NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR:Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_14_Oběhová soustava Autor Mgr.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate. při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
normální tepna kornatění tepny zkornatělá tepna s krevní sraženinou.
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.31_Prvni_pomoc_neprima_srdecni_masaz.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Cévní soustava Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Srdce Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
KREVNÍ OBĚH Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Sabina Sedlářová Edita Blažková Kamila kiliánová Lucie komínková
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (srdce)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Krevní oběh Malý krevní oběh (plicní) Velký krevní oběh (tělní)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
VY_52_INOVACE_14_01_stavba srdce
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Oběhovou soustavu tvoří:
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace – výklad učiva
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Dýchací soustava.
SRDCE (cor, cordis).
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Cévní soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_04_Srdce
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír Novák NÁZEV:VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM:28 TÉMA:Oběhová soustava člověka – cévy, srdce ROČNÍK:8. OBDOBÍ REALIZACE:12/2012

žáci se podrobněji seznámí s OBĚHOVOU SOUSTAVOU ČLOVĚKA – oběhovým systémem, stavbou a funkcí srdce žáci nejprve zhlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

Vedou krev ze srdce do tkání a potom zpět ze tkání do srdce. Podle stavby a funkce dělíme cévy na:  TEPNY  ŽÍLY  VLÁSEČNICE

 vedou krev ze srdce do těla  mají silné a pružné stěny se svalovinou  vedou okysličenou světle červenou krev  při poranění tepen krev z tepny vystřiku je  největší tepnou v lidském těle je aorta

 vedou krev z těla směrem do srdce  mají užší stěny než tepny (méně svaloviny)  vedou krev tmavě červenou - odkysličenou  vedou krev pod malým tlakem, při poranění žil z nich krev volně vytéká  velké žíly na dolních končetinách mají chlopně (zabraňují zpětnému toku krve dolů)  křečové žíly (dolní končetina) – jsou vakovitá rozšíření žil

 spojují tepny a žíly  přes jejich tenké stěny dochází k přísunu kyslíku a živin do buněk jednotlivých orgánů a k odvodu odpadních látek

 je uloženo za hrudní kostí mírně nalevo  zajišťuje oběh krve  je kryto vazivovou blánou – OSRDEČNÍKEM  je tvořeno srdeční, příčně pruhovanou svalovinou  je rozděleno na čtyři části: 2 síně a 2 komory  síně a komory jsou odděleny chlopněmi (pravá chlopeň – trojcípá, levá chlopeň – dvojcípá)  do srdce vstupují velké žíly a ze srdce vystupují velké tepny

Schéma lidského srdce: 1. Horní dutá žíla - 2. Plicní tepna - 3. Plicní žíla - 4. Mitrální chlopeň - 5. Aortální chlopeň - 6. Levá komora - 7. Pravá komora - 8. Levá síň - 9. Pravá síň Aorta Plicní chlopeň Trojcípá chlopeň Dolní dutá žíla

Do pravé síně vstupuje horní a dolní dutá žíla, z pravé komory vystupuje plicní tepna. Do levé síně vstupují 4 plicní žíly a z levé komory vystupuje tepna srdečnice (aorta). Na začátku aorty a plicní tepny jsou poloměsíčité chlopně. HDŽ DDŽ PLICNÍ TEPNA PLICNÍ ŽÍLY AORTA POLOMĚSÍČITÁ CHLOPEŇ TROJCÍPÁ CHLOPEŇ DVOJCÍPÁ CHLOPEŇ

 zajišťuje oběh krve mezi srdcem a plícemi  odkysličená krev  PS  PK  plicní tepna  PLÍCE  plicní žíly (okysličená krev)  LS

 vede krev ze srdce do těla a zpět  okysličená krev LS  LK  aorta (srdečnice)  do celého těla, v těle se krev odkysličí a vrací se zpět HDŽ, DDŽ  LS

 pracuje jako pumpa – rytmicky se stahuje (systola) a ochabuje (diastola) přibližně 70 x za minutu  srdce pracuje nezávisle na naší vůli  projevem srdeční činnosti jsou:  OZVY na hrudníku - (lékař je poslouchá fonendoskopem)  TEP (PULS) – tlaková vlna, která vzniká při vypuzení krve do srdečnice (aorty), průměrný tep člověka je 70 tepů za minutu  KREVNÍ TLAK – je tlak, kterým působí krev na stěny cév, měří se tonometrem  vyšetření srdce se provádí přístrojem zvaným kardiograf (EKG)

 Ateroskleróza (kornatění tepen) – je usazování látek tukové povahy na vnitřní straně tepen  Ischemická choroba srdeční – je ateroskleróza věnčitých tepen (vyživují srdeční sval)  Angina pectoris – dlouhodobě nedokrvovaný srdeční sval (pálení na hrudi, bolest při zátěži, po odpočinku bolest ustoupí)  Srdeční infarkt (infarkt myokardu) – úplná a dlouhotrvající zástava toku krve ve věnčitých tepnách, buňky myokardu začnou odumírat (bolest za hrudní kostí, která se šíří do ramen, krku a paží)

 Jak dělíme cévy v lidském těle podle stavby a funkce?  Tepny, žíly, vlásečnice.  Jaký význam mají cévy v lidském těle?  Rozvádí po těle krev do tkání a poté ji opět odvádí zpět do srdce.  Které cévy vedou okysličenou krev ze srdce do těla?  Tepny.  Které cévy vedou odkysličenou krev z těla do srdce?  Žíly.  Jaká je krev v tepnách?  Světle červená, okysličená.  Ve kterých cévách dochází k výměně látek mezi buňkami a krví?  V krevních kapilárách.  Které cévy mají nejtlustší stěny a vedou krev pod tlakem?  Tepny.

 Ve kterých cévách najdeme chlopně?  V některých žílách dolních končetin.  Kolika dílné je srdce člověka?  Čtyřdílné, 2 síně a 2 komory.  Která tepna v lidském těle je nejtlustší?  Srdečnice (aorta).  Které žíly sbírají odkysličenou krev z lidského těla do srdce?  Horní a dolní dutá žíla.  Který oběh v lidském těle zajišťuje okysličení krve?  Malý plicní oběh.  Co je to ateroskleróza?  Ukládání tuku (cholesterolu) na stěnách lidských cév. Způsobuje zmenšený průtok krve cévou.  Co je to infarkt myokardu (srdeční infarkt) a jak se projevuje?  Závažné ucpání věnčitých cév srdce a nedokrvení určité části srdečního svalu (až jeho odumření). Bolest na hrudi, která se šíří do ramene, krku a podpaží.

 Soubor:Grafik blutkreislauf.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Heart-and-lungs.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Aorta scheme.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Vein-crosssection-no-text.png. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Illu capillary.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Diagram of the human heart (multilingual).svg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Illu pulmonary circuit.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:CPR.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z: D