FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav
Tento pokus vznikl jako „vedlejší pokus“ k domácímu úkolu o využití solárních kolektorů. Úkol byl vytvořit prezentaci nebo model s popisem, kde se využívá sluneční energie k ohřevu vody. Rozhodli jsme se sestavit model domu s tím, že k němu přidáme model bazénu, který využívá ohřev vody pomocí kolektorů.
Pokus s teploměrem Vernier Go!Temp Jelikož jsme právě měli ve škole nově zakoupen teploměr Vernier Go!Temp, tak nás napadlo, že bychom ho mohli využít k demonstraci pohlcování tepelného záření.
V plechové krabici od sušenek (model bazénu) byl z boku navrtán otvor tak, aby do něj šel zasunout teploměr.
Krabici jsme zakryli tmavou fólií a upevnili gumičkou, aby nepadala. Uvnitř jsme nechali uzavřen vzduch, protože pokus s vodou by trval příliš dlouho a žárovka z lampičky (40W), která nahrazuje záření Slunce, by nestačila na ohřívání vody.
Pokud byl v krabici uzavřen vzduch, teplota uvnitř začala velice rychle stoupat a bylo vidět na grafu, který se promítal na plátno, že tepelné záření je tmavou fólií pohlcováno a teplota uvnitř krabice rychle stoupá. (viz. další fotografie) Křivka při teplotě 27,4°C
Křivka při teplotě 28,5°C
Křivka při teplotě 30,4°C
Křivka při teplotě 32,1°C
Křivka při teplotě 33,2°C
Křivka při teplotě 34,4°C
Pokus s bílým papírem: Tímto jednoduchým způsobem, pomocí modelu za použití teploměru Vernier Go!Temp, lze ověřit také pohlcování jinak barevnou fólií, popř. materiály s lesklým nebo matným povrchem.
Bílý povrch: Křivka při teplotě 26,2°C
Křivka při teplotě 26,4°C
Křivka při teplotě 26,7°C
Křivka při teplotě 26,9°C
Křivka při teplotě 27,9°C
Závěr pokusu je takový, že černý povrch pohlcuje více tepelné záření než tělesa s bílý povrchem.
Jistě se dá pomocí tohoto modelu ukázat i pohlcování tepelného záření jinými materiály a jinými látkami, než bylo ukázáno v této prezentaci. Ověření je poměrně snadné a díky teploměru Vernier Go!Temp připojenému k P C i dobře viditelné pro všechny žáky ve třídě.O grafech lze vést diskuzi a procvičit i čtení údajů z grafů.
Děkujeme za pozornost. Míša a Aneta, žákyně IX.B ZŠ Dr.E.Beneše, Mladá Boleslav šk.rok 2010/2011 Vypracovaly: Tomínová Michaela Fabiánová Aneta Spolupracovala: Mgr. Šleglová Libuše