Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Právní myšlení 17. a 18. století
Roman Cigáň 2. ročník. Co to je? Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století Intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický.
Německá pedagogika.
I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Teorie státu - pokračování
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
DUM - Digitální Učební Materiál
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Podstata myšlenkových podnětů v průběhu novověku  Srovnání názorového vývoje od 16. do 19. století.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Katedra historie FP TUL
Demokracie Seminář politologie.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Právní myšlení 17. a 18. století. Právní filozofie 17. století  Racionalismus – silná víra v lidskou schopnost objevit základy společenského řádu a rozpracovat.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Osvícenství v literatuře
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
Renesance a humanismus
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofie osvícenství ve Francii
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Základní filozofické otázky
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Francouzský materialismus I
Osvícenství.
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová

Osvícenství intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století myšlenková epocha, či společenský proud odmítavá reakce na barokní religiozitu X racionalismus, logika, humanismus vlastní duchovní, etické a estetické principy základ občanské svobody a rovnosti, demokracie, pokroku a lidských práv Vliv: antika, humanismus, renesance, věda 17.století VFR, boj amerických kolonií za nezávislost

Osvícenství jako myšlenková epocha století Holandsko, Anglie, Francie, Německo, Rusko Osvícenství: střet světla rozumu a víry v pokrok a vědění s temnotou nevědomosti a předsudků Reformace – kritický pohled na církev a zbožnost X protireformace odpoutání se od dosavadního stavovství, zbožnosti a tradičních představ o hierarchii společnosti přední místo: rozum, vzdělanost, právo, člověk Střední Evropa: Societas eruditorum incognitorum in terries Austriacis Konec : konzervativní tendence, nástup romantismu

Požadavky osvícenců Růst vzdělanosti ve všech oborech vědění Práva na osobní svobodu člověka, svobodné myšlení a jednání Rovnost před zákonem Nastolení demokracie Zbavení církve politické moci a odloučení církve od státu Trestní právo – humanizované, daňový systém – spravedlivý Politické poměry - nově konstituovány

Osvícenství jako životní postoj Zejména buržoazie, aristokracie a částečně klérus Střední Evropa, Rusko - tzv. Osvícenský absolutismus (modernizační reformy) vstup buržoy do veřejného života zvýšená literární produkce, zájem o filozofii a kulturu (tzv. Salóny) Deismus, ateismus, libertinství

Osvícenství ve filozofii Racionalismus, či etika, studium a pozdější obrana lidských práv a boj proti despotism Ideální představitel: filozof, vzdělaný člověk, fce jak ve vědě, tak ve společnosti Hlavní duchovní východisko - rozum Podmínka - občanská angažovanost Hlavní úkol: kultivovat svůj rozum a jím prosvětlovat životy ostatních

Osvícenství v politice Kritika absolutní monarchie Ideální společnost - odpovídá přírodě, tj. přirozenosti člověka Sociální nerovnost a rozdělení společnosti na jednotlivé třídy - přirozená a správná věc Volby, shromáždění a politické strany – jen někde Idea veřejného mínění Cenzura

Osvícenství ve vědě Nebývalý rozmach Rozvoj fyziky, chemie, biologie + vznik mnoha odvětví Rozšířená metoda pokusu, objev mikroskopu Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel Snaha po univerzálnosti

Osvícenství v umění Literatura románová tvorba (sentimentální román, epistulární forma) Hudba – Wolfgang Amadeus Mozart - opery

Hlavní představitelé osvícenství Denis Diderot Fridrich II. Veliký Claude Adrien Helvétius Johann Gottfried Herder Immanuel Kant Kateřina Veliká Gotthold Ephram Lessing John Locke Montesquieu Jean-Jacques Rousseau Voltaire Choderlos de Laclos

Děkuji za pozornost

Zdroje d=AHSV00443&stev_print=on d=AHSV00443&stev_print=on