Nebezpečné látky Zápalné látky Ing. Veronika Sadovská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Zábavná chemie I. ..
ROZTOKY.
Redoxní děje = oxidačně redukční
Výroba kyseliny dusičné
Alkeny.
Výbuch, detonace, deflagrace
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
CHEMICKÉ REAKCE.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Chemie 8. ročník Kovy.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-02.
Podstata hoření Zahřejeme-li úhel -> rozžhavení pevné látky -> stykem se vzduchem shoří PLAMEN= OHEŇ= lidmi řízené hoření, ohraničené určitým prostorem.
Chemie a její obory.
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Uhlí Výroba paliv a energie.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
Zástupci prvků skupin RZ
POŽÁRY VY_32_INOVACE_ 14 Požáry.
RISK Chemie 8 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Oxidy.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Parametry požáru I. část Požár a jeho rozvoj. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 8.ROČNÍK.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Areny.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zástupci prvků skupin RZ
Vytápění Paliva.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
RISK Chemie 9 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Důlní požáry a chemismus výbušniny
EU peníze středním školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Areny.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Transkript prezentace:

Nebezpečné látky Zápalné látky Ing. Veronika Sadovská

Opakování Hořlavé látky: 1. Zástupci hořlavých plynů 2. Zástupci hořlavých kapalin

Opakování Hmotnostní zlomek 1. Vypočtěte hmotnost K 2 SO 4 potřebnou k přípravě 500 ml roztoku o složení 10 hmot. %, jehož hustota je 1,08 g.ml Vypočtěte, jaký objem vody a jakou hmotnost hydroxidu sodného je třeba k přípravě 150 ml roztoku NaOH o složení 5 hmot. %. Hustota 5 % roztoku je 1,054 g.ml - 1.

Literatura FLORUS, S. Charakteristika nebezpečných škodlivin a zápalných látek. Vyškov, S 3155/2 Internetové odkazy

Zápalné látky Zápalné látky patří k bojovým chemickým látkám. Je-li jich použito v masovém měřítku, jak tomu bylo v druhé světové válce, mohou jejich účinky předčit jenom atomové zbraně. Reálným předpokladem hromadného použití je jejich jednoduchá výroba, surovinová dostupnost a vysoká účinnost.

Zápalné látky Ze zkušeností z druhé světové války vyplývá, že zápalné pumy způsobily asi trojnásobnou škodu než pumy trhavě tříštivé.

Zápalné látky Chemická látka nebo směs Reaguje za uvolnění velkého množství tepla Uvolněné teplo je schopno zapálit nebo tepelně poškodit cílový objekt

Zápalné látky Plní se do munice nebo speciálních zařízení s ohledem na aktivaci zápalné látky a prostředku dopravy na cíl

Zápalné látky Prostředky dopravy na cíl

Zápalné látky Cílový objekt: osoby, zvířata, stavby, terén, technika.

Zápalné látky Zápalná látka laborovaná do munice či speciálního zařízení umístěná na prostředku dopravy na cíl tvoří zápalnou zbraň.

Fyzikální parametry zápalných látek Viskozita kapaliny Povrchové napětí kapaliny Výparnost (těkavost) Teplota zápalná Bod vzplanutí Výbušná koncentrace látky Dolní a horní mez výbušnosti Teplota hoření Specifická rychlost hoření Doba hoření

Fyzikální parametry zápalných látek Viskozita kapaliny Vnitřní tření v kapalině V důsledku přitažlivých sil mezi molekulami Viskózní koeficient η (éta) [Pa.s]

Fyzikální parametry zápalných látek Povrchové napětí kapaliny Značíme γ [N.m -1 ] Vzniká mezi povrchovými molekulami kapaliny a molekulami prostředí, ve kterém se kapalina nachází

Fyzikální parametry zápalných látek Výparnost Těkavost c t max [g.m -3 ] Udává jaké množství látky za určité teploty a tlaku se vypařilo do ohraničeného prostoru.

Fyzikální parametry zápalných látek Zápalná teplota Teplota T záp [°C], při které se zápalná látka vznítí.

Chemické vlastnosti zápalných látek Většinou homogenní nebo heterogenní směsi Chemická stálost – dána složením, odráží možnosti skladování Kyslíková bilance – množství O 2 v přebytku nebo v nedostatku pro dokonalé spálení všech složek ZL

Fyziologický účinek Koncentrace spalných produktů v ovzduší

Rozdělení a vlastnosti Zápalné směsi obsahující naftové produkty Zápalné směsi s obsahem kovů Zápalné kovy a jejich slitiny Termity a termitové směsi Samozápalné směsi Anorganické látky Aerosolové výbušné směsi

Zápalné směsi obsahující naftové produkty Napalmy Nezahuštěné (směsi z benzínu, nafty, motorových olejů nebo jiných paliv) Zahuštěné (z hořlaviny na uhlovodíkovém základě a zahušťovadla). Zahušťování zvyšuje přilnavost a snižuje vysokou rychlost hoření látek Zahuštěné déle hoří, mají větší dosah a efektivnější rozptyl

Napalm Vyrábí se zahušťováním běžně dostupného naftového paliva Napthetic Petrol Acid Palmitate (benzin zahuštěný kyselinou palmitovou) Čistý napalm Standardní napalm Super napalm Napalmový déšť

Zápalné směsi s obsahem kovů Pyrogely Z naftových produktů s přídavkem hořčíku nebo hliníku ve formě hoblin (funkce vedení tepla z hořící hmoty, zvýšení teploty hoření, prodloužení tepelného účinku) Aditiva (asfalt, uhelný prach)

Zápalné kovy a jejich slitiny Hořčík a hliník Výhodou je bezpečná manipulace s kovy. Hliník se nejvíce používá jako přísada do napalmů K plnění malých leteckých pum

Termity a termitové směsi Výhodou je schopnost roztavit kovové a ocelové předměty, vyvolává praskání betonu a cihel Aditiva (síra)  termáty Čistý termit (směs hliníku a oxidů železa) Aluminotermická reakce (uvolnění tepla v důsledku reakce práškového Al a oxidů kovu), hoří bez kyslíku

Termity a termitové směsi Nejčastěji používaným termitem je slisovaná slož oxidu železa s práškovým hliníkem

Samozápalné směsi Organokovové sloučeniny a halogenfluoridy Směsi s přísadami Zapalují se při styku se vzduchem i s vodou Př. triethylhliník, diethylzinek, dimethylhořčík, trietylbór, fluorid chloritý Užití jaké náplň do ohňometů

Anorganické látky Při oxidaci vzniká teplota umožňující samovznícení (34 °C) Hoří v rozmezí 900 – 1200 °C Dýmotvorná látka Bílý fosfor Tuhá, voskovitá jedovatá látka Na vzduchu samozápalná

Anorganické látky Bílý fosfor Zažehovací prostředek pro napalm a pyrogely v zápalné munici Pro vojenské účely ve směsi se syntet. kaučukem = plastifikovaný bílý fosfor Do samozápalných leteckých pum a dělostřeleckých granátů

Anorganické látky Kromě fosforu se užívají látky ze skupiny alkalických kovů Sodík Draslík Lithium

Hašení zápalných látek Specifické a odlišné vlastnosti jednotlivých zápalných látek vyjadřují potřebu různých opatření k eliminaci jejich negativních účinků

Aerosolové výbušné směsi FAE (Fuel Air Explosive) Speciální zbraně Diskutabilní zařazení do kategorie zápalných zbraní (tlaková vlna) Směs vysoce energetických látek se vzduchem za vzniku aerodisperzní výbušné směsi, která se v daný čas detonuje

Účinek zápalných látek Hoření Účinek na člověka Popáleniny (napalm) Popáleniny (bílý fosfor) Popáleniny (zápalné kovy, jejich slitiny a alkalické kovy) Požáry (techniky, v osadách, lesní a stepní) Kouř

Účinky zápalných látek

Použití bílého fosforu v Gaze a Iráku

Otázky ke zopakování Definujte zápalné látky. Jaké jsou fyzikální a chemické vlastnosti těchto látek a v čem spočívá jejich důležitost? Vyjmenujte kategorie zápalných látek. Jaké jsou účinky zápalných látek? Domácí úkol: Najděte informace o reálném použití napalmu nebo bílého fosforu v dějinách.

Dotazy?