Legislativa v dopravě na LNG pro Evropu a ČR Václav Chrz, Chart Ferox, a.s. Výstava Czechbus Kulatý stůl „LNG v dopravě“ Praha – výstaviště,
Požadavky direktivy AFI: 2014/94/EU o infrastruktuře pro alternativní paliva Vybudování plnicích stanic ve vzdálenostech LNG maximálně 400 km CNG maximálně 150 km Normy EN na plnicí stanice LNG a CNG Norma na plnicí koncovky LNG a CNG Norma na vozidlové nádrže a palubní systémy LNG
Realizací pověřen výbor CEN/TC326 „Natural gas vehicles – Fuelling and Operation“ (Vozidla na zemní plyn – plnění paliva a provoz) Navrhuje převedení norem ISO LNG stanice ISO CNG stanice v rámci vídeňské dohody do systému EN se zahrnutím požadavků Evropských direktiv a směrnic. Současný stav: Po schůzi výboru ISO/PC252 jsou obě normy po technické stránce zpracovány. Po nezbytných formálních krocích mají být vydány do konce 1. pololetí 2016.
Výbor CEN/TC326 Mandát výboru (M533) StandardtermínPracovní skupina LNG plnicí stanice pro námořní a říční plavbu 12/2017Delegováno do výboru TC282 LNG plnicí koncovky12/2016 LNG plnicí stanice pro motorová vozidla12/2016WG4 CNG plnicí stanice pro motorová vozidla12/2016WG1 CNG plnicí koncovky12/2016
Další pracovní skupiny výboru CEN/TC326 Další činnost Předmět činnostitermínPracovní skupina Palivové systémy NGVWG2 Převést činnost do ISO/TC22/SC41 ve spolupr. s NGVA-Europe Použití a provoz CNG vozidelWG3 Použití a provoz LNG vozidelWG5 Domácí plnicí stanice CNGWG6
výbor ISO/TC22/SC41 ISO Komponenty palubních systémů LNG vozidel (celkem 18 částí normy pro každou komponentu) platnost od roku 2014 (pracuje se na části 19: Automatický LNG ventil)
výbor ISO/TC22/SC41 ISO Plnicí koncovka LNG platnost od roku 2015 Standardizuje dosud široce používané systémy plnicích koncovek Parker, JC Carter a Macrotech
výbor ISO/TC220 ISO LNG – nádrže na palubní skladování jako paliva pro motorová vozidla platnost od roku 2012 Konvertováno do směrnice UN/ECE/R110, původně pouze pro CNG, doplněné o LNG v roce 2014
NGV Global + NGVA-Europe V roce 2015 se dosáhlo doplnění Evropské dohody o přepravě nebezpečného zboží po silnici (ADR) o možnost použití LNG jako paliva pro vozidla pro přepravu LNG. (Dříve pouze s kapalnými palivy. Dodnes není povoleno se CNG.) To je významný příspěvek pro zjednodušení a zlevnění dopravy LNG. Příklad z Australie: Tři nádrže LNG po 500 litrech na tahači
Budoucí úkoly ISO/TC22/SC41 ISO a 2: Bezpečnostní požadavky na CNG palivový systém (ve stadiu FDIS) ISO a 2: Bezpečnostní požadavky na LNG palivový systém Posuzuje se záměr na novou normu nového, dosud nevyvinutého typu koncovky LNG (Menší tlak, menší rozměr, menší ztrátový objem).
Budoucí úkoly ISO/PC252 Domácí plnicí zařízení CNG Integrované systémy plnicích zařízení CNG
Závěr Současná legislativa podporuje dostatečně schvalování a provoz vozidel na pohon LNG, jak svědčí 1500 LNG vozidel v provozu v Evropě. Další pokrok ve standardizaci poslouží ke zjednodušení schvalovacích postupů a zpřesnění požadavků. Společnost Chart se významně podílí na pokroku ve standardizaci systémů LNG a tvorbě mezinárodních norem. Děkujeme Vám za pozornost