FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hradec Králové – Veletrh nápadů učitelů fyziky.
Advertisements

Projekt teplo Na fyziku.
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Systémy pro výrobu solárního tepla
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
WO – DI – AK Bílá Hůlka WO – DI – AK Bílá Hůlka. Další soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech.
Nonverbální úlohy - - tepelně děje, optika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
Infračervené záření.
Elektromagnetické záření látek
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Další kovy Sn, Pb, Ca, Cr, Ni, Hg, Ti, U, Pt.
Tereza Černá Globální oteplování.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
Renewable energy Energie z obnovitelných zdrojů
Spektra látek Při průchodu světla optickým hranolem vzniká v důsledku disperze světla tzv. hranolové spektrum.   Podobné spektrum vzniká také při průchodu.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Prezentace tepla Skupina A.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Žárovka Tepelný zdroj Zdrojem světla je wolframový drát, který má veliký odpor a vysokou teplotu tání (3200 °C) Při přivedení el. proudu se drát zahřeje.
Tepelné akumulátory.
VYUŽITÍ ENERGIE SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ
Využití energie Slunce
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Tepelné čerpadlo.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 3.7.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.6.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
VY__III/2__INOVACE__210 FYZIKA SPEKTRUM BAREV.
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
Orbis pictus 21. století Topné desky
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skleníkový efekt Neboli skleníkový jev.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
zpracovaný v rámci projektu
Změna vnitřní energie.
Třída 3.A 14. hodina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Obnovitelné zdroje energie a blízká budoucnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelné záření TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Transkript prezentace:

FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav

Tento pokus vznikl jako „vedlejší pokus“ k domácímu úkolu o využití solárních kolektorů. Úkol byl vytvořit prezentaci nebo model s popisem, kde se využívá sluneční energie k ohřevu vody. Rozhodli jsme se sestavit model domu s tím, že k němu přidáme model bazénu, který využívá ohřev vody pomocí kolektorů.

Pokus s teploměrem Vernier Go!Temp Jelikož jsme právě měli ve škole nově zakoupen teploměr Vernier Go!Temp, tak nás napadlo, že bychom ho mohli využít k demonstraci pohlcování tepelného záření.

V plechové krabici od sušenek (model bazénu) byl z boku navrtán otvor tak, aby do něj šel zasunout teploměr.

Krabici jsme zakryli tmavou fólií a upevnili gumičkou, aby nepadala. Uvnitř jsme nechali uzavřen vzduch, protože pokus s vodou by trval příliš dlouho a žárovka z lampičky (40W), která nahrazuje záření Slunce, by nestačila na ohřívání vody.

Pokud byl v krabici uzavřen vzduch, teplota uvnitř začala velice rychle stoupat a bylo vidět na grafu, který se promítal na plátno, že tepelné záření je tmavou fólií pohlcováno a teplota uvnitř krabice rychle stoupá. (viz. další fotografie) Křivka při teplotě 27,4°C

Křivka při teplotě 28,5°C

Křivka při teplotě 30,4°C

Křivka při teplotě 32,1°C

Křivka při teplotě 33,2°C

Křivka při teplotě 34,4°C

Pokus s bílým papírem: Tímto jednoduchým způsobem, pomocí modelu za použití teploměru Vernier Go!Temp, lze ověřit také pohlcování jinak barevnou fólií, popř. materiály s lesklým nebo matným povrchem.

Bílý povrch: Křivka při teplotě 26,2°C

Křivka při teplotě 26,4°C

Křivka při teplotě 26,7°C

Křivka při teplotě 26,9°C

Křivka při teplotě 27,9°C

Závěr pokusu je takový, že černý povrch pohlcuje více tepelné záření než tělesa s bílý povrchem.

Jistě se dá pomocí tohoto modelu ukázat i pohlcování tepelného záření jinými materiály a jinými látkami, než bylo ukázáno v této prezentaci. Ověření je poměrně snadné a díky teploměru Vernier Go!Temp připojenému k P C i dobře viditelné pro všechny žáky ve třídě.O grafech lze vést diskuzi a procvičit i čtení údajů z grafů.

Děkujeme za pozornost. Míša a Aneta, žákyně IX.B ZŠ Dr.E.Beneše, Mladá Boleslav šk.rok 2010/2011 Vypracovaly: Tomínová Michaela Fabiánová Aneta Spolupracovala: Mgr. Šleglová Libuše