsob využití energie vody?
17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JEAN-POL GRANDMONT. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DANIEL DUSSART. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MGR. ZDENĚK KUBEŠ. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANDRE ENGELS.. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NASA GODDARD LABORATORY FOR ATMOSPHERES. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje SOLARGIS © 2011 GEOMODEL SOLAR S.R.O.. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANTONÍN SLEJŠKA. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHMEE2. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TOM BRUTON. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje BEN FRANSKE. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: EN:USER:SEASEE. Wikupedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Materiály Skupiny ČEZ